Coraz więcej incydentów na lotniskach w Gdańsku
Kampania „Włącz tryb pasażera z klasą” ma przynieść wzrost świadomości pasażerów co do możliwych konsekwencji niewłaściwych zachowań z ich strony. Bezpośrednim rezultatem powinno być zmniejszenie liczby incydentów zakłócających bezpieczeństwo i komfort podróży. Dodatkowo chodzi o promowanie kultury, życzliwości i odpowiedzialności w trakcie podróży samolotem, która jest dla sporej części pasażerów stresująca.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Miał 42 procesy sądowe. Polak deportowany z Wielkiej Brytanii na gdańskim lotnisku
Urząd Lotnictwa Cywilnego wskazuje na wzrost liczby rozmaitych incydentów na lotniskach oraz na pokładach samolotów, których niechlubnymi bohaterami są niezdyscyplinowani pasażerowie. Potwierdzają to również statystyki Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) - według jej analiz na pokłady samolotów przenoszą się zachowania widoczne na ulicach, aż do bezpośredniej agresji oraz przemocy fizycznej. Tak na lotnisku jak na pokładzie maszyny może to powodować bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa.
Takie zachowania są najczęściej spotykane (według danych ULC):
- nieodpowiedzialne żarty o posiadaniu materiałów wybuchowych;
- przemoc fizyczna i słowna wobec współpasażerów i członków załogi;
- niewykonywanie poleceń załogi - np. niezapinanie pasów bezpieczeństwa, palenie papierosów, nieprawidłowe rozmieszczenie bagażu;
- nadmierne spożycie alkoholu.
PRZECZYTAJ TEŻ: Jeden miał "bombę", drugi się awanturował. Obaj nigdzie nie polecieli
Nie polecisz za głupi żart albo awanturę
Oto jeden z przykładów: 17 lipca na lotnisku w Gdańsku musieli podjąć czynności funkcjonariusze z Zespołu Interwencji Specjalnych Placówki Straży Granicznej. Na stanowisku check-in jeden z pasażerów, 37-letni obywatel Ukrainy, zamierzający lecieć do Barcelony, nie chciał zgodzić się na dodatkową opłatę za aktywowanie biletu - mężczyzna oświadczył wtedy: „Tu może spaść bomba”. Pracownica portu mimo wszystko dała pasażerowi szansę uiszczenia opłaty i przekierowała go do kas biletowych. Pasażer ostatecznie opłacił należność, jednak odchodząc od kasy wypowiedział obraźliwe słowa wobec personelu. Powiadomiono Straż Graniczną - pasażer wyjaśnił, że zirytowały go dodatkowe opłaty. Za utrudnianie pracy personelowi lotniska mężczyzna został ukarany mandatem w kwocie 500 zł, ponadto przewoźnik zadecydował o niezabraniu go do samolotu do Barcelony.
SPRAWDŹ Tanie loty z Gdańska we wrześniu! TOP 3 europejskie kierunki na tani city break
- Przekaz kampanii, oparty na czytelnych komunikatach i pozytywnym systemie wartości, ma na celu uświadomienie pasażerom, że kultura osobista, uprzejmość oraz przestrzeganie zasad stanowią fundament bezpiecznego i komfortowego podróżowania, zarówno z perspektywy podróżnych, jak i personelu zaangażowanego w obsługę lotniczą - informuje Urząd Lotnictwa Cywilnego. - Działania w ramach kampanii prowadzone będą poprzez reklamy na lotniskach (out-of-home), materiały informacyjne w mediach społecznościowych oraz na stronach internetowych partnerów, a także poprzez komunikaty medialne i działania o charakterze edukacyjnym. Kampania realizuje również zalecenia międzynarodowych organizacji lotniczych, które od lat podkreślają znaczenie edukacji pasażerów, jako skutecznego narzędzia ograniczania incydentów m.in. na pokładach samolotów.
ZOBACZ Rewolucja na lotniskach! Zmiana limitu płynów w bagażu. W Gdańsku również?
Kampania „Włącz tryb pasażera z klasą” jest realizowana przez ULC wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, Związkiem Regionalnych Portów Lotniczych, Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, liniami Enter Air, Polskimi Portami Lotniczymi S.A., Strażą Graniczną oraz Uniwersytetem Wrocławskim.

























Napisz komentarz
Komentarze