Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Wiosną na Pomorzu przybędzie tablic STOP Zły kierunek

111 tablic ostrzegających przed wjazdem pod prąd postawi na polskich drogach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Kilka z nich stanie na Pomorzu – w Gdyni Chyloni, Gdańsku Osowej i na Kowalach.
Kolejnych 111 tablic ostrzegających przed wjazdem pod prąd, pojawi się w kilkudziesięciu lokalizacjach w Polsce, również na Pomorzu (fot. GDDKiA)

Pierwszych 10 takich tablic, w ramach pilotażu, GDDKiA ustawiła w latem 2021 r. Spotkały się one z pozytywną reakcją użytkowników dróg. Kolejne tablice pojawią się w miejscach, gdzie mimo stosownego oznakowania i samego układu jezdni wymuszającego prawidłową jazdę, niektórzy kierujący pojazdami łamią przepisy i stwarzają ogromne zagrożenie w ruchu drogowym - dla innych i dla samych siebie.

- Charakterystyczne duże żółte tablice z napisem „STOP Zły kierunek” i symbolem dłoni z umieszczonym na niej piktogramem znaku zakaz wjazdu, ustawiliśmy już w siedmiu lokalizacjach przy autostradzie A4 na węzłach Opole Zachód, Rzeszów Północ i Przemyśl oraz przed granicą Polski z Ukrainą w Korczowej. Do tego również na łącznicy węzła Głogów Południe na drodze ekspresowej S3 oraz w dwóch punktach na węźle Świlcza na S19 – wylicza GDDKiA.

Kolejnych 111 tablic ostrzegających przed wjazdem pod prąd, pojawi się w kilkudziesięciu lokalizacjach, zarówno w obrębie węzłów jak i MOP-ów. Tablice staną między innymi na autostradowych węzłach Łódź Górna i Piątek na A1 oraz Stryków i Zgierz na A2.

Pozostałe dotyczą węzłów na drogach ekspresowych lub MOP-ów: 

  • S1 - Bielsko-Biała Lipnik, Żywiec Soła i Zwardoń, 
  • S2 - Patriotów w Warszawie, 
  • S3 - Myślibórz, Gryfino, Pyrzyce, Skwierzyna i Gorzów Wielkopolski Południe, 
  • S5 - Czerniejewo, 
  • S6 - Gdynia Chylonia, Gdańsk Osowa i Kowale, 
  • S7 - Barcza, Kielce Południe, Jaworznia, Skarżysko Północ i Powierz oraz na MOP-ach Ostróda, Grabin, Olsztynek, Lutek i Pawliki, 
  • S8 - Sieradz Południe, Jakubów, Tomaszów Mazowiecki Południe, Studzianki, Paszków, Wypędy, Mszczonów Północ, Zambrów Zachód i Kołaki, 
  • S10 - Wałcz Północ, Wałcz Zachód i Witankowo, 
  • S11 - Kórnik Północ, Kórnik Południe, Gądki, Koninko, rondo Strugi i Szczecinek Śródmieście, 
  • S12 - MOP-y Markuszów, Piaski Zachód, 
  • S17 - MOP Niwa Babicka i Sarny, 
  • S19 - Kock Południe i Kock Północ, 
  • S52 - Jasienica, Bielsko-Biała Wapienica, Bielsko-Biała Francuska 
  • S74 - Kielce Zachód. 

- Montaż tablic powinien rozpocząć się w pierwszej połowie marca 2022. Nie wykluczamy również zamówienia kolejnej partii tablic - zapowiada GDDKiA.

Przypomnijmy, że tablice informacyjne nie są znakiem drogowym, mają służyć jako wzmocnienie obowiązującej organizacji ruchu. Kwestię znaków drogowych reguluje tzw. czerwona książka, czyli rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. 

Kierowco - patrz na znaki!

Wjazdy na autostrady i drogi ekspresowe są oznakowane zgodnie z wymogami wspomnianego wcześniej rozporządzenia ministra infrastruktury. Układ łącznic i jezdni wymusza na kierowcach prawidłową jazdę. Niestety, czasami zdarzają się przypadki poruszania się po drogach szybkiego ruchu pod prąd.

- Niektórzy kierowcy ewidentnie łamią przepisy i stwarzają ogromne zagrożenie w ruchu drogowym - dla innych, jak i samych siebie. Zwracaliśmy już uwagę na ten problem w naszych wcześniejszych komunikatach. Przełożyło się to też na realne działania na sieci dróg krajowych - w ubiegłym roku ustawiliśmy pilotażowo pierwsze tablice, w tym zamontujemy kolejne – informuje GDDKiA.

Co robić, jeśli popełnisz błąd?

Jeżeli zobaczymy tablicę STOP Zły kierunek, będzie oznaczało, że jedziemy pod prąd. Jeżeli mamy jeszcze możliwość wyboru - wjedźmy w prawidłową łącznicę lub skręćmy w kierunku wyjazdu z MOP.  

Jak zachować się, gdy pomimo tablicy lub tradycyjnego oznakowania wjedziemy pod prąd na drogę szybkiego ruchu? Należy bezzwłocznie się zatrzymać w bezpiecznym miejscu - najlepiej na pasie awaryjnym i włączyć światła awaryjne. Następnie z zachowaniem szczególnej ostrożności opuścić pojazd i jeśli to możliwe schronić się za barierą ochronną. Kolejną czynnością powinno być powiadomienie służby drogowej lub policji, które pomogą kierowcy wydostać się z „pułapki”. Pamiętajmy, żeby pod żadnym pozorem nie wolno próbować samodzielnie zawracać! Powoduje to dodatkowe zagrożenie dla nas samych i innych uczestników ruchu. Takie manewry mogą skończyć się tragicznie. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama