Nowa inwestycja kolejowa na szlaku Pszczółki-Pruszcz Gdański
Polskie Linie Kolejowe ogłosiły postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania „Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew - Gdynia: odc. Pszczółki - Pruszcz Gdański”. Obejmuje ono dobudowanie czwartego toru na szlaku kolejowym Pszczółki-Pruszcz Gdański, jako tor nr 2 dla linii kolejowej nr 260 relacji Zajączkowo Tczewskie-Pruszcz Gdański. Szlak będzie miał wtedy układ czterotorowy, co zapewni z jednej strony znacznie wyższą przepustowość do portu w Gdańsku, jak też umożliwi oddzielenie ruchu pociągów towarowych i aglomeracyjnych od połączeń dalekobieżnych.
Zakres prac i nowoczesne rozwiązania techniczne
– Zadanie, poza budową nowego toru, zakłada również przebudowę na dwukrawędziowe peronów nr 2 na przystankach: Skowarcz, Różyny i Cieplewo – informuje Przemysław Zieliński z biura prasowego spółki PLK. – Nowy tor wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, w tym systemu ERTMS, będą dostosowane do prędkości pociągów do 200 km/h. Podpisanie umowy z wyłonionym wykonawcą planowane jest w I kwartale 2026 roku, a realizacja prac budowlanych w latach 2028-2030. Szacowana wartość prac wynosi ponad 180 mln zł netto ze środków budżetu państwa.
Znaczenie inwestycji dla portów w Gdańsku i Gdyni
Polskie Linie Kolejowe podkreślają, że to kolejna inwestycja w całym szeregu już wykonanych i realizowanych obecnie zadań pozwalających na kierowanie do portów Gdańska i Gdyni dłuższych oraz cięższych składów towarowych. Tylko w okresie lat 2019-2024 na poprawę dostępu kolejowego do trójmiejskich portów przeznaczono ponad 3 mld zł netto ze środków instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”. W roku 2024 rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej nr 201 Bydgoszcz-Trójmiasto (od roku 2021 trwały już prace na liniach stycznych) o istotnym znaczeniu dla portu w Gdyni.
























Napisz komentarz
Komentarze