Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Rybina: Zwodzony most uszkodzony! Nie da się pod nim przepłynąć

Lada dzień ruszy sezon żeglugowy na Żuławach, tymczasem nie da się przepłynąć nurtem Szkarpawy pod zwodzonym mostem w Rybinie w powiecie nowodworskim. Pojawiła się usterka przęsła. Na razie nie wiadomo, jak długo potrwa naprawa.
most zwodzony w Rybinie w zimowej scenerii
Most zwodzony w Rybinie w zimowej scenerii

Autor: ZDW Gdańsk

Zwodzony most w Rybinie uszkodzony! Trzeba naprawić przęsło

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku opublikował informację o awarii przęsła mostu zwodzonego w Rybinie, którym przebiega droga wojewódzka nr 502. To bardzo charakterystyczna budowla, stanowiąca również atrakcyjne miejsce dla turystów. Podnoszone przęsło umożliwia przepływanie pod mostem jednostek podążających Szkarpawą. Teraz z powodu usterki podnoszenie i opuszczanie przęsła jest niemożliwe. Dlatego ruch samochodów i pieszych odbywa się bez przeszkód, nie da się jednak przepłynąć pod mostem.

Wprawdzie sezon żeglugowy na wodach śródlądowych nie został jeszcze otwarty, lecz wiosenna aura powoduje, że wielu wodniaków już zamierza rozpocząć żeglowanie.

Zwodzony most w Rybinie uszkodzony! Jak długo potrwa naprawa?

Jak podaje ZDW, trwają ustalanie przyczyn awarii oraz niezbędne prace naprawcze. Nie podano terminu ponownego uruchomienia przęsła mostu.

Trzy mosty w Rybinie

W Rybinie znajdują się trzy mosty zbudowane w latach 1934-1936 na Szkarpawie i Wiśle Królewieckiej. Dwa z nich to mosty drogowe – dla odróżnienia jeden z nich pomalowano na żółto (na Szkarpawie), drugi – na niebiesko (na Wiśle Królewieckiej). Trzecia przeprawa służy kolei, biegnie nią wąskotorowa linia z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny. Wszystkie mosty były po II wojnie światowej nieruchome, ich sprawność przywrócono dopiero pod koniec poprzedniego stulecia.

Wspomniany most żółty na Szkarpawie powstał w roku 1934 w miejscu drewnianej konstrukcji pochodzącej z roku 1874. W trakcie działań wojennych został zniszczony, odbudowano go po wojnie na podstawie zachowanej oryginalnej dokumentacji. Po gruntownym remoncie w roku 1999 wzmocniono podpory mostu, wymieniono stalowe przęsło zwodzone, naprawiono układ jego podnoszenia. Nośność mostu wzrosła z 15 do 30 ton. Samo przęsło zwodzone o długości 14 m i szerokości 8,3 m jest podnoszone mechanicznie napędem silników elektrycznych. Ciekawostką jest oparcie stalowo-żelbetowych filarów mostu o wbite w dno rzeki drewniane pale.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama