Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Łeba: Wejście do portu zostanie przebudowane. Podpisano umowę

Umowę na realizację zadania „Przebudowa wejścia do portu w Łebie” w poniedziałek, 26 maja podpisali przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Korporacji Budowlanej Doraco, która wykona prace w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Chodzi o ograniczenie zjawiska falowania na wejściu do portu oraz wewnątrz basenów portowych, ponadto zmniejszenie nanoszenia piasku. Zadanie o wartości 132 mln zł ma być zrealizowane do sierpnia 2026 roku.
wejście do Portu Łeba
Tak obecnie wygląda wejście do Portu Łeba. Wkrótce zostanie przebudowane

Autor: Urząd Morski w Gdyni

Wejście do portu w Łebie zostanie przebudowane. Podpisano umowę

Zadanie „Przebudowa wejścia do portu w Łebie” jest częścią projektu budowy morskiego terminala serwisowego offshore w tamtejszym porcie. We wtorek, 20 maja otwarto bazę serwisową Baltic Power, morskiej farmy wiatrowej powstającej na Morzu Bałtyckim staraniem koncernów Orlen i Northland Power. Również w Łebie znajdować się będzie baza obsługi kolejnych farm wiatrowych: Bałtyk 2 i Bałtyk 3, budowanych przez Equinor i Polenergię.

Ruch specjalistycznych statków serwisowych już teraz uległ wyraźnemu zwiększeniu. Tymczasem wejście do portu w Łebie sprawia nawigatorom i sternikom wiele trudności. Stąd zadanie mające przynieść ograniczenie zjawiska falowania na wejściu do portu i wewnątrz jego basenu, a także zmniejszenie zapiaszczania.

Obecna infrastruktura portu w Łebie nie spełnia wymagań niezbędnych do obsługi morskich farm wiatrowych. Główne problemy to płycizny oraz nadmierne falowanie wewnątrz portu podczas sztormów. Realizacja tego projektu pozwoli wyeliminować te niedogodności, zwiększając bezpieczeństwo i poprawiając warunki pracy dla wszystkich użytkowników portu, w tym, co istotne, również Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.

Anna Stelmaszyk-Świerczyńska / dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni

Przebudowa wejścia do portu w Gdyni. Jakie prace obejmuje?

Przebudowa wejścia do portu w Łebie obejmie m.in.: 

  • budowę nowego, wschodniego falochronu wyspowego o długości około 260 m,
  • ponadto – przedłużenie falochronu zachodniego o długości około 91 m oraz ostrogi po stronie zachodniej,
  • powstaną także nowe osadniki, tor podejściowy o szerokości 40 m i obrotnica o średnicy 160 m

Nową infrastrukturę uzupełni nowoczesne oznakowanie nawigacyjne całego akwenu.

W trakcie przygotowań do przebudowy wejścia do portu w Łebie zlokalizowane zostaną wszystkie obiekty ferromagnetyczne zalegające na dnie, szczególnie pozostałości wojskowe, które mogą stanowić wielkie zagrożenie. Kolejnym etapem będzie ich usunięcie i zutylizowanie. Prace zostaną też objęte nadzorem archeologicznym.

podpisanie umowy na przebudowę wejścia do portu w Łebie
Podpisanie umowy na przebudowę wejścia do portu w Łebie (Materiały prasowe)

Korporacja Budowlana Doraco opracuje dokumentację projektową, wykona roboty budowlane, ponadto przygotuje koncepcję drugiego etapu przebudowy łebskiego portu, w tym rozbudowy portu zewnętrznego z przedłużonym falochronem wschodnim, połączonym z lądem.

– Dzisiejsze podpisanie umowy i fakt, że w 65 tygodni wybudujemy 3 obiekty hydrotechniczne, wykonamy roboty czerpalne i oświetlenie nawigacyjne, to nie przypadek; to suma ponad 30 lat doświadczeń Doraco i wiedzy naszych ekspertów, którzy wiedzieli, jak sprostać oczekiwaniom i potrzebom inwestora – stwierdziła Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej Doraco.

Doraco jest w tej chwili obecne w projektach na całym polskim Wybrzeżu, wspierając transformację energetyczną Polski od strony generalnego wykonawstwa. Obsługa potrzeb farm wiatrowych na morzu będzie dzięki temu komfortowa i bezpieczna od strony lądu.

Angelika Cieślowska / prezes zarządu Korporacji Budowlanej Doraco

Remont nabrzeża Maltańskiego w Porcie Łeba

W ramach tego samego projektu na terenie portu w Łebie już trwają prace przy remoncie nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu wewnętrznego o długości 140 m. Instalowane są tam nowe szczelne ścianki, odtwarzane niezbędne elementy konstrukcji. Prace te zakończą się w I kwartale przyszłego roku.

Infrastruktura portowa, zmodernizowane nabrzeża, pirsy i tor wejściowy będą bardzo przydatne dla morskich służb ratowniczych, bowiem naprzeciwko bazy serwisowej Baltic Power swoją siedzibę ma stacja Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa SAR, gdzie cumują statki oraz łodzie półsztywne.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama