Rusza rewitalizacja linii kolejowej 229 Kartuzy -Lębork
W poniedziałek, 22 września w Sierakowicach Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z firmą Torpol z Poznania na rewitalizację linii kolejowej nr 229. Wartość inwestycji to 625 mln zł. Dzięki niej po ponad 25 latach na trasę z Kartuz przez Sierakowice do Lęborka powrócą pociągi pasażerskie. Na wyremontowany kilka lat temu dworzec kolejowy w Sierakowicach, pierwszy pociąg ma wjechać w 2028 roku.

- Zaczynamy dzisiaj potężną inwestycję kolejową o oznaczeniu strategicznym nie tylko z punktu widzenia polskiej gospodarki, ale także z punktu widzenia zwykłego Polaka pasażera, który wreszcie doczeka się po 25 latach przywrócenia tu połączeń. Ta inwestycja jest wkomponowana w działania, które mają na celu wybudowanie nowej pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, ale także przywrócenie połączeń kolejowych, które zostały zaniedbane – powiedział podczas konferencji prasowej minister infrastruktury Dariusz Klimczak. - Będzie to super nowoczesna linia kolejowa, powstaną całkowicie nowe przystanki, między innymi tutaj, Sierakowice Szkoła. Odnowimy jedenaście przystanków i stacji na długości 60 km.
Donald Tusk: To ważny dzień na Kaszubach
Obecny w Sierakowicach premier Donald Tusk podkreślił, że nas Kaszubach kolej i kolejarz znaczą bardzo wiele, a podpisana umowa jest dowodem na to, że realizuje on swoje zobowiązania.
- To jest ważny dzień na Kaszubach, bo dla nas słowo kolejarz znaczy naprawdę coś. Obaj moi dziadkowie byli kolejarzami, mój ojciec również. Dzisiaj otwieramy kolejny rozdział kolei, rozpoczynając realizację zobowiązania, które złożyłem w 2023 roku - powiedział w poniedziałek rano w Sierakowicach premier. - Kiedy mówimy o rewitalizacji linii kolejowych to myślimy o lokalnych udogodnieniach, bardzo ważnych dla mieszkańców tej ziemi, ale także o celach strategicznych. No bo nie muszę mówić, że ta inwestycja, która doprowadzi do budowy nowych stacji i do rewitalizacji już istniejących stacji, będzie bardzo przydatna zarówno z punktu widzenia turystyki kaszubskiej i rozwoju regionu, ale będzie też bardzo istotną częścią strategicznego planu, jakim jest budowa elektrowni jądrowej. To kolejny dowód na to, że robimy nie gadamy.
Premier podkreślił, że aby mieć elektrownię jądrową i tańszy bezpieczny prąd, trzeba budować właśnie takie specjalne połączenia kolejowe oraz drogowe. Ale nie tylko po to.
- To połączenie kolejowe Kartuzy - Lębork będzie częścią linii kolejowej i dzięki temu setki, a może i tysiące ludzi znajdzie ciekawe miejsca i atrakcyjne miejsca pracy. Dla mnie jest bardzo ważne, żeby wielkie marzenia zarówno o wielkich portach lotniczych, o kolejach dużych prędkości, o tych najbardziej ambitnych technologicznie planach, żeby one stały się realne i żeby przy tych wielkich planach o których będziemy mówili na targach kolejowych w Gdańsku, nie zapomnieć o takich połączeniach. Wielkie plany – lotniska, Kolej Dużych Prędkości – muszą iść w parze z lokalnymi inwestycjami. Dlatego bardzo ważne są takie połączenia jak Kartuzy–Lębork czy nowe przystanki w Kamienicy Królewskiej, Mojuszu i Mechucinie.
Mieczysław Struk: To spełnienie marzeń mieszkańców Kaszub
W Urzędzie Marszałkowskim w Gdańsku przypominają, że niespełna rok temu z inicjatywy właśnie samorządu województwa pomorskiego podpisano Pakt Kolejowy dla Pomorza, którego sygnatariuszami byli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PKP SA, Polskich Linii Kolejowych i marszałek województwa pomorskiego.
- Rewitalizacja linii kolejowej 229 prowadzącej z Kartuz przez Sierakowice do Lęborka to spełnienie marzeń lokalnej społeczności kaszubskiej, przedsiębiorców, a także pozytywny finał kilkunastu lat zabiegów pomorskich samorządowców. Samorząd województwa od początku szczególnie angażował się w te inicjatywę - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. W 2017 roku, wierząc że pociągi w końcu wrócą na tę linię, dofinansowaliśmy z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego remont dworca w Sierakowicach wraz z budową węzła integracyjnego. Dwa lata później podjęliśmy decyzję o sfinansowaniu prac projektowych dotyczących rewitalizacji tej linii w ramach środków z RPO. Wielu komentatorów kwestionowało te działania, zarzucając nam marnowanie pieniędzy i kpiło z możliwości odtworzenia komunikacji kolejowej z Kartuz przez Sierakowice do Lęborka. Dziś chciałbym im powiedzieć: do zobaczenia za dwa i pół roku w pociągu odjeżdżającym spod wyremontowanego dworca w Sierakowicach bezpośrednio do centrum Gdańska.
Mieczysław Struk podkreślił, że samorząd województwa pomorskiego będzie dalej działać w sprawie przywracania na Pomorze kolei, a kolejnym krokiem ku temu będzie doprowadzenie do wyremontowania linii z Bytowa przez Lipusz do Gdańska.
























Napisz komentarz
Komentarze