Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Terminal T3 w Baltic Hub już otwarty. Przyjmuje największe kontenerowce

Nowy terminal kontenerowy T3 w Baltic Hub, gdańskim terminalu kontenerowym, oficjalnie rozpoczął swoją działalność. Przeładunki już są prowadzone, choć pełna zdolność operacyjna nowego nabrzeża osiągnięta zostanie pod koniec tego roku. Uroczyste przecięcie symbolicznej wstęgi odbyło się dosłownie i w przenośni w cieniu wielkiego kontenerowca MSC Calypso, o długości 366 m, zacumowanego przy nowym nabrzeżu głębokowodnym.
Terminal T3 w Baltic Hub już otwarty. Przyjmuje największe kontenerowce

Autor: Robert Rozmus | Zawsze Pomorze

Nowy terminal kontenerowy T3 powstaje w bardzo szybkim tempie, kamień węgielny pod nowe nabrzeże wmurowano zaledwie rok temu - powstał nowy pirs przeładunkowy o długości 717 m i głębokości 17,5 m, który pozwala na przyjmowanie największych kontenerowców, które mogą wpływać na Bałtyk przez Cieśniny Duńskie. Dzięki uruchomieniu T3 zdolność przeładunkowa Baltic Hub wzrośnie z 3 mln TEU do 4,5 mln TEU rocznie, co postawi gdański port w gronie największych terminali kontenerowych na Bałtyku.

Jan van Mossevelde, dyrektor generalny Baltic Hub Container Terminal, w trakcie uroczystości otwarcia T3 wyliczał kolejno dane, świadczące o skali przedsięwzięcia:

  • powierzchnia 36 ha;
  • głębokość przy nabrzeżu 17,5 m;
  • 123 tys. m szesc betonu wylanych do budowy nabrzeża i placów przeładunkowych;
  • 17,5 tys. ton stali;
  • 4 mln 370 tys. m szesc piasku przemieszczonego dla zalądowienia terenu;
  • 7 półautomatycznych suwnic nabrzeżowych STS (ship to shore), należacych do najwyższych w Europie;
  • 20 zautomatyzowanych suwnic RMG.

- Terminal T3 powstał, by wspierać wasz rozwój - mówił Jan van Mossevelde do przedstawicieli rządu i samorządu. Podkreślał energię i pomysłowość ludzi, którzy zaprojektowali i zbudowali ten terminal.

Powierzchnia Polski powiększyła się o 36 hektarów

Ta ogromna inwestycja robi niezwykłe wrażenie, kiedy zobaczyć ją "od wewnątrz". Poczynając od bram wjazdowych, gdzie jeden za drugim sunie sznur ciężarówek z kontenerami, duża część kontenerów dociera też transportem kolejowym, w taki sam sposób wyjeżdżają z Gdańska. Potem ogromny teren składowania kontenerów i szerokie aleje, którymi krążą pojazdy przewożące pojemniki. Wreszcie same nabrzeża, przy których cumują ogromne jednostki, oraz imponujące wielkością suwnice STS, które w całości przywieziono z Chin i ustawiono na pirsie. To wszystko tworzy wielki, skomplikowany system logistyczny, służący sprawnemu przemieszczaniu tysięcy kontenerów.

- To wielki dzień dla polskiej gospodarki morskiej, powierzchnia Polski powiększyła się o 36 hektarów, ale to nie jest zwykły ląd - mówił Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury. - To okno na światowy transport morski. Najnowsze dane wskazują, że w roku 2024 wartość naliczonych ceł, akcyzy i podatku VAT wyniosła blisko 56 miliardów złotych. Przeładowano w polskich portach 3,3 miliona TEU. Planem naszego rządu jest, by polskie porty ambitnie rozwijać.

Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz żartobliwie wskazywała, że teren Baltic Hub jest zwolniony z podatku od nieruchomości i do budżetu miasta nie wpływa z tego tytułu ani jedna złotówka. Lecz to nowe miejsca pracy oraz niesamowity impuls do rozwoju wielu branż współpracujących.

- Powinniśmy być bardzo dumni jako Polacy, że mamy taki kontenerowy hub w Polsce, dzięki któremu jesteśmy bardzo wysoko postrzegani w Europie - stwierdziła Dorota Pyć, prezes zarządu Portu Gdańsk. - Wielkie jest zainteresowanie współpracą z Portem Gdańsk, do czego przyczynił się właśnie Baltic Hub. Zaś dzięki zaangażowaniu strony singapurskiej możemy bardzo wiele się nauczyć.

Inteligentna sieć terminali

Terminal jest własnością w 40 procentach grupy PSA International, w 30 proc. Polskiego Funduszu Rozwoju oraz w 30 proc. IFM Global Infrastructure Fund. Skąd mowa o Singapurze? PSA International to globalna grupa portowa, prowadząca operacje z Singapuru i Antwerpii, w ponad 180 lokalizacjach w 45 krajach całego świata. Z kolei IFM to globalna grupa zarządzająca funduszami instytucjonalnymi.

- Oficjalne otwarcie terminala T3 oznacza początek ekscytującego nowego rozdziału nie tylko dla Baltic Hub, ale także dla całego europejskiego krajobrazu handlowego. W PSA wierzymy, że porty nie są odizolowanymi elementami infrastruktury, lecz kluczowymi węzłami w większym ekosystemie i terminal T3 jest tego namacalnym wyrazem - powiedział Ong Kim Pong, dyrektor generalny Grupy PSA. - Stanowi kolejny krok w realizacji naszej strategii Node to Network, przekształcającej pojedyncze terminale w inteligentną, globalnie połączoną sieć, która wspiera efektywność, odporność i zrównoważony rozwój. Dzięki strategicznej lokalizacji, nowoczesnej infrastrukturze i rozwijającej się sieci połączeń intermodalnych, Baltic Hub pełni rolę kluczowego węzła łączącego region Bałtyku z resztą Europy i świata.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

"konie kują a żaby łapy podstawiają"... 09.06.2025 09:59
Liczne to grono, liczne... Jak to z sukcesami, zawsze "mają wielu ojców". Tutaj nawet matki...

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
ReklamaNewsletter Zawsze Pomorze - zapisz się
Reklama