Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Zakaz reklamy słodyczy jak alkoholu? Do Sejmu trafiła obywatelska petycja

Czy w Polsce znikną reklamy słodyczy z telewizji, prasy i kina? Do Sejmu trafiła obywatelska petycja o wprowadzenie zakazu reklamy i promocji słodyczy, na wzór przepisów dotyczących alkoholu. Wniosek wzbudził gorącą dyskusję – zdaniem autorów to sposób na walkę z otyłością, a według krytyków – ograniczenie wolności gospodarczej.
Zakaz reklamy słodyczy jak alkoholu? Do Sejmu trafiła obywatelska petycja
Do Sejmu trafiła petycja dotycząca wprowadzenia zakazu reklamy słodyczy, na wzór tej dotyczącej alkoholu. Polska ma jeden z najwyższych wskaźników otyłości dzieci w Europie

Autor: Canva | Zdjęcie ilustracyjne

Zakaz reklamy słodyczy: petycja trafiła do Sejmu

Jak podaje rynekzdrowia.pl, do Sejmu wpłynęła petycja w sprawie całkowitego zakazu reklamy słodyczy w mediach. Autor argumentuje, że szkodliwość cukru jest porównywalna do szkodliwości alkoholu, dlatego reklamy produktów wysokocukrowych powinny być objęte podobnymi ograniczeniami jak napoje procentowe.

„Skoro w Polsce każdego roku kilkadziesiąt tysięcy osób umiera z powodu otyłości i powoduje ona około 200 powikłań, zasadne jest wprowadzenie zmian dotyczących promocji słodyczy w społeczeństwie – stworzonych na wzór ograniczeń dotyczących piwa” – czytamy w uzasadnieniu petycji.

CZYTAJ TEŻ: Zakaz sprzedaży alkoholu w nocy? Większość Polaków popiera nocną prohibicję

Dzieci w Polsce tyją najszybciej w Europie

Autor petycji powołuje się na dane Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Według raportu, dzieci w Polsce tyją najszybciej w całej Europie – nadwagę ma aż 60% dzieci w wieku od 1 do 15 lat.

Otyłość, jak przypomina wnioskodawca, zwiększa ryzyko:

  • wystąpienia cukrzycy typu 2 aż o 450 proc.,
  • oraz pięciokrotnie podnosi ryzyko depresji.

Wracając do zakazu reklamy alkoholu, autor petycji podkreśla, że w Polsce jest on dobrze uregulowany. Obowiązuje całkowity zakaz z wyjątkiem reklamy piwa. A i to jest obwarowane wieloma warunkami. Inaczej niż w przypadku słodyczy.

Jak miałby wyglądać zakaz reklamy słodyczy

W projekcie obywatel proponuje, aby zakaz reklamy i promocji słodyczy obowiązywał:

  • w telewizji, kinie i teatrze,
  • w prasie młodzieżowej i dziecięcej,
  • oraz na okładkach dzienników i czasopism.

Reklamy miałyby być dopuszczone jedynie na słupach i tablicach reklamowych, pod warunkiem, że zawierałyby informację o zawartości cukru w promowanym produkcie.

Eksperci: pomysł słuszny, ale trudny do realizacji

Zdaniem ekspertów, w tym cytowanego przez rynekzdrowia.pl byłego posła Sławomira Piechoty, problem otyłości jest rzeczywiście poważny, jednak zaproponowane rozwiązanie budzi wątpliwości.

– W moim przekonaniu to trafnie wskazany problem, natomiast proponowany sposób rozwiązania wydaje się co najmniej wątpliwy, bo jego skuteczność będzie bardzo ograniczona –
mówi Piechota.

Dodatkowo, samo zdefiniowanie, które produkty podlegałyby zakazowi, mogłoby okazać się niemożliwe:

– Bardzo dużo cukru zawierają np. ketchupy. Czy można zakazać reklamy keczupu? – pyta były poseł.

Rynekzdrowia.pl zwraca uwagę, że taki zakaz reklam słodyczy może być traktowany jako ograniczenie wolności gospodarczej. 

ZOBACZ TEŻ: Miesiąc nocnej prohibicji w Gdańsku. Właściciele sklepów liczą straty, pracownicy odetchnęli

Sejmowa Komisja Petycji przekazała sprawę dalej

Choć Biuro Ekspertyz Sejmu negatywnie oceniło petycję, nie została ona odrzucona. Jak wyjaśniła Urszula Augustyn z Koalicji Obywatelskiej, zastępczyni przewodniczącego Komisji Petycji, temat wymaga dalszej dyskusji.

– Kwestia reklamy jest zasadnicza, szczególnie w kanałach przeznaczonych dla dzieci, kiedy te słodycze pojawiają się w nadmiernych ilościach. Może warto o tym rozmawiać – powiedziała posłanka.

Dokument trafił do Parlamentarnego Zespołu ds. Zdrowego Stylu Życia oraz przeciwdziałania nadwadze i otyłości. Jak dodała Augustyn, pozwoli to na kolejną merytoryczną debatę, z której „być może wynikną konkretne rozwiązania”.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama