Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Specjalne kursy zabytkowego tramwaju [nl] w Gdańsku po trasie dawnej „trzynastki”

Mija dokładnie rok od dnia, kiedy komunikacja tramwajowa w Gdańsku przeszła w całości na obsługę linii wozami niskopodłogowymi. 5 marca 2021 roku wycofano z użytku tramwaje Konstal 105Na, nazywane przez pasażerów „akwariami”. W najbliższą niedzielę, 6 marca można będzie przypomnieć sobie warunki jazdy tymi pojazdami, ponieważ od godz. 10:00 do 18:00 trzywagonowy skład będzie kursować trasą dawnej linii nr 13, z Brzeźna do Stogów Plaży. Przejazdy bezpłatne!
(fot. Olek Knitter I Zawsze Pomorze)

Przejazdy zabytkowym już tramwajem Konstal 105Na zorganizowano staraniem Grupy Tramwajowej WPK GG, zrzeszającej miłośników komunikacji miejskiej. Oczywiście, odbędą się za zgodą i przy współpracy spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje na trasie dawnej linii nr 13: z Brzeźna, poprzez aleję Hallera, aleję Zwycięstwa, Dworzec Główny i Przeróbkę, do pętli Stogi Plaża. Można będzie poczuć się jak pasażerowie korzystający z tramwajów jeszcze kilkanaście lat temu, kiedy pojazdy Konstal 105Na dominowały na liniach tramwajowych w całej Polsce. 

Zabytkowy tramwaj jeździ w Gdańsku

Zaplanowano cztery kursy z Brzeźna:

  • wyjazdy o godzinach 10:21, 12:21, 14:21 (ten kurs tylko do Stogów) i 16:21, po 23 minutach tramwaj powinien dotrzeć do Dworca Głównego, dojazd na pętlę Stogi Plaża powinien zająć około 50 minut.

Ze Stogów zaplanowano wyjazdy o godzinach:

  • 11:29, 13:29 i 17:29, o godz. 15:29 wyjazd z pętli Stogi. Ostatni kurs pojedzie aż do zajezdni Nowy Port.
zabytkowy tramwaj w Gdańsku rozkład jazdy

Po II wojnie światowej komunikacja tramwajowa w Gdańsku odbywała się w praktyce wyłącznie pojazdami produkcji chorzowskich zakładów Konstal, starsi mieszkańcy pewnie pamiętają jeszcze dwuosiowe, kanciaste i powolne tramwaje typu 4N, z ostatnich lat zaś wspomniane 105Na, które, w porównaniu do poprzedników, stanowiły i tak ogromny krok naprzód pod względem pojemności, szybkości, czy bezpieczeństwa podróżowania.

Pierwszy tramwaj 105N wyjechał na tory 5 marca 1975 roku, łącznie takich pojazdów sprowadzono aż 272. Początkowo kursowały pojedynczo, następnie łączono je w składy podwójne i nawet potrójne. W XXI wieku na liniach tramwajowych zaczęły już dominować pojazdy niskopodłogowe, produkowane m.in. przez zakłady Alstom, czy Pesa. To właśnie zakup 30 tramwajów Pesa Jazz Duo umożliwił wycofanie ostatnich „akwariów” z codziennej eksploatacji.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama