Wejście do portu w Łebie zostanie przebudowane. Podpisano umowę
Zadanie „Przebudowa wejścia do portu w Łebie” jest częścią projektu budowy morskiego terminala serwisowego offshore w tamtejszym porcie. We wtorek, 20 maja otwarto bazę serwisową Baltic Power, morskiej farmy wiatrowej powstającej na Morzu Bałtyckim staraniem koncernów Orlen i Northland Power. Również w Łebie znajdować się będzie baza obsługi kolejnych farm wiatrowych: Bałtyk 2 i Bałtyk 3, budowanych przez Equinor i Polenergię.
Ruch specjalistycznych statków serwisowych już teraz uległ wyraźnemu zwiększeniu. Tymczasem wejście do portu w Łebie sprawia nawigatorom i sternikom wiele trudności. Stąd zadanie mające przynieść ograniczenie zjawiska falowania na wejściu do portu i wewnątrz jego basenu, a także zmniejszenie zapiaszczania.
Obecna infrastruktura portu w Łebie nie spełnia wymagań niezbędnych do obsługi morskich farm wiatrowych. Główne problemy to płycizny oraz nadmierne falowanie wewnątrz portu podczas sztormów. Realizacja tego projektu pozwoli wyeliminować te niedogodności, zwiększając bezpieczeństwo i poprawiając warunki pracy dla wszystkich użytkowników portu, w tym, co istotne, również Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.
Anna Stelmaszyk-Świerczyńska / dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni
Przebudowa wejścia do portu w Gdyni. Jakie prace obejmuje?
Przebudowa wejścia do portu w Łebie obejmie m.in.:
- budowę nowego, wschodniego falochronu wyspowego o długości około 260 m,
- ponadto – przedłużenie falochronu zachodniego o długości około 91 m oraz ostrogi po stronie zachodniej,
- powstaną także nowe osadniki, tor podejściowy o szerokości 40 m i obrotnica o średnicy 160 m.
Nową infrastrukturę uzupełni nowoczesne oznakowanie nawigacyjne całego akwenu.
W trakcie przygotowań do przebudowy wejścia do portu w Łebie zlokalizowane zostaną wszystkie obiekty ferromagnetyczne zalegające na dnie, szczególnie pozostałości wojskowe, które mogą stanowić wielkie zagrożenie. Kolejnym etapem będzie ich usunięcie i zutylizowanie. Prace zostaną też objęte nadzorem archeologicznym.

Korporacja Budowlana Doraco opracuje dokumentację projektową, wykona roboty budowlane, ponadto przygotuje koncepcję drugiego etapu przebudowy łebskiego portu, w tym rozbudowy portu zewnętrznego z przedłużonym falochronem wschodnim, połączonym z lądem.
– Dzisiejsze podpisanie umowy i fakt, że w 65 tygodni wybudujemy 3 obiekty hydrotechniczne, wykonamy roboty czerpalne i oświetlenie nawigacyjne, to nie przypadek; to suma ponad 30 lat doświadczeń Doraco i wiedzy naszych ekspertów, którzy wiedzieli, jak sprostać oczekiwaniom i potrzebom inwestora – stwierdziła Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej Doraco.
Doraco jest w tej chwili obecne w projektach na całym polskim Wybrzeżu, wspierając transformację energetyczną Polski od strony generalnego wykonawstwa. Obsługa potrzeb farm wiatrowych na morzu będzie dzięki temu komfortowa i bezpieczna od strony lądu.
Angelika Cieślowska / prezes zarządu Korporacji Budowlanej Doraco
Remont nabrzeża Maltańskiego w Porcie Łeba
W ramach tego samego projektu na terenie portu w Łebie już trwają prace przy remoncie nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu wewnętrznego o długości 140 m. Instalowane są tam nowe szczelne ścianki, odtwarzane niezbędne elementy konstrukcji. Prace te zakończą się w I kwartale przyszłego roku.
Infrastruktura portowa, zmodernizowane nabrzeża, pirsy i tor wejściowy będą bardzo przydatne dla morskich służb ratowniczych, bowiem naprzeciwko bazy serwisowej Baltic Power swoją siedzibę ma stacja Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa SAR, gdzie cumują statki oraz łodzie półsztywne.
























Napisz komentarz
Komentarze