Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Od mleka do sera. Studenci AWFiS w Gdańsku poznają tajniki biotechnologii żywności

Studenci Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku samodzielnie przeprowadzili proces wytwarzania sera podpuszczkowego. W Laboratorium Mikrobiologii pod okiem dr hab. Beaty Łubkowskiej, prof. AWFiS, młodzi dietetycy zdobywali praktyczną wiedzę o wykorzystaniu mikroorganizmów w produkcji żywności.
Od mleka do sera. Studenci AWFiS w Gdańsku poznają tajniki biotechnologii żywności
Jak powstaje ser podpuszczkowy? Sprawdzili to w praktyce studenci AWFiS w Gdańsku podczas zajęć z biotechnologii żywności.

Autor: Beata Zarach | Biuro Promocji AWFiS

Zajęcia z biotechnologii żywności na AWFiS w Gdańsku

Podczas zajęć z biotechnologii żywności na kierunku Dietetyka w Sporcie i Rekreacji studenci Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku mieli okazję wcielić się w rolę technologów żywności. W ramach ćwiczeń praktycznych przygotowali ser podpuszczkowy z mleka krowiego, poznając procesy mikrobiologiczne i enzymatyczne wykorzystywane w przemyśle spożywczym.

CZYTAJ TEŻ: Kapusta pekińska wykrywa witaminę C? Naukowcy z PG i PAN zaskakują technologią
(fot. Beata Zarach | Biuro Promocji AWFiS)

Ser podpuszczkowy – nauka przez praktykę

Zajęcia odbyły się w Laboratorium Mikrobiologii pod opieką dr hab. Beaty Łubkowskiej, prof. AWFiS. Prowadząca wyjaśniła, że mimo skomplikowanej nazwy, proces wytwarzania sera podpuszczkowego nie jest trudny, o ile przestrzega się odpowiednich warunków technologicznych. Studenci wytwarzali ser z mleka krowiego. 

– Takie świeże mleko musi być nisko pasteryzowane, czyli w temperaturze około 65°C – tłumaczyła prof. Beata Łubkowska. – Wykorzystujemy podpuszczki pochodzenia mikrobiologicznego lub naturalnego, czyli uzyskiwane z żołądków cielęcych bądź z grzybów.

Biotechnologia żywności w praktyce

Studenci poznają nie tylko teorię, ale i praktyczne aspekty fermentacji oraz działania enzymów w procesie przetwarzania żywności. Dzięki takim zajęciom potrafią lepiej zrozumieć, jak powstają zdrowe i bezpieczne produkty, zgodne z zasadami zrównoważonego żywienia.

(fot. Beata Zarach | Biuro Promocji AWFiS)

Znaczenie praktyki w kształceniu dietetyków

Połączenie wiedzy biologicznej, chemicznej i technologicznej stanowi niezbędny element kształcenia przyszłych dietetyków sportowych. Umiejętność zrozumienia procesów zachodzących w żywności – takich jak fermentacja czy koagulacja białek – pozwala lepiej doradzać w zakresie zdrowego odżywiania i jakości produktów spożywczych.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama