Nowe autobusy elektryczne Solaris Urbino dla Gdańska
Gdańską flotę zasili 8 autobusów 12-metrowych Solaris Urbino 12 electric oraz 12 przegubowych Solaris Urbino 18 electric. Inwestycja ta jest możliwa dzięki wykorzystaniu dofinansowania z Krajowego Programu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Wartość całego kontraktu to 110,7 mln zł brutto, a dotacja z KPO wynosi aż 90 mln zł netto. Pozostała część kwoty to wkład własny Gdańska, który został ograniczony do minimum.
– Zawsze staramy się, aby inwestycje w miejski transport były efektywne i odpowiedzialne finansowo – powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. – Cieszy mnie także fakt, że zwycięzcą przetargu została polska firma produkująca autobusy w Polsce z wielkopolską solidnością i doświadczeniem. Wierzę, że współpraca z Solaris pozwoli nam utrzymać wysoki standard komunikacji miejskiej w Gdańsku oraz przyczyni się do dalszego rozwoju naszej floty w duchu nowoczesności i ekologii.
Ekologiczne i nowoczesne rozwiązania w gdańskich autobusach
Autobusy, które trafią do Gdańska, nie tylko wpłyną na redukcję hałasu oraz emisji spalin w powietrzu. Nowoczesne pojazdy marki Solaris znacznie zwiększą też komfort pasażerów. Dzięki bateriom umieszczonym na dachach zrezygnowano z tradycyjnej wieży silnika w tylnej części pojazdu, co wpływa na zwiększenie wewnętrznej powierzchni.
- Autobusy 12-metrowe będą mogły przewozić do 70 osób,
- a przegubowe aż 107.
Będą również dostosowane do przewozu osób z ograniczoną mobilnością.

Każdy z 30 pojazdów zostanie wyposażony w systemy poziomu uwagi i zmęczenia kierowcy, hamowania awaryjnego, a także ostrzegania pieszych oraz rowerzystów o zbliżającym się autobusie. Każde z tych udogodnień jest zgodne ze standardami bezpieczeństwa określonymi przez General Safety Regulation 2 (GSR2) oraz przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa.
W autobusach znajdą się również rejestratory zdarzeń oraz inteligentny asystent prędkości, a zastosowanie elektrycznych lusterek pozwoli kierowcom na zwiększenie widoczności, również w tzw. martwej strefie.
Rozbudowa infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych w Gdańsku
Znaczne zwiększenie liczby autobusów elektrycznych wymaga również rozbudowania infrastruktury ładowania. Obecnie spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje dysponuje 18 punktami ładowania, ale zaplanowano już zwiększenie liczby stanowisk do 24. Pozwoli to na sprawne, rotacyjne ładowanie pojazdów na terenie zajezdni, eliminując ryzyko opóźniania kursów ze względu na konieczność podładowania pojazdów.
Mniejsze, 12-metrowe autobusy będą wyposażone w baterie o pojemności 600 kWh, a większe, przegubowe – o pojemności 800 kWh. Takie akumulatory pozwolą na pokonanie do 320 kilometrów dziennie bez konieczności doładowania. Każdy autobus zostanie również wyposażony w system plug-in ze złączami umieszczonymi po obu stronach pojazdu, co zwiększy komfort parkowania na stanowiskach do ładowania na terenie zajezdni.
Nowe autobusy elektryczne Solaris już wkrótce na ulicach Gdańska
Nowe elektryczne autobusy będą zasilać gdańską flotę do września 2026 roku, ale nie na wszystkie pojazdy będzie trzeba tyle czekać, ponieważ trafią one do Gdańska w kilku transzach. Będą z nich mogli korzystać mieszkańcy różnic dzielnic, zarówno z centrum, jak i dynamicznie rozwijających się przedmieść, np. w dzielnicach Osowa oraz Gdańsk Południe.
Pojazdy od firmy Solaris znacząco odmłodzą i tak już nowoczesną flotę gdańskich autobusów. Zastąpią te najstarsze, najbardziej wysłużone Solarisy z 2006 roku. Niektóre z nich mają przebiegi sięgające aż 1,5 mln kilometrów!
Kolejne inwestycje w elektryczne autobusy w Gdańsku
Kontrakt na zakup 30 pełnowymiarowych autobusów elektrycznych to jednak nie koniec inwestycji Gdańska w tym zakresie. Już w poniedziałek, 15 września zostanie otwarty przetarg na zakup kolejnych 5 elektrycznych pojazdów klasy MIDI. Są to mniejsze, bardziej kompaktowe autobusy o długości 10 metrów, które idealnie sprawdzają się na trasach o mniejszym natężeniu ruchu, węższych ulicach oraz tych osiedlach, po których poruszanie się większymi pojazdami jest utrudnione.
Jeśli przetarg zakończy się w ustalonym terminie, nowe autobusy elektryczne w wersji MIDI wyjadą na gdańskie ulice jeszcze przed zakończeniem 2026 roku.
























Napisz komentarz
Komentarze