Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia

Mieszkańcy Gdyni przeprowadzili konsultacje w sprawie przyszłości Polanki Redłowskiej

Zamiast gruzowiska po basenach, poszerzenie polany piknikowej, wspólne opracowanie projektu do budżetu obywatelskiego oraz włączenie mieszkańców do współdecydowania o planowaniu przestrzennym. To część wniosków z obywatelskich konsultacji społecznych w sprawie przyszłości Polanki Redłowskiej, przeprowadzonych z inicjatywy stowarzyszenia Miasto Wspólne i gdyńskiej Platformy Obywatelskiej.
Polanka Redłowska
(Fot. Miasto Wspólne)

Po 11 latach pracy nad miejscowym planem zagospodarowania i równoległej walce społeczników o uratowanie terenów rekreacyjnych w połowie stycznia 2022 r. prezydent Gdyni ogłosił rezygnację z zamiaru sprzedaży części Polanki Redłowskiej pod zabudowę hotelową, oraz zapowiedział przeznaczenie terenu pod ogólnodostępną przestrzeń zieloną.

WIĘCEJ: Polanka Redłowska i sąsiadujący teren będą miejscem rekreacji. Gdynianie walczyli i wygrali

Podczas poniedziałkowej (14.02.) konferencji prasowej stowarzyszenia Miasto Wspólne podkreślano, że decyzja władz nie może być końcem dyskusji, a jedynie otwarciem kolejnego jej etapu. Zaprezentowano wyniki przeprowadzonych konsultacji, które zorganizowano w formie trzech sesji z udziałem kilkudziesięciu mieszkańców Gdyni.

Polanka Redłowska w Gdyni. Zapowiedź projektu do budżetu obywatelskiego

– Inicjatywa ta udowodniła, że najbardziej sporne kwestie i niespójne wizje da się kompromisowo rozwiązać za pomocą uczciwego, szczerego dialogu wszystkich zainteresowanych stron. Mamy głęboką nadzieję, że prezydent zrewanżuje się tym samym i przekaże tym gotowym do pracy na rzecz miasta mieszkańcom odrobinę swojej władzy nad planowaniem najważniejszych przestrzeni naszego miasta – mówiła Martyna Regent z Miasta Wspólnego. – Oczekujemy realizacji przez miasto szerokich konsultacji społecznych z udziałem osób decyzyjnych: planistów miejskich, Laboratorium Innowacji Społecznych, ZDiZ, Ogrodnika Miasta, Wydziału Środowiska i Straży Miejskiej, które rozstrzygną kwestie zagospodarowania sąsiedztwa Polanki – terenu kortów tenisowych, ochrony rezerwatu, a także kwestie dojazdowe, parkingowe i porządkowe. Liczymy też na zainicjowanie podobnego procesu przy tworzeniu planów miejscowych dla innych ważnych dla mieszkańców terenów, takich jak choćby właśnie opracowywany plan dla Parku Rady Europy, czy teren po Maximie w Gdyni.

Uporządkowanie terenu z ruinami po basenach oraz przekształcenie ich w teren zielony zostaną zgłoszone przez mieszkańców zaangażowanych w grupie „Polanka dla Wszystkich” jako projekt do ogólno miejskiego Klimatycznego Budżetu Obywatelskiego. Ewentualne zagospodarowanie infrastrukturą do spędzania wolnego czasu powinno, zdaniem mieszkańców, zrealizować miasto na podstawie analizy funkcjonalnej przestrzeni, w kontekście najbliższego sąsiedztwa. Kluczowym działaniem w obliczu obecnych wyzwań miejskich jest jednak ochrona terenów zielonych o walorach przyrodniczych i społecznych.

– Polanka Redłowska to wyjątkowe miejsce o wartości większej niż materialna. Jej przyszłość na pewno warta jest zbiorowego namysłu gdynian – mówił poseł Tadeusz Aziewicz z KO. – Dziękuję wszystkim uczestniczącym w powstaniu raportu za pozytywną emocję i wolę wspólnego szukania tego, co najlepsze dla Gdyni. To niezwykle ważne, aby jak najwięcej z nas odnalazło się w roli obywatela – gospodarza, współdecydenta.

– Dialog z mieszkańcami o zagospodarowaniu Polanki Redłowskiej powinien być procesem, a nie jednorazowym zdarzeniem – dodał radny Tadeusz Szemiot. – Stąd też opisane w raporcie oczekiwanie uczestników konsultacji o ich kontynuowaniu i organizowaniu przez miasto. Konieczna jest poprawa jakości dyskusji o złożonych gdyńskich wyzwaniach.

Przedstawiciele Miasta Wspólnego podkreślają, że przeprowadzone przez profesjonalną instytucję konsultacje zostały sfinansowane ze zbiórki publicznej.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia
ReklamaPomorskie dla Ciebie - czytaj pomorskie EU
Reklama Kampania 1,5 % Fundacja Uśmiech dziecka