Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia

Kolejny ważny krok w kierunku budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego

W kolejny etap przygotowań weszła budowa obwodnicy Starogardu Gdańskiego. Trwa procedura uzgadniania decyzji środowiskowej. Głos w tej sprawie zabiorą także mieszkańcy podczas konsultacji społecznych. Wbicie pierwszej łopaty przewidziane jest najpóźniej w 2025 r.
(Fot. GDDKiA)

Przedstawiciele trzech lokalnych samorządów (gminy Starogard Gdański, gminy miejskiej Starogard Gdański oraz powiatu starogardzkiego) zaangażowanych w realizację budowy obwodnicy Starogardu spotkali w Urzędzie Gminy Starogard Gdański. Uczestniczyli w nim poseł na Sejm RP Kazimierz Smoliński oraz Zenon Sobiecki ze Społecznego Komitetu Budowy Obwodnicy.

Jak poinformowała wójt gminy Magdalena Forc-Cherek – Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała pozytywną opinię uzgodnień środowiskowych obwodnicy Starogardu Gdańskiego. Gmina Starogard Gdański daje sobie 3-4 miesiące na wydanie decyzji środowiskowej. Wszystko zależy od tego, czy w trakcie konsultacji społecznych pojawią się sprzeciwy ze strony mieszkańców. W najbliższym czasie gmina w porozumieniu z miastem zorganizuje spotkania informacyjne dla wszystkich zainteresowanych mieszkańców w celu skonsultowania z nimi decyzji przed jej ostatecznym zatwierdzeniem. Rozmowy dotyczyć będą obszaru oddziaływania planowanego przebiegu obwodnicy (dla przypomnienia obowiązuje wariant 5) na środowisko.

– Zależy nam na tym, żeby mieszkańcy brali czynny udział w rozmowach dotyczących budowy obwodnicy. W tym celu planujemy cykl spotkań informacyjnych oraz przeprowadzimy rozprawę administracyjną. Zależy nam na transparentności oraz na możliwie szybkim zrealizowaniu inwestycji – powiedziała Magdalena Forc-Cherek.

Wójt podkreśliła, że samorząd nie jest inwestorem dla tego zadania, jest stroną w postępowaniu zarówno z uwagi na przebieg obwodnicy jak i mediacji w ewentualnych sporach z mieszkańcami. Inwestorem budowy obwodnicy jest państwo poprzez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, która będzie podejmowała wszystkie decyzje związane z budową obwodnicy.

Przedstawiciele trzech lokalnych samorządów (gminy Starogard Gdański, gminy miejskiej Starogard Gdański oraz powiatu starogardzkiego) zaangażowanych w realizację budowy obwodnicy Starogardu spotkali w Urzędzie Gminy Starogard Gdański. Uczestniczyli w nim poseł na Sejm RP Kazimierz Smoliński oraz Zenon Sobiecki ze Społecznego Komitetu Budowy Obwodnicy. (fot. materiały miasta)

Aktualnie firma Europrojekt, z którą GDDKiA podpisała w grudniu ubiegłego roku umowę, przygotowuje koncepcję programową przebiegu przyszłej obwodnicy. Wykona ją za ponad 4,7 mln zł. GDDKiA w II kwartale 2023 roku ma wyłonić wykonawcę inwestycji w trybie zaprojektuj i wybuduj. Zakładając, że projektowanie przy wykorzystaniu dokumentacji wstępnej, potrwać może około dwóch lat, wbicie pierwszej łopaty przewidziane jest najpóźniej w 2025 roku.

Poseł Kazimierz Smoliński podkreślił, że procedury związane z doprowadzeniem inwestycji do etapu realizacji postępują zgodnie z planem. Zapewnił też, że finansowanie planowanej budowy starogardzkiej obwodnicy jest zapewnione i niczym niezagrożone.

– Cieszę się, że inwestycja jest realizowana zgodnie z planem – powiedział poseł PiS. – Dziś otrzymałem informację o tym, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała pozytywne uzgodnienia do raportu, który przygotowuje pani wójt. To jednoznaczny krok naprzód. Wydanie decyzji środowiskowej pozwoli rozpocząć kolejny etap przygotowań – wybór wykonawcy w trybie „projektuj i buduj”. Aktualnie czekamy na moment, w którym będziemy mogli po opracowaniu koncepcji, którą przygotowuje Europrojekt, potwierdzić dokładnym przebieg tej inwestycji – dodał Kazimierz Smoliński.

Dziś otrzymałem informację o tym, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała pozytywne uzgodnienia do raportu, który przygotowuje pani wójt. To jednoznaczny krok naprzód. Wydanie decyzji środowiskowej pozwoli rozpocząć kolejny etap przygotowań – wybór wykonawcy w trybie „projektuj i buduj”.

Poseł Kazimierz Smoliński

Prezydent Starogardu Gdańskiego Janusz Stankowiak podziękował za dotychczasową współpracę trzem lokalnym samorządom, Komitetowi ds. Budowy Obwodnicy oraz za wsparcie ze strony posła Smolińskiego.

– Chciałbym zwrócić uwagę na doskonałą współpracę naszych trzech samorządów oraz pana posła – przyznał prezydent Stankowiak. – Dzięki temu możemy już dziś mówić o pewnych sukcesach. W początkowej fazie to miasto Starogard było partnerem wiodącym w tworzeniu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Dziś partnerem wiodącym jest gmina Starogard Gdański. Proces tworzenia dokumentacji przebiega bardzo szybko. Jeśli utrzyma się to tempo tworzenia wszystkich dokumentów potrzebnych do realizacji przedsięwzięcia, to możemy mówić, że już niebawem, bo za kilka lat, będziemy mogli się cieszyć z obwodnicy. Te kilka lat w tak długim i wyczerpującym procesie, to naprawdę niewiele – dodał prezydent. 

Kazimierz Chyła nie krył, że to spotkanie poprzedziło wiele lat niepewności.

– Dziś możemy powiedzieć, że budowa obwodnicy to coś bardzo realnego. Decyzja środowiskowa to kluczowy dokument, który pozwoli na dalszą realizację inwestycji. Zapewnione jest finansowanie, samorządy swoje zadanie wykonały naprawdę bardzo dobrze. Jesteśmy blisko tego, aby wszelkie przeszkody stojące na drodze budowy obwodnicy ostatecznie usunąć. Myślę, że w przyszłym roku będziemy już mogli mówić o wyłonieniu wykonawcy i budowa wreszcie ruszy - powiedział starosta.

Jeśli utrzyma się to tempo tworzenia wszystkich dokumentów potrzebnych do realizacji przedsięwzięcia, to możemy mówić, że już niebawem, bo za kilka lat, będziemy mogli się cieszyć z obwodnicy. Te kilka lat w tak długim i wyczerpującym procesie, to naprawdę niewiele

Janusz Stankowiak, prezydent Starogardu Gdańskiego

To, że samorządy swoją pracę w sprawie budowy obwodnicy wykonały wzorowo podkreślił też Zenon Sobiecki przewodniczący Społecznego Komitetu Budowy Starogardzkiej Obwodnicy.

– Wszyscy mamy świadomość, jak ten proces jest złożony, jak wiele interesów narusza, ile potrzeba uzgodnień, aby ostatecznie wybrać wykonawcę i ruszyć z budową – powiedział Zenon Sobiecki.

Przypomnijmy, że wariant V obwodnicy, który został zatwierdzony, będzie przebiegał prze tereny gminy Starogard Gdański, okalając miasto od południa. 16-kilometrowa trasa o klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego) ma się zaczynać w Sucuminie, a kończyć za Stadem Ogierów. W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech węzłów drogowych (ew. skrzyżowań, w zależności od wyników analiz) – Starogard Zachód, Starogard Południe, Jabłowo i Starogard Wschód.

Obwodnica Starogardu Gdańskiego ma poprawić  płynność układu komunikacyjnego, skrócić czas podróży oraz poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego. - Nowa droga to również zapewnienie odpowiednich parametrów nośności nawierzchni dla przejazdu pojazdów ciężkich o nacisku na oś 11,5 t, zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na otoczenie, w tym na warunki życia mieszkańców i środowisko – wylicza Magdalena Dalecka, rzecznik prasowy miasta. -  Będzie to możliwe dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.

Obwodnica ma powstać w ramach rządowego „Programu budowy 100 obwodnic”. Program przewiduje budowę pięciu obwodnic w województwie pomorskim w latach 2020-2030. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

 

 

Program budowy 100 obwodnic w województwie pomorskim

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w województwie pomorskim powstanie pięć obwodnic:

  • Brzezia (między Człuchowem a Białym Borem) w ciągu DK25 o długości 4,5 km (dodatkowo przebudowane zostaną 4 km DK25), trwają prace budowlane,
  • Człuchowa w ciągu DK22 i DK25 - jest przygotowywane Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R),
  • Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21 - trwają prace nad STEŚ-R,
  • Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 - został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, GDKiA podpisała umowę na Koncepcję programową,
  • Sztumu w ciągu DK55 - jest przygotowywana dokumentacja: koncepcja programowa z wariantowaniem przebiegu, materiałami do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej oraz projektu budowlanego.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia
ReklamaPomorskie dla Ciebie - czytaj pomorskie EU
Reklama Kampania 1,5 % Fundacja Uśmiech dziecka