Trako 2025. Największe targi kolejowe w Europie Środkowo-Wschodniej
– Trako to dowód, że kolej jest przyszłością, nie tylko w wizjach, ale konkretnych inwestycjach i rozwiązaniach, które dziś możemy oglądać w Gdańsku. Jestem dumny, że Międzynarodowe Targi Gdańskie od lat współtworzą to wydarzenie – mówił Andrzej Bojanowski, prezes MTG.
Targi Trako odbywają się od 2001 roku w cyklu dwuletnim. W tym roku na powierzchni ok. 31 tys. metrów kwadratowych pojawiło się 695 wystawców z 29 krajów. Oficjalne otwarcie kolejnej edycji wydarzenia odbyło się we wtorek, 23 września.

– Bardzo się cieszę, że także w Gdańsku możecie widzieć przykłady tego, że dla samorządu miejskiego i samorządu regionu kolej jest czymś bardzo ważnym. To przecież u nas Samorząd Województwa Pomorskiego dziesięć lat temu wybudował pierwszą nową linię kolejową. A dzisiaj jesteśmy już na przygotowaniu, projektujemy Pomorską Kolej Metropolitalną Południe. Nie ma więc lepszego miejsca niż właśnie miasto Gdańsk i Międzynarodowe Targi Gdańskie, żeby porozmawiać o przyszłości kolei – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Premier Donald Tusk: Kolej dostępna dla wszystkich Polaków
Podczas tegorocznych targów pojawił się premier Donald Tusk. To pierwszy raz, kiedy na Trako przybył szef rządu.
– Wierzę, że Polska może być liderem w Europie nowoczesnej sieci kolejowej. Od tego będzie zależała nasza przyszłość, nasze komunikacyjne bezpieczeństwo – stwierdził Tusk.
Naszą obsesją jest, aby kolej była najbardziej dostępnym środkiem transportu dla wszystkich Polaków.
Donald Tusk / premier RP
Rekordowe wyniki polskiej kolei w 2025 roku
Premier „rzucił” także liczbami. Powiedział, że w tym roku polska kolej przewiozła rekordowe 36 milionów pasażerów. Ponadto wdrażany jest projekt szybkich kolei, dzięki którym pociągi będą mogły poruszać się z prędkością ponad 300 km/h.
Inwestycje w infrastrukturę kolejową. Plany na przyszłość
W Gdańsku pojawił się również minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Mówił, że przyszłoroczny budżet na wydatki tego resortu przekroczy 100 miliardów złotych, a kolej będzie miała w tym naprawdę kluczowe znaczenie. Zapewnił również, że do 2035 roku powstanie tysiąc kilometrów nowych torów.
Chcemy jechać najszybszej w Europie, ale chcemy też, żeby równocześnie powstawały nowe stacje przystankowe. Takie, jak, na przykład, w Sierakowicach w województwie pomorskim. Takich miejsc na mapie kraju jest wiele. Ale także patrzymy na miejscowości, które utraciły kiedyś możliwość dojechania do nich koleją. Dlatego w tym roku, w grudniu, po 14 latach wróci kolej pasażerska do Ciechocinka, a w czerwcu przyszłego roku na mapie kolejowej po 33 latach pojawi się Łomża.
Dariusz Klimczak / minister infrastruktury
Polska z największym budżetem inwestycyjnym na kolej w UE
Na ciekawą kwestię zwrócił uwagę Alan Beroud, szef Grupy PKP. Zauważył, że Polska ma największy budżet inwestycyjny na kolej w całej Unii Europejskiej. To blisko 50 miliardów euro, które mają zostać wykorzystane do 2032 roku.
Targi Trako 2025 w Gdańsku. Zobacz zdjęcia!

























Napisz komentarz
Komentarze