Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Orlen wspiera polskie firmy. Jak gigant paliwowy wdraża ideę „local content”?

Orlen, polski gigant paliwowy intensyfikuje działania na rzecz wspierania krajowych przedsiębiorstw. Wdrażając unijną ideę, znaną jako „local content”, koncern chce zwiększyć udział polskich firm w realizowanych przez siebie przetargach, dostawach i inwestycjach. Jakie konkretne kroki podejmuje spółka i jak wpłynie to na rynek? Sprawdzamy!
stacja paliw Orlen
Orlen stawia na polskie firmy

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Czym jest „local content” w strategii Orlenu?

Orlen chce wdrażać unijną ideę tzw. „local contentu” – podaje „Puls Biznesu”. Co to oznacza w praktyce? Coraz większy udział krajowych firm w przedsięwzięciach realizowanych przez spółki z udziałem Skarbu Państwa.

Na czym ma polegać zaangażowanie Orlenu? Otóż ten państwowy gigant – podaje serwis – planuje m.in. wykluczać z przetargów firmy spoza UE (pozwala na to prawo polskie i unijne). Koncern postara się też na różne sposoby zapewnić udział rodzimego biznesu w dostawach i inwestycjach.

Wpływ na konkurencję i ceny. Czy zapłacimy więcej?

Czy wdrażanie „local contentu” będzie miało wpływ na ceny? W ocenie Romana Kowszewicza, dyrektora zarządzającego obszarem zakupów w Orlenie w krótkim okresie mogą one nieco pójść w górę. 

– W długim terminie jednak polskie podmioty rozbudują potencjał produkcyjny, zdobędą know-how i referencje. Docelowo więc konkurencja na rynku się zwiększy, co przełoży się pozytywnie na ceny – czytamy w „PB”. 

Polski produkt w praktyce. Case study parówek na stacjach Orlen

Orlen już realizuje własne pomysły na promowanie polskich firm, np. przy zakupie parówek. A tych klienci na wszystkich stacjach tej sieci zjadają aż 150 tys. dziennie.

– Nie mogliśmy wpisać w specyfikacji przetargowej, że parówki muszą być wyprodukowane w Polsce, żeby nie złamać unijnych przepisów o równej konkurencji. Wpisaliśmy natomiast dozwolony prawnie wymóg, że muszą być wyprodukowane z mięsa pochodzącego z polskich hodowli, co zapewni udział krajowych podmiotów w dostawach – wyjaśnia w rozmowie z dziennikiem Roman Kowszewicz.

Jak Orlen wykorzystuje swoją pozycję do promowania polskich firm?

Ponadto Orlen jako duży i silny koncern może skłonić międzynarodowych kontrahentów do współpracy z polskimi firmami. Jak? Na przykład „wpisując w specyfikacjach wymagania dotyczące posługiwania się przez kluczowy personel (…) językiem polskim. Dzięki temu zagraniczne firmy będą zobligowane do traktowania polskich firm jako równoważnych konsorcjantów, co zwiększy szansę na zdobycie referencji” – podkreśla „PB”.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama