Ewakuacja mieszkańców i pierwsze działania służb
Wszystkie 14 rodzin, które musiały opuścić swoje mieszkania w budynku przy al. Hallera 118 w Gdańsku, zostało bezpiecznie ewakuowanych. Przed budynkiem podstawiono autobus, gdzie mieszkańcy mogli się ogrzać. Jedna z rodzin poprosiła o lokal tymczasowy, pozostałe uzyskały schronienie u bliskich.
Po zakończeniu trwającej ponad 5 godzin akcji gaśniczej i zabezpieczeniu spalonego dachu mieszkańcy mogli wejść do swoich lokali po najpotrzebniejsze rzeczy.

Wsparcie Gdańska dla poszkodowanych mieszkańców
– Chciałabym złożyć wyrazy współczucia rodzinie ofiary tragicznego pożaru przy al. Hallera. Dziękuję również służbom, które bardzo szybko zareagowały: dzięki sprawnym działaniom straży pożarnej udało się opanować ogień i zapobiec jego rozprzestrzenieniu na sąsiednie kamienice – stwierdziła w piątek, 5 września podczas briefingu poświęconego przedstawieniu podejmowanych działań zastępczyni prezydenta Gdańska ds. rozwoju przestrzennego i mieszkalnictwa Emilia Lodzińska.
Obecnie budynek przy al. Hallera 118 został wyłączony z użytkowania decyzją powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, a prokurator oraz biegły zakończyli już swoje czynności na miejscu. Ze strony miasta oferujemy pomoc wszystkim mieszkańcom budynków objętych pożarem, w tym wsparcie mieszkaniowe, które, zgodnie z uchwałą Rady Miasta Gdańska, może być udzielone nawet na okres do roku. Apeluję, aby osoby potrzebujące zgłaszały się do urzędu miejskiego, a jednocześnie my również będziemy się z nimi bezpośrednio kontaktować. Priorytetem jest teraz zabezpieczenie obiektów przed nadchodzącymi opadami – odpowiednie prace prowadzone są na miejscu przez służby oraz wspólnoty mieszkaniowe.
Emilia Lodzińska / zastępczyni prezydenta Gdańska ds. rozwoju przestrzennego i mieszkalnictwa
Pomoc psychologiczna i wsparcie socjalne dla mieszkańców Wrzeszcza
Na miejscu nadal pracują specjaliści, którzy będą starali się wyjaśnić przyczyny oraz okoliczności pożaru. Obecni tam byli także przedstawiciele Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku, wsparciem służył psycholog.
Mieszkańcy mogą zgłaszać się całodobowo do:
- Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego,
- Ośrodka Interwencji Kryzysowej przy ul. Pustkowicza 12
- lub telefonicznie pod numerem: 797 909 112,
- a także do Centrum Pracy Socjalnej przy ul. Modrzewskiego.
Potrzeby w kwestiach mieszkaniowych można zgłaszać również do Wydziału Mieszkalnictwa Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Przyczyny pożaru i działania Gdańskich Nieruchomości
Jak podano w trakcie briefingu, mieszkanie, w którym wybuchł pożar, należało do Gdańskich Nieruchomości i od dłuższego czasu było monitorowane przez służby miejskie. We współpracy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Gdańsku realizowano tam działania porządkowe, w tym sprzątanie, dezynsekcję i wymianę podłogi. Umowa najmu została wypowiedziana z końcem roku 2024, w związku z wieloma zgłoszeniami oraz naruszeniami zasad użytkowania tego lokalu. W sierpniu 2025 roku sąd orzekł jego opróżnienie i eksmisję, lecz wyrok ten pozostaje nieprawomocny.
– W tej chwili najważniejsze jest zabezpieczenie dachu, aby ochronić budynek przed skutkami pogody – zaproponowaliśmy m.in. użycie plandeki i wiemy, że zarządca wynajął już firmę, która zajmie się tym zadaniem – stwierdziła Karolina Pacholska, dyrektor Gdańskich Nieruchomości. – Pozostajemy w gotowości, aby wspierać zarówno zarządcę, jak i mieszkańców w kolejnych etapach działań.
Jeśli chodzi o użytkownika lokalu, to chciałabym podkreślić, że zapadł nieprawomocny wyrok eksmisyjny. Zdobycie materiału dowodowego, aby uzyskać taką decyzję, trwało dwa lata. Były to intensywne działania polegające na zebraniu rzetelnych i obszernych dowodów, by stało się to z tytułu rażącego naruszania porządku domowego. Otrzymywaliśmy zgłoszenia od mieszkańców i na żadne nie pozostaliśmy obojętni – często wykonywaliśmy pracę, którą powinien wykonać użytkownik lokalu.
Karolina Pacholska / dyrektor Gdańskich Nieruchomości
Kontakt i pomoc dla poszkodowanych w pożarze przy al. Hallera 118
Samorząd gdański podkreśla, że każdą potrzebę wsparcia i pomocy można zgłosić także do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie (MOPR) w Gdańsku, kontaktując się z nim telefonicznie pod numerami: 58 511 01 21 lub 58 511 01 22 (całodobowo).
























Napisz komentarz
Komentarze