Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

PKP Intercity kupuje piętrowe pociągi. Pojadą również przez Pomorze?

Czy po roku 2030 na linii kolejowej z Warszawy do Gdyni będą kursować piętrowe pociągi pasażerskie w barwach spółki PKP Intercity? Wszystko na to wskazuje, bowiem spółka zamierza zakupić 38 składów piętrowych push-pull. Początkowo miały wejść do eksploatacji tylko na trasie z Warszawy do Łodzi, jednak plany zmieniły się i na liście stacji docelowych znalazła się też Gdynia. Czyli nowoczesnymi "piętrusami" mogliby podróżować też pasażerowie z Malborka, Tczewa czy Pruszcza Gdańskiego.
Takie piętrowe pociągi push-pull już są eksploatowane przez Koleje Mazowieckie, składy wyprodukowały zakłady Pesa (Fot. Pesa Bydgoszcz)

Jak podaje branżowy portal nakolei.pl, spółka PKP Intercity zamierza zakupić 38 piętrowych składów, każdy liczący 7 wagonów. Do tego 45 nowych lokomotyw do ich obsługi. Pociągi te mogą oczywiście przewieźć więcej podróżnych niż tradycyjne wagony o jednej tylko kondygnacji. Ponadto mogą zatrzymywać się na stacjach z krótszymi peronami. Początkowo planowano skierowanie nowych pociągów na linię Warszawa - Łódź, gdzie znajdują się właśnie krótsze perony. Najnowsze informacje mówią o planach skierowania "piętrusów" na linie z Warszawy do Gdyni, Olsztyna, Białegostoku, Terespola, Lublina, Radomia, Kielc, Krakowa, Torunia i Bydgoszczy.

Portal wskazuje, że na części tych tras kursują już piętrowe składy Kolei Mazowieckich, jednak mają pokrywać się z rozkładem PKP Intercity w bardzo małej liczbie. Obie oferty nie mają ze sobą konkurować, lecz się uzupełniać. Docelowe grupy podróżnych są inne, regionalny przewoźnik zapewnia przejazdy na krótkich trasach i na lokalne przystanki. PKP Intercity ma wozić na dłuższe dystanse.

Pewnym problemem może być finansowanie zakupu nowego taboru, ponieważ planowano wykorzystać środki z Krajowego Planu Odbudowy, które mogą nie nadejść z Unii Europejskiej. Mimo to - jak podaje portal nakolei.pl - aż siedem podmiotów zgłosiło gotowość dostarczenia nowych składów i lokomotyw.

Warto jeszcze wyjaśnić, na czym polega pociąg push - pull. To skład, złożony z lokomotywy i wagonów, gdzie ostatni wagon zakończony jest kabiną sterowniczą. W jednym kierunku może być prowadzony z kabiny lokomotywy, w odwrotnym z wagonu sterowniczego, dzięki łączności z lokomotywą.

W ostatnich latach w sezonie letnim Koleje Mazowieckie oferowały przejazdy pociągami piętrowymi nad morze, był to tzw. Pociąg Słoneczny kursujący z Warszawy do Ustki. Przewoźnik dysponuje składami wyprodukowanymi przez zakłady Bombardier i Pesa.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama