Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Chcą zakazu reklamy alkoholu. Alarmujące badanie o piciu wśród nieletnich

Aż 14 proc. młodych Polaków zaczęło pić alkohol mając 14 lat lub mniej. Te i inne alarmujące dane o inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży przedstawiono w Gdańsku podczas konferencji prasowej w ramach kampanii „Zero Procent Prawdy” zorganizowanej przez Fundację GrowSPACE. Jednym z postulatów było też zakazanie publicznej reklamy alkoholu, również piwa i piwa 0 %.
picie alkoholu
Zdjęcie ilustracyjne

Autor: Concord90 | Pixabay

Kiedy młodzi zaczynają pić alkohol? Wynik badania zasmucają

W trakcie konferencji prasowej „Zero Procent Prawdy” zorganizowanej przez Fundację GrowSPACE przedstawiono wyniki sondażu przeprowadzonego przez Ogólnopolską Grupę Badawczą na temat inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1001 osób w kwietniu tego roku. Wyniki nie są optymistyczne. 

Wynika z nich, że aż 14 proc. Polaków w wieku 18-29 lat zaczęło pić w wieku 14 lat lub mniej. Aż 48,6 proc. spośród tej grupy zaczęło pić w wieku od 15 do 17 lat. A to oznacza, że zdecydowana większość, bo aż 62,7 proc. spróbowała alkoholu poniżej 18. roku życia. Najczęściej swoją inicjację alkoholową młodzi ludzie zaczynali od piwa (46 proc. osób). Blisko połowa badanych osób w wieku 18-29 lat przyznała, że zdobyła alkohol pomimo niepełnoletności. 

Oprócz statystyk raport zawiera tez m.in. wywiady grupowe z młodzieżą o ich inicjacji alkoholowej, komentarze eksperckie, postulaty kampanii oraz obszerną analizę prawną w obszarze reklamy alkoholu. Publikacja jest dostępna do pobrania na naszej stronie internetowej www.growspace.pl.

- Kultura picia alkoholu w Polsce się rozwija, a nie ogranicza. Mam nadzieję, że w Komisji Zdrowia staniemy przed wyzwaniem nowelizacji Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Stoimy przed dużym wyzwaniem, by zapisy nowelizacji Ustawy były holistyczne i zabezpieczyły nie tylko młode pokolenie, ale także dorosłych przed zakusami marketingowymi takimi jak np. reklamy, czy promocje alkoholu” - powiedziała wspierająca kampanię posłanka partii Polska 2050 i wiceprzewodnicząca Sejmowej Komisji Zdrowia Wioleta Tomczak

Chcą zakazy reklamy alkoholu, w tym również piwa bezalkoholowego

Jednym z wniosków Fundacji GrowSPACE jest zakazanie reklam alkoholu, w tym piwa i piwa 0%.

- Jako ekspert PR i Komunikacji widzę, jak bardzo reklamy piwa szkodzą naszemu społeczeństwu, a przede wszystkim dzieciom i młodzieży. Całkowity zakaz publicznej reklamy alkoholu, w tym piwa i napojów zero procent jest jednak dla mnie ważny także jako dla trzeźwego alkoholika. Ja też dałem się nabrać na to, że piwo jest niegroźne, nieszkodliwe, że służy dobrej zabawie i integracji rówieśniczej – przyznaje Alan Wysocki, koordynator kampanii „Zero Procent Prawdy”. 

„Zero Procent Prawdy”. Postulaty kampanii

Głównym postulatem kampanii “Zero Procent Prawdy” jest całkowity zakaz reklamy alkoholu - w tym reklamowania piwa i napojów „zero” pod marką piwa, a także jego promocji w miejscach sprzedaży. Ale nie tylko. Inne postulaty GrowSPACE to:

  • Włączenie do gminnych programów przeciwdziałania alkoholizmowi wśród nastolatków i młodych dorosłych programów informacyjnych, edukacyjnych, alternatywnych oraz interwencyjnych, a także przeprowadzenie diagnozy dotyczącej obecnych tam czynników ryzyka i czynników chroniących.
  • Rozwój i realizacja kompleksowych programów profilaktycznych w środowisku lokalnym, obejmujących współpracę szkół, rodzin, służb porządkowych oraz opieki medycznej, jako najskuteczniejszej formy przeciwdziałania uzależnieniom w celu zapewnienia spójnego, wieloaspektowego wsparcia młodzieży oraz wzmocnienia czynników chroniących w ich najbliższym otoczeniu.
  • Wprowadzenie różnorodnych form zachęty do udziału w rekomendowanych programach profilaktycznych realizowanych w ramach gminnych programów rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, a także promocja tych programów w mediach lokalnych i społecznościowych w celu zwiększenia ich atrakcyjności i dostępności dla młodzieży oraz rodziców.
  • Rozwój systemu streetworkingu i partyworkingu jako narzędzi profilaktyki uzależnień wśród młodzieży i młodych dorosłych poprzez zatrudnienie przeszkolonych osób pracujących bezpośrednio w środowiskach zagrożonych – na ulicach, w klubach, na wydarzeniach masowych – które nawiążą kontakt z młodymi ludźmi, przekażą im rzetelną wiedzę o ryzyku związanym z używaniem alkoholu i innych substancji psychoaktywnych bądź udzielą wsparcia w sytuacji kryzysowej.
  • Wprowadzenie minimalnych standardów kwalifikacji i wymagań merytorycznych dla osób odpowiedzialnych za opracowywanie gminnych i wojewódzkich programów przeciwdziałania alkoholizmowi, obejmujących obowiązkowe wykształcenie kierunkowe (np. pedagogika, psychologia, zdrowie publiczne) oraz ukończenie specjalistycznych szkoleń z zakresu profilaktyki uzależnień, aby zapewnić wysoką jakość, spójność i skuteczność tworzonych dokumentów strategicznych.
  • Prowadzenie działań profilaktycznych w formie badań przesiewowych oraz wczesnej krótkiej interwencji w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) i szpitalach ogólnych, przy jednoczesnym zapewnieniu lekarzom/lekarkom i personelowi medycznemu odpowiednich narzędzi diagnostycznych oraz przeszkolenia w zakresie identyfikacji ryzykownego i szkodliwego używania alkoholu, aby skutecznie wykrywać problemy we wczesnym stadium i kierować pacjentów/pacjentki do odpowiedniego wsparcia.
  • Konsekwentne egzekwowanie zakazu podawania i sprzedaży alkoholu osobom nieletnim.
  • Wzmocnienie kompetencji wychowawców/wychowawczyń i nauczycieli/nauczycielek poprzez organizację szkoleń i warsztatów przygotowujących ich do prowadzenia rozmów z rodzicami na temat spożywania alkoholu przez młodzież, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii budowania poczucia przynależności do grupy, akceptacji siebie, rozwijania zainteresowań, rozpoznawania wczesnych zmian w zachowaniu dziecka oraz promowania dostępnych miejsc wsparcia i skutecznych metod rozmowy o problemach związanych z alkoholem.
  • Prowadzenie cyklicznych kampanii informacyjnych skierowanych do młodzieży i młodych dorosłych, obejmujących dwa kluczowe obszary: edukację na temat niebezpieczeństw związanych ze spożywaniem alkoholu, uwzględniającą przyczyny, mechanizmy, stopnie zaawansowania problemów alkoholowych oraz krótkoterminowe i długoterminowe skutki biologiczne, psychologiczne i społeczne; upowszechnianie wiedzy o dostępnych formach pomocy dla osób dotkniętych własnym lub cudzym problemem alkoholowym.
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama