Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Zmiany w rozkładzie jazdy ZKM w Gdyni. Dla jednych nieliczne, dla innych drastyczne

Nowy rozkład jazdy autobusów i trolejbusów wchodzi w życie od 1 lutego w Gdyni. Nie są nim zachwyceni m.in. społecznicy, bo zmniejszy się częstotliwość kursowania wielu linii trolejbusowych oraz kilkunastu autobusowych. Zlikwidowanych zostanie także część kursów. ZKM konieczność zmian tłumaczy pandemią i zmniejszeniem liczby pasażerów. Jednocześnie zapowiada nową jakość usług - jeszcze w tym roku na ulice Gdyni wyjadą nowe autobusy elektryczne.
Nowy rozkład jazdy został opracowany m.in. w celu  stopniowego wprowadzenia do eksploatacji autobusów elektrycznych. Na zdjęciu wnętrze autobusu (fot. materiały gdynia.pl)

- Nowy rozkład jazdy to odpowiedź na skutki pandemiczne. Poprawki rozkładów dotyczą tych kursów lub linii, gdzie z pomiarów potoków pasażerskich wynika, że liczba pasażerów spadła bardzo mocno, a możliwość przemieszczania się w tej samej relacji zapewniają też inne linie – czytamy w komunikacie miasta. - ZKM Gdynia przygotowuje się na skok jakościowy, dostosowując do nowej technologii rozkłady jazdy niektórych dobrze znanych mieszkańcom linii.

Zeroemisyjne pojazdy mają docelowo kursować m.in. po Obłużu i Oksywiu, Śródmieściu czy Witominie. Na ulice trafi (dzięki dużemu dofinansowaniu ze środków unijnych) 16 pojazdów o standardowej długości i 8 w wersji przegubowej. Mają być bardziej przyjazne środowisku i pasażerom (antywirusowa klimatyzacja, zabezpieczenia przeciwpożarowe, system rekuperacji energii, elektryczne, bezemisyjne ogrzewanie).

- Rozkłady jazdy, które obowiązują w gdyńskiej komunikacji miejskiej od 1 lutego 2022, zostały opracowane w celu z jednej strony stopniowego wprowadzenia do eksploatacji autobusów elektrycznych na kilku liniach (104, 128, 133, 150, 190, 196 i 282), z drugiej natomiast – w celu uzyskania oszczędności ekonomicznych koniecznych w sytuacji mniejszej liczby przewożonych pasażerów oraz niższej wielkości budżetu ZKM w 2022 r. – przyznaje Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni. - Linie autobusowe do obsługi elektrobusami zostały wybrane ze względu na ich trasy prowadzące w większości na obszarach o gęstej zabudowie, w szczególności w śródmieściu Gdyni. Wskazania konkretnych linii do obsługi elektrobusami nabywanymi z dofinansowaniem unijnym wymagała procedura aplikacyjna.

Według wyliczeń ZKM  w 2021 r. liczba pasażerów komunikacji miejskiej przewiezionych w Gdyni była mniejsza o 32% w stosunku do 2019 r. Zadecydowały o tym różne uwarunkowania, w szczególności zmiana zachowań komunikacyjnych mieszkańców pod wpływem pandemii, ale także wzrost liczby samochodów osobowych - własnych, jak i tych użytkowanych wspólnie.

- Wyniki systematycznie prowadzonych badań popytu wykazały, że maksymalne zapełnienie pojazdów w wielu kursach wynosiło kilku lub najwyżej kilkunastu pasażerów – argumentuje Hubert Kołodziejski. - Na spadek liczby pasażerów nałożyły się problemy budżetowe gminy, wynikające z polityki państwa, polegającej na obniżaniu dochodów własnych samorządów oraz nakładaniu na nie dodatkowych zadań bez adekwatnego pokrycia finansowego. W tej sytuacji podjęta została decyzja o nieznacznym zmniejszeniu liczby wozokilometrów, w dostosowaniu do poziomu popytu i możliwości budżetowych. Komunikacja miejska w Gdyni w 2021 r. była finansowana głównie ze środków budżetowych. Ich udział w pokryciu wydatków na usługi przewozowe wyniósł 73%, przy zaledwie 27% udziału przychodów ze sprzedaży biletów.

Zmniejszona zostaje częstotliwość kursowania autobusów i trolejbusów w każdej części miasta. To zwijanie się komunikacji publicznej

Łukasz Piesiewicz / Miasto Wspólne

Z taką argumentacją nie zgadzają się gdyńscy społecznicy. Zmiany, jakie nazywa się niewielkimi, uważają za drastyczne.

- Zmniejszona zostaje częstotliwość kursowania autobusów i trolejbusów w każdej części miasta. Zmiany dotyczą okrojonej już, względem lat poprzednich, siatki połączeń. Budżet na transport publiczny jest mniejszy niż w roku ubiegłym – uważa Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego. - Wszystko w obliczu prowadzonej przez miasto polityki wprowadzania wysokich opłat za parkowanie w Śródmieściu, kasowania projektów rozbudowy sieci dróg rowerowych oraz wytyczania nowych buspasów, co zaczyna zakrawać o schizofrenię.

Za cięcia obwinia m.in. zapowiadane wprowadzenie na ulice elektrobusów.

- Pojazdy te są drogie, zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu. Przy zmniejszającym się poziomie finansowania komunikacji miejskiej z budżetu miasta, musiało to się skończyć cięciami. Niestety, mimo naszych wielokrotnych propozycji większego wykorzystania transportu szynowego (bilet łączony SKM-ZKM-PR) nie ma innych pomysłów. To zwijanie się komunikacji publicznej – dodaje Łukasz Piesiewicz, prezentując szczegóły na facebookowym profilu Miasta Wspólnego.

- Liczba wozokilometrów od 1 lutego 2022 r. została w skali całej sieci komunikacyjnej zmniejszona tylko o niespełna 2,3% w stosunku do zaplanowanej w ostatnio obowiązujących rozkładach jazdy i o 3,0% w stosunku do poziomu z 2019 r. – odpowiada dyrektor ZKM. - Ograniczenia objęły przede wszystkim linie i kursy o relatywnie najmniejszym wykorzystaniu, wytypowane na podstawie wyników badań popytu. Ponadto wykorzystane zostały rezerwy występujące w komunikacji trolejbusowej w dni powszednie w godzinach porannych, kiedy to w okresie niespełna dwóch godzin trolejbusy na większości linii kursowały co 12 minut. W nowym rozkładach jazdy zaplanowano częstotliwość 15-minutową, tak jak autobusów na podstawowych liniach prawie od 20 lat. Przy okazji zmian od 1 lutego zostały zrealizowane pewne postulaty pasażerów, poprawiające wycinkowo standard obsługi. Przykładem może być obsługa linii 109 w dni powszednie w godzinach 6 -19 wyłącznie taborem wysoko pojemnym, zamiast na przemian pojazdami przegubowymi i standardowymi.

Zdajemy sobie sprawę, że mniejsza liczba wozokilometrów – i w rezultacie kursów – to pewne pogorszenie standardu obsługi. Ograniczenia są jednak uzasadnione wynikami badań popytu i jednocześnie konieczne ze względu na uwarunkowania budżetowe

Hubert Kołodziejski / dyrektor ZKM w Gdyni

Według ZKM eksploatacja elektrobusów (obejmą ok. 10,2% wozokilometrów wykonywanych przez wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej) nie pociągnie za sobą wzrostu wydatków budżetowych, poprawi też jakość usług.

- Zostały one zakupione w 85% ze środków Unii Europejskiej. Cena za wozokilometr elektrobusu nie będzie wyższa niż autobusu. Nie będzie też w zasadzie pustych przebiegów z zajezdni na Pogórzu Dolnym na linie elektrobusowe, ponieważ pojazdy te, wykonując dojazdy i zjazdy, będą kursować na liniach pokrywających się z trasami tych dojazdów i zjazdów – dodaje Hubert Kołodziejski.

Co zmieni się w rozkładzie jazdy autobusów i trolejbusów od 1 lutego 2022 r. w Gdyni

  • zastąpienie autobusów przez trolejbusy w kilku parach kursów na linii 181 (Kacze Buki – Sopot Reja) w dni powszednie w porannym szczycie przewozowym oraz w godzinach wieczornych, co zapewnia trolejbusom wzrost udziału w obsłudze tej linii do 75%;
  • zwiększenie liczby kursów obsługiwanych pojazdami przegubowymi na liniach: X, 109, 173 i 209 (na linii 109 pojazdami przegubowymi zaplanowano obsługę w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach 6-19);
  • zmniejszenie częstotliwości kursowania trolejbusów w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego na liniach: 20, 24, 25, 26, 27, 28, 29 i 30 – z 12 do 15 minut oraz na liniach 23 i 33 – z 24 do 30 minut;
  • zmniejszenie częstotliwości kursowania trolejbusów: na liniach 22, 25 i 28 we wszystkie dni tygodnia w godzinach 20-21 w kierunku Cisowy, Pustek Cisowskich i Chyloni do Śródmieścia – z 20 do 30 minut;
  • wycofanie dwóch kursów na linii 21 wykonywanych w dni powszednie w godzinach wczesnowieczornych na skróconej trasie – z Gdyni Dworca Gł. PKP do Orłowa SKM „Klif”;
  • wycofanie na linii 27 w dni powszednie i w soboty w godzinach wieczornych trzech kursów z Cisowy do Kaczych Buków i uruchomienie w zamian za nie trzech kursów zjazdowych w ramach linii 710 trolejbusów z Cisowy do Grabówka oraz czterech kursów linii 27 na części trasy, tj. z Węzła Franciszki Cegielskiej do Kaczych Buków – zapewniających wydłużenie okresu funkcjonowania komunikacji miejskiej w tej relacji o godzinę, tj. do ok. godz. 21:30;
  • zmniejszenie częstotliwości kursowania trolejbusów na linii 30 w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8-13) – z 20 do 40 minut oraz ograniczenie okresu funkcjonowania tej linii do godziny 13;
  • ograniczenie okresu funkcjonowania linii trolejbusowej 320 (Dworzec Główny PKP – Przystań Żeglugi) w dni powszednie do godzin 8:30-14:00 (zamiast 8:30-18:00) przy jednoczesnym zmniejszeniu częstotliwości kursowania z 30 do 40 minut oraz zawieszenie funkcjonowania tej linii w soboty;
  • zastąpienie jednej pary kursów na linii autobusowej 125 (Redłowo Szpital – Pogórze Dolne) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego przez parę kursów na linii 105 (Redłowo Szpital – Mechelinki), co zapewnia dodatkowe połączenie na trasie Pogórze Dolne – Mechelinki – Pogórze Dolne;
  • zastąpienie na linii 105 kursu zjazdowego z Mechelinek do Pogórza Dolnego oraz kursu na linii 125 z Pogórza Dolnego do Redłowa w dni powszednie w godzinach wieczornych kursem linii 105 na całej trasie tej linii – z Mechelinek do Redłowa;
  • zmniejszenie częstotliwości kursowania autobusów na linii 119 (Dworzec Morski – Wzgórze św. Maksymiliana Syrokomli) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30) – z 20 do 30 minut oraz skrócenie okresu funkcjonowania tej linii o godzinę (do godz. 17);
  • uruchomienie na linii 140 dodatkowego kursu w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych z Dworca Głównego PKP do Wiczlina Niemotowa;
  • wycofanie linii 147 z obsługi ul. Polskiej (skrócenie 3 kursów realizowanych w tej relacji do Dworca Głównego PKP);
  • uruchomienie dodatkowych par kursów na linii 160 (Dworzec Główny PKP – Chwarzno Polanki) w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych, umożliwiające zmniejszenie liczby zajazdów autobusów linii 147 do przystanku Chwarzno Polanki;
  • wycofanie kilku kursów na linii 141 (Witomino Sosnowa – Pogórze Górne) w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych oraz uruchomienie dodatkowego kursu w dni powszednie w godzinach wieczornych z Witomina do Pogórza Górnego, wydłużającego okres funkcjonowania komunikacji miejskiej w tej relacji o 30 minut;
  • zmniejszenie liczby kursów na linii 159 (Chylonia Dworzec PKP – Pustki Cisowskie) – poprzez likwidację kursów w dni powszednie w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego oraz wszystkich kursów w niedziele i święta;
  • zmniejszenie liczby kursów na linii 180 (Karwiny Tuwima – Redłowo Szpital) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego oraz skrócenie okresu funkcjonowania linii w dni powszednie o godzinę (do godz. 15:30);
  • zmniejszenie częstotliwości kursowania autobusów linii 182 (Węzeł Franciszki Cegielskiej – Obłuże Maciejewicza) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30) – z 20 do 40 minut oraz ograniczenie okresu funkcjonowania linii do godziny 17:30;
  • zmniejszenie liczby kursów na linii 190 (pl. Kaszubski – Witomino Leśniczówka) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego oraz uruchomienie dodatkowego kursu w godzinach wieczornych;
  • zmniejszenie liczby kursów na linii szczytowej 209 (pl. Kaszubski – Babie Doły) – poprzez likwidację w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego;
  • ograniczenie okresu funkcjonowania linii W (Redłowo Szpital – Pustki Cisowskie) w niedziele i święta do godzin 10-19 (zamiast 9-20);
  • wydłużenie trasy linii nocnej N40 (Pogórze Dolne – Dworzec Główny PKP) w godzinach wczesnoporannych z Dworca Głównego PKP do Witomina Leśniczówki oraz uruchomienie w tym czasie dodatkowego kursu na wydłużonej trasie (w rezultacie wykorzystania dojazdów autobusów na linię 150 z zajezdni na Pogórzu Dolnym);
  • wydłużenie trasy linii nocnej N94 (Węzeł Franciszki Cegielskiej – Pogórze Górne) w godzinach 23-24 o odcinek Witomino Leśniczówka – Węzeł Franciszki Cegielskiej oraz uruchomienie w tym czasie dodatkowego kursu na tej linii na wydłużonej trasie (w związku z wykorzystaniem zjazdów z linii 150 do zajezdni na Pogórzu Dolnym);
  • wycofanie kursów zjazdowych autobusów, wykonywanych pod numerem 700 na trasach z Dworca Morskiego, Domu Marynarza i Witomina Leśniczówki do Kaczych Buków;
  • wycofanie kilku kursów dojazdowych autobusów z bazy PKM w Kaczych Bukach, wykonywanych pod numerem 740, na trasie z Kaczych Buków do Dworca Głównego PKP w soboty, niedziele i święta;
  • wycofanie kursów dojazdowych autobusów z zajezdni na Pogórzu Dolnym do Chyloni, wykonywanych pod numerem 759;
  • wycofanie wszystkich kursów zjazdowych autobusów do bazy PKA, wykonywanych pod numerem 770, na trasie z Pustek Cisowskich do Pogórza Dolnego we wszystkie dni tygodnia;
  • uruchomienie kilku kursów zjazdowych autobusów do bazy PKA, pod numerem 770, na trasie z Witomina Leśniczówki do Pogórza Dolnego w poszczególnych dniach tygodnia w godzinach wieczornych;
  • aby zapobiegać spóźnieniom we względu na zatory w dni powszednie w godzinach szczytu popołudniowego trolejbusy linii 31 we wszystkich kursach skierowane zostaną do pętli Dąbrowa Miętowa, natomiast autobusy linii X nie będą obsługiwać pętli Karwiny Nowoliczlińska i po zatrzymaniu na przystanku Anyżowa 01, skręcą od razu na obwodnicę - ujednolicona zostanie trasa w obu kierunkach (w szczycie porannym trasa linii X nadal będzie obejmować tę pętlę).

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama