Nowy terminal kontenerowy T3 powstaje w bardzo szybkim tempie, kamień węgielny pod nowe nabrzeże wmurowano zaledwie rok temu - powstał nowy pirs przeładunkowy o długości 717 m i głębokości 17,5 m, który pozwala na przyjmowanie największych kontenerowców, które mogą wpływać na Bałtyk przez Cieśniny Duńskie. Dzięki uruchomieniu T3 zdolność przeładunkowa Baltic Hub wzrośnie z 3 mln TEU do 4,5 mln TEU rocznie, co postawi gdański port w gronie największych terminali kontenerowych na Bałtyku.
Jan van Mossevelde, dyrektor generalny Baltic Hub Container Terminal, w trakcie uroczystości otwarcia T3 wyliczał kolejno dane, świadczące o skali przedsięwzięcia:
- powierzchnia 36 ha;
- głębokość przy nabrzeżu 17,5 m;
- 123 tys. m szesc betonu wylanych do budowy nabrzeża i placów przeładunkowych;
- 17,5 tys. ton stali;
- 4 mln 370 tys. m szesc piasku przemieszczonego dla zalądowienia terenu;
- 7 półautomatycznych suwnic nabrzeżowych STS (ship to shore), należacych do najwyższych w Europie;
- 20 zautomatyzowanych suwnic RMG.

- Terminal T3 powstał, by wspierać wasz rozwój - mówił Jan van Mossevelde do przedstawicieli rządu i samorządu. Podkreślał energię i pomysłowość ludzi, którzy zaprojektowali i zbudowali ten terminal.
Powierzchnia Polski powiększyła się o 36 hektarów
Ta ogromna inwestycja robi niezwykłe wrażenie, kiedy zobaczyć ją "od wewnątrz". Poczynając od bram wjazdowych, gdzie jeden za drugim sunie sznur ciężarówek z kontenerami, duża część kontenerów dociera też transportem kolejowym, w taki sam sposób wyjeżdżają z Gdańska. Potem ogromny teren składowania kontenerów i szerokie aleje, którymi krążą pojazdy przewożące pojemniki. Wreszcie same nabrzeża, przy których cumują ogromne jednostki, oraz imponujące wielkością suwnice STS, które w całości przywieziono z Chin i ustawiono na pirsie. To wszystko tworzy wielki, skomplikowany system logistyczny, służący sprawnemu przemieszczaniu tysięcy kontenerów.
- To wielki dzień dla polskiej gospodarki morskiej, powierzchnia Polski powiększyła się o 36 hektarów, ale to nie jest zwykły ląd - mówił Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury. - To okno na światowy transport morski. Najnowsze dane wskazują, że w roku 2024 wartość naliczonych ceł, akcyzy i podatku VAT wyniosła blisko 56 miliardów złotych. Przeładowano w polskich portach 3,3 miliona TEU. Planem naszego rządu jest, by polskie porty ambitnie rozwijać.
Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz żartobliwie wskazywała, że teren Baltic Hub jest zwolniony z podatku od nieruchomości i do budżetu miasta nie wpływa z tego tytułu ani jedna złotówka. Lecz to nowe miejsca pracy oraz niesamowity impuls do rozwoju wielu branż współpracujących.
- Powinniśmy być bardzo dumni jako Polacy, że mamy taki kontenerowy hub w Polsce, dzięki któremu jesteśmy bardzo wysoko postrzegani w Europie - stwierdziła Dorota Pyć, prezes zarządu Portu Gdańsk. - Wielkie jest zainteresowanie współpracą z Portem Gdańsk, do czego przyczynił się właśnie Baltic Hub. Zaś dzięki zaangażowaniu strony singapurskiej możemy bardzo wiele się nauczyć.
Inteligentna sieć terminali
Terminal jest własnością w 40 procentach grupy PSA International, w 30 proc. Polskiego Funduszu Rozwoju oraz w 30 proc. IFM Global Infrastructure Fund. Skąd mowa o Singapurze? PSA International to globalna grupa portowa, prowadząca operacje z Singapuru i Antwerpii, w ponad 180 lokalizacjach w 45 krajach całego świata. Z kolei IFM to globalna grupa zarządzająca funduszami instytucjonalnymi.
- Oficjalne otwarcie terminala T3 oznacza początek ekscytującego nowego rozdziału nie tylko dla Baltic Hub, ale także dla całego europejskiego krajobrazu handlowego. W PSA wierzymy, że porty nie są odizolowanymi elementami infrastruktury, lecz kluczowymi węzłami w większym ekosystemie i terminal T3 jest tego namacalnym wyrazem - powiedział Ong Kim Pong, dyrektor generalny Grupy PSA. - Stanowi kolejny krok w realizacji naszej strategii Node to Network, przekształcającej pojedyncze terminale w inteligentną, globalnie połączoną sieć, która wspiera efektywność, odporność i zrównoważony rozwój. Dzięki strategicznej lokalizacji, nowoczesnej infrastrukturze i rozwijającej się sieci połączeń intermodalnych, Baltic Hub pełni rolę kluczowego węzła łączącego region Bałtyku z resztą Europy i świata.
























Napisz komentarz
Komentarze