Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Port Gdańsk: Powstanie nowy tor kolejowy dla pociągów towarowych

Dodatkowy tor kolejowy zostanie wybudowany na szlaku Pszczółki-Pruszcz Gdański. Zapewni to znacznie większą przepustowość przewozów towarowych do portu w Gdańsku. Spółka Polskie Linie Kolejowe ogłosiła już przetarg na zaprojektowanie inwestycji oraz jej realizację. Pierwsze pociągi powinny pojechać po nowym torze w roku 2030.
widok na pociągi towarowe na stacji Pruszcz Gdański
Widok na pociągi towarowe na stacji Pruszcz Gdański

Autor: Szymon Danielek | PLK

Nowa inwestycja kolejowa na szlaku Pszczółki-Pruszcz Gdański

Polskie Linie Kolejowe ogłosiły postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania „Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew - Gdynia: odc. Pszczółki - Pruszcz Gdański”. Obejmuje ono dobudowanie czwartego toru na szlaku kolejowym Pszczółki-Pruszcz Gdański, jako tor nr 2 dla linii kolejowej nr 260 relacji Zajączkowo Tczewskie-Pruszcz Gdański. Szlak będzie miał wtedy układ czterotorowy, co zapewni z jednej strony znacznie wyższą przepustowość do portu w Gdańsku, jak też umożliwi oddzielenie ruchu pociągów towarowych i aglomeracyjnych od połączeń dalekobieżnych.

Zakres prac i nowoczesne rozwiązania techniczne

– Zadanie, poza budową nowego toru, zakłada również przebudowę na dwukrawędziowe peronów nr 2 na przystankach: Skowarcz, Różyny i Cieplewo – informuje Przemysław Zieliński z biura prasowego spółki PLK. – Nowy tor wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, w tym systemu ERTMS, będą dostosowane do prędkości pociągów do 200 km/h. Podpisanie umowy z wyłonionym wykonawcą planowane jest w I kwartale 2026 roku, a realizacja prac budowlanych w latach 2028-2030. Szacowana wartość prac wynosi ponad 180 mln zł netto ze środków budżetu państwa.

Znaczenie inwestycji dla portów w Gdańsku i Gdyni

Polskie Linie Kolejowe podkreślają, że to kolejna inwestycja w całym szeregu już wykonanych i realizowanych obecnie zadań pozwalających na kierowanie do portów Gdańska i Gdyni dłuższych oraz cięższych składów towarowych. Tylko w okresie lat 2019-2024 na poprawę dostępu kolejowego do trójmiejskich portów przeznaczono ponad 3 mld zł netto ze środków instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”. W roku 2024 rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej nr 201 Bydgoszcz-Trójmiasto (od roku 2021 trwały już prace na liniach stycznych) o istotnym znaczeniu dla portu w Gdyni.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama