Wodowanie i chrzest okrętu Jerzy Różycki w Gdańsku. Nowoczesność dla Marynarki Wojennej
Uroczystość chrztu i wodowania kadłuba okrętu rozpoznania radioelektronicznego – przyszłego ORP Jerzy Różycki, odbyła się we wtorek, 1 lipca w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku.
- Ponad dwa lata temu, w kwietniu 2023 roku, rozpoczęło się tzw. palenie blach pod budowę tej jednostki.
- Dwa nowe okręty rozpoznawcze mają wejść do służby jeszcze przed końcem roku 2027.
- Umowę na ich dostarczenie, o wartości 620 mln euro, podpisano w listopadzie 2022 roku.
- Budowę prowadzi Remontowa Shipbuilding wspólnie ze szwedzkim koncernem Saab.

Kim był Jerzy Różycki?
Jerzy Różycki – którego imieniem nazwano wodowany okręt – był polskim matematykiem i kryptologiem. Wspólnie z Henrykiem Zygalskim oraz Marianem Rejewskim przeszli do historii jako liderzy grupy, która rozpracowała działanie Enigmy – niemieckiej maszyny szyfrującej.
- Imię Henryka Zygalskiego otrzyma drugi okręt rozpoznania radioelektronicznego, pod który palenie blach rozpoczęto w listopadzie 2023 roku, stępkę położono w styczniu 2024 roku, natomiast wodowanie jest przewidywane jeszcze przed końcem tego roku.
Nowoczesne okręty rozpoznawcze dla Marynarki Wojennej. Zadania
Przyszły ORP Jerzy Różycki otrzyma numer burtowy 261 i po wejściu do służby zostanie włączony do 3. Flotylli Okrętów im. Bolesława Romanowskiego, a ściślej, do Grupy Okrętów Rozpoznawczych. Co będzie zadaniem okrętu?
- Takie jednostki prowadzą szeroko pojęte rozpoznanie, zwłaszcza w przestrzeni radioelektronicznej, łącznie z nasłuchem łączności, rozpoznaniem systemów radiolokacyjnych, pomiarem rozmaitych pól fizycznych.
- W dużym stopniu uzupełniają rozpoznanie prowadzone przez samoloty AWACS oraz naziemne środki rozpoznawcze.
- Pozyskane informacje i dane służą do zabezpieczenia wywiadowczego polskich sił zbrojnych oraz paktu NATO.
Współpraca z Saab i nowoczesne technologie
Projekt tych okrętów, pod symbolem 107, powstał we współpracy ze szwedzkim koncernem Saab, który w ostatnich latach przygotował m.in. koncepcję nowej jednostki rozpoznawczej dla szwedzkiej floty pn. Artemis. Kadłub tego okrętu zbudowano w Polsce, w stoczni Nauta w Gdyni, natomiast wyposażenie odbyło się już w Szwecji.
W przypadku nowych „rozpoznawczych” dla polskiej Marynarki Wojennej, za konfigurację oraz integrację systemów elektronicznych również odpowiada Saab, lecz prace mają być wykonane w Polsce.
Nowa era dla polskiej floty. Dane techniczne okrętów rozpoznawczych
Podobnymi okrętami dysponuje wiele krajów – obecnie w polskiej Marynarce Wojennej służą okręty rozpoznania radioelektronicznego ORP Hydrograf i ORP Nawigator. Zbudowane zostały jednak 50 lat temu i, mimo licznych modernizacji, nie do końca spełniają już oczekiwania polskiej floty.
O nowych okrętach – przyszłych OORP Jerzy Różycki i Henryk Zygalski, niewiele można powiedzieć od strony ich parametrów technicznych. Większość danych dotyczących wyposażenia jest niejawna.
- Ujawniono natomiast, że ich wyporność sięga 2 tys. ton, długość kadłuba – 74 m, liczebność załogi – około 40 osób.
























Napisz komentarz
Komentarze