Ruch kolejowy Lipusz-Bytów wróci w 2027 r.
Podczas drugiego dnia posiedzenia Komisji Infrastruktury w Gdańsku rozmawiano o inwestycjach w kolej.
– Kolej to dla nas ważny temat na Pomorzu. Nie bez powodu jesteśmy uznawani za jedno z najbardziej „kolejowych województw” w Polsce – posiadamy wysoki wskaźnik wykorzystania kolei przez mieszkańców – podkreśla Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

CZYTAJ TEŻ: Pierwszy odcinek Drogi Czerwonej już w 2030 roku? To możliwy scenariusz
Drugi dzień wyjazdowego posiedzenia Komisji Infrastruktury w Gdańsku ponownie zapewnił dobre wiadomości dla Pomorza. Dyskusja toczyła się wokół: rozbudowy połączeń kolejowych z Portem Gdańsk oraz inwestycji kolejowych ze szczególnym uwzględnieniem tzw. autostrady kolejowej oraz modernizacji linii nr 201 Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo.
– Według zapewnień ministra Piotra Malepszaka pełen ruch kolejowy na trasie Lipusz - Bytów zostanie przywrócony w 2027 r. – mówi marszałek Struk. – To będzie łączyło się z zakończeniem modernizacji linii do Kościerzyny.
Terminal T3 i rekordowe przeładunki w Porcie Gdańsk
W Porcie Gdańsk, tego samego dnia, był szef resortu Dariusz Klimczak.
– Dzięki budowie terminala T3 w Porcie Gdańsk w wyniku zalądowienia powierzchnia Polski zwiększyła się o 36 hektarów – zaznaczył minister Klimczak. – Terminal T3 w Baltic Hub to nowe nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów i głębokości 18 metrów, które zwiększyło możliwości przeładunkowe portu aż o 1,5 mln TEU rocznie, do łącznie 4,5 mln TEU! Dzięki temu Baltic Hub staje się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie. Ale to nie wszystko. Port Gdańsk to dziś wielki plac budowy.

Port Gdańsk w wielkiej rozbudowie – inwestycje warte miliardy
Przywołano realizowane inwestycje w modernizacje infrastruktury portowej. Kluczowe projekty:
- Przebudowa 4 nabrzeży (Bytomskie, Rudowe III, Węglowe, Wiślane) – łącznie 1,9 km
- System OPS (zasilanie statków z lądu) – dla czystszego i cichszego portu
- 387 mln zł inwestycji, z czego 85% pochodzi z funduszy UE
- Rozbudowa Naftoportu – nowe stanowisko „W”, inwestycja za 500 mln zł
- Terminal T5 – zaplecze dla morskich farm wiatrowych, koszt: 1,2 mld zł
- FSRU – pływający terminal LNG (projekt GAZ-SYSTEM z BGK)
- Nowe drogi, bocznice, wiadukty – lepszy transport towarów z portu do całej Europy
Szef resortu podkreślił, że polskie porty rosną w siłę i stają się kluczowymi węzłami logistycznymi w Europie.
























Napisz komentarz
Komentarze