W Gdyni ruszyła 5. edycja programu dopłat do rowerów elektrycznych
To już piąta edycja gdyńskiego programu. Zainteresowanie taką formą wsparcia wciąż jest duże. Taka sytuacja, akurat nikogo nie dziwi. W 2025 roku każda zakwalifikowana osoba może liczyć na maksymalnie 2500 zł dofinansowania.
W 20225 roku program finansowany jest wyłącznie z budżetu Gdyni. Miasto konsekwentnie stawia na zrównoważony transport – niezależnie od zewnętrznych źródeł. Z pierwszą grupą mieszkańców, którzy skorzystali z tegorocznej puli, Aleksandra Kosiorek, prezydentka Gdyni podpisała umowy w Urzędzie Miasta.
- Gdynia wspiera nowoczesne, ekologiczne formy transportu, które odpowiadają na potrzeby mieszkańców – podkreśla Aleksandra Kosiorek. - Rowery elektryczne to nie tylko wygoda, to także zdrowsze ciało i umysł, czystsze powietrze w naszym otoczeniu i lepsza jakość życia w mieście, dlatego kontynuujemy program i inwestujemy w zrównoważoną mobilność – dodaje prezydent Gdyni.
CZYTAJ TEŻ: Gdynia: Kupiłeś rower elektryczny? Możesz otrzymać dofinansowanie
Rower elektryczny zamiast samochodu
Konferencja inaugurująca tegoroczny nabór stała się również okazją do zaprezentowania rezultatów wcześniejszych edycji programu. Okazuje się, że dopłaty realnie wpływają na codzienne wybory komunikacyjne mieszkańców. Dla jednych przesiadka na rower elektryczny to sposób na sprawne dotarcie do pracy, a dla innych szansa na podtrzymanie lub powrót do aktywności fizycznej.
Jak zauważają użytkownicy takich pojazdów, elektryczne wspomaganie sprawia, że jazda staje się lżejsza, a rower może bez problemu zastąpić samochód – także w terenach o bardziej wymagającym ukształtowaniu, co ma spore znaczenie w przypadku niektórych dzielnic Gdyni, gdzie spore różnice wysokościowe mogą skutecznie zniechęcać do jazdy na „tradycyjnym” rowerze.
- Większość uczestników programu z poprzednich lat deklaruje, że rowerem elektrycznym jeździ regularnie i traktuje rower jako codzienny środek transportu – zauważa Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności w Wydziale Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni. - Cieszy nas, że efekty programu widać nie tylko w statystykach, ale przede wszystkim na ulicach – dodaje.
W myśl ustawy, rower o napędzie elektrycznym może poruszać się maksymalnie z prędkością 25 kilometrów na godzinę i na taki zakup mogą sobie pozwolić mieszkańcy. Czy z drugiej ręki, czy nowy, ze sklepu – to już zależy od beneficjentów. Dofinansowanie może wynieść 50 proc. kwoty zakupu, nie więcej niż 2,5 tysiąca złotych.
Dopłaty szczególnie pomocne w pagórkowatych dzielnicach Gdyni
- Bardzo dużo wniosków zostało złożonych przez mieszkańców, którzy zamieszkują pagórkowate rejony Gdyni i oni sami później informują nas, że dzięki temu mogą pokonać drogę z domu do pracy, czy z domu do szkoły lub po dzieci, także jak najbardziej im to pomaga – wyjaśnia Klaudia Kościk z Referatu Zrównoważonej Mobilności w gdyńskim magistracie. - Bardzo dużo osób starszych dzięki temu może też pokonywać dłuższe dystanse, mogą pojechać gdziekolwiek i skorzystać z pięknej pogody – dodaje.
Trzyletni okres użytkowania i ewaluacja – obowiązki beneficjenta
Pierwsza edycja programu ruszyła w Gdyni w 2022 roku. Mieszkańcy, którzy korzystają z miejskich dofinansowań do zakupu takich jednośladów, zobowiązują się w ramach zawieranej umowy m.in. do minimum 3-letniego okresu korzystania z roweru oraz oznaczenia go specjalną naklejką informującą o skorzystaniu z dotacji, a także do udziału w okresowych badaniach ewaluacyjnych, które pozwalają określić wpływ programu na transportowe nawyki gdynian.
























Napisz komentarz
Komentarze