Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia

Trwa pogłębianie toru wodnego do portu w Elblągu

Kanał żeglugowy przez przekopaną Mierzeję Wiślaną - nazywany oficjalnie Portem Nowy Świat, nieoficjalnie zaś przekopem mierzei - otwarty został 17 września ubiegłego roku. Zapowiadanych statków towarowych płynących do portu w Elblągu nikt jednak w tym kanale nie widział i nie zobaczy do chwili zakończenia prac przy torze wodnym na Zalewie Wiślanym oraz na rzece Elbląg. Dopiero po zakończeniu tych robót nowa, 23-kilometrowa droga wodna do elbląskiego portu będzie gotowa. Zaawansowanie inwestycji na zalewie i rzece Elbląg szacowane jest na 80 procent.
Trwa pogłębianie toru wodnego do portu w Elblągu

Autor: Urząd Morski w Gdyni

Urząd Morski w Gdyni - inwestor całości - informuje o 80-procentowym zaawansowaniu prac w dwóch pozostałych do ukończenia etapach całości. Rozpocznijmy od rzeki Elbląg, na której i wokół której dzieje się bardzo wiele. Przebudowywany jest tor wodny na długości 10,4 km, tak, by uzyskać 60-metrową szerokość toru, natomiast w rejonie Nowakowa - 40 m. Brzegi rzeki Elbląg są obudowywane konstrukcją hydrotechniczną do rzędnej plus 2,5 m. Brzegi są umacniane w formie szczelnej ścianki, zwieńczonej żelbetowym oczepem, tor wodny zabezpieczony zostanie skarpą podwodną. Dla ułatwienia dostępu do rzeki, wybudowane zostaną 2 przystanie niskie na rzędnej plus+1,2 m wraz ze slipem do wodowania jednostek. 

Etap drugi obejmuje również przebudowę staw nawigacyjnych LGW i PGW  oraz budowę nowego mostu obrotowego w miejscowości Nowakowo, w odległości ok. 650 m w kierunku południowym od istniejącego mostu pontonowego. Nowy most będzie mieć długość ponad 100 m. Prowadzić do niego będzie nowy odcinek drogi powiatowej, wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg oraz dróg dojazdowych do obsługi nieruchomości. 

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Kto dokończy tor wodny na rzece Elbląg? „Rządzie, przekop do końca”

- Na realizację inwestycji składają się działania ze wszystkich branż, brakuje tylko kolejowej. W ramach prac hydrotechnicznych, obejmujących obudowę brzegów rzeki Elbląg, pogrążono dotąd ponad 15 tysięcy metrów bieżących grodzic stalowych, wykonano system kotwiący w ilości 4,4 tysiąca sztuk, oczepy żelbetowe, pochylnie dla zwierząt, przepusty wałowe, a także zmodernizowano elementy oznakowania nawigacyjnego – informuje Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni. - W ramach branży drogowej rozpoczęto roboty brukarskie, natomiast w Nowakowie  trwa wytwarzanie konstrukcji stalowej ustroju nośnego mostu  wraz z zabezpieczeniem antykorozyjnym. Tu zaawansowanie wynosi około 74 procent. Dostarczono już na plac budowy prawie połowę elementów konstrukcji stalowej, natomiast na podporach P1 i P3 w całości wykonano roboty żelbetowe. Trwa montaż konstrukcji stalowej na podporze P2, a na P3 deskowanie i zbrojenie płyty przejściowej. W 90 procentach  wykonano mur oporowy przed podporą P1 - dodaje Małkiewicz

Pierwsze półrocze tego roku będą związane z kontynuacją i zakończeniem wszelkich robót drogowych w ramach drugiego etapu budowy drogi wodnej. Jeszcze wiosną planowane jest oddanie do użytkowania nowego mostu w Nowakowie, co niewątpliwie usprawni nie tylko żeglugę ale także komunikację kołową z Wyspą Nowakowską. Umożliwi to także zamknięcie dotychczasowego, przestarzałego mostu pontonowego i wykonanie umocnienia brzegów w tym rejonie

Wiesław Piotrzkowski / Urząd Morski w Gdyni

By uzupełnić wiadomości na temat prowadzonych prac na rzece Elbląg dodajmy jeszcze informacje o robotach czerpalnych, instalacyjnych, także o montażu pomostu stalowego na stawie zielonej, montażu fundamentów pod słupy oświetleniowe, układaniu kabli do oświetlenia wzdłuż drogi powiatowej, do sygnalizacji świetlnej oraz szlabanów na brzegu zachodnim. 

Tor wodny na Zalewie Wiślanym ma mieć długość około 8,2 km, od kanału żeglugowego przez mierzeję do ujścia rzeki Elbląg. Oprócz zapewnienia odpowiedniej głębokości niezbędne jest wykonanie nowego oznakowania nawigacyjnego. Zaawansowanie prac na tym odcinku wynosi blisko 80 procent.

ZOBACZ TEŻ: Przekop mierzei to nie wszystko. Co z torem wodnym do Elbląga?

- Wykonawca rozpoczął roboty czerpalne do projektowanej rzędnej wraz z transportem urobku do wnętrza sztucznej wyspy. Zgodnie z warunkami umowy, we wrześniu ubiegłego roku został osiągnięty kamień milowy, polegający na wykonaniu 50 procent prac czerpalnych - podaje Dorota Słabek, naczelnik Wydziału Oddziaływania Inwestycji na Środowisko w Urzędzie Morskim w Gdyni. - Ze względów logistycznych i technologicznych tor wodny na Zalewie Wiślanym został podzielony na 5 odcinków, a w momentach kulminacyjnych, wymagających największego zaangażowania, wykonawca prowadził prace 5 zestawami. Ponadto zdjęte zostały pławy kolidujące z nowoprojektowanym torem oraz pławy tymczasowe. Z uwagi na panujące warunki atmosferyczne, w połowie grudnia na około 3 tygodnie prace zostały wstrzymane.

Kilkanaście mroźnych dni spowodowało zalodzenie Zalewu Wiślanego, lecz do ukończenia toru wodnego pozostał jeszcze końcowy odcinek, nazywany potocznie łokciem. Dla bezproblemowego mijania się jednostek, szerokość toru wodnego mierzona po dnie będzie tam zwiększona do 120 metrów.

- Pierwsze półrocze tego roku będą związane z kontynuacją i zakończeniem wszelkich robót drogowych w ramach drugiego etapu budowy drogi wodnej. Jeszcze wiosną planowane jest oddanie do użytkowania nowego mostu w Nowakowie, co niewątpliwie usprawni nie tylko żeglugę ale także komunikację kołową z Wyspą Nowakowską. Umożliwi to także zamknięcie dotychczasowego, przestarzałego mostu pontonowego i wykonanie umocnienia brzegów w tym rejonie - powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia
ReklamaPomorskie dla Ciebie - czytaj pomorskie EU
Reklama Kampania 1,5 % Fundacja Uśmiech dziecka