Największy program inwestycyjny w Gdańsku od Euro 2012
Ogłoszony przez prezydent Aleksandrę Dulkiewicz pakiet inwestycji w Śródmieściu to część szerokiego programu modernizacji obejmującego różne dzielnice Gdańska – od Śródmieścia, przez Oliwę, aż po Gdańsk-Południe i Port Gdańsk. Jak mówi Piotr Grzela, wiceprezydent Gdańska, to największe przedsięwzięcie infrastrukturalne w mieście od czasu przygotowań do Euro 2012.
- To największy od lat program inwestycyjny, którego celem jest poprawa jakości życia mieszkańców i komfortu poruszania się po centrum naszego miasta. Traktujemy Gdańsk jak wspólny dom – a o dom trzeba dbać, remontować go i dostosowywać do nowych potrzeb. Dlatego równolegle modernizujemy istniejącą infrastrukturę i przygotowujemy zupełnie nowe rozwiązania komunikacyjne - mówi Aleksandra Dulkiewicz.
CZYTAJ TEŻ: Ekostrada na Armii Krajowej otwarta. Aktywiści o jednym z odcinków: To bubel
Inwestycje nie tylko w Śródmieściu
Poza Śródmieściem mają zostać zrealizowane projekty w południowych dzielnicach Gdańska, w Porcie Gdańsk, w Oliwie i innych dzielnicach stolicy Pomorza. Natomiast najważniejszy i najbliższy realizacji projekt obejmie najbardziej newralgiczne punkty w ruchu samochodowym i tramwajowym w samym centrum Gdańska. Pakiet obejmujący wymianę torowisk i sieci trakcyjnej, remonty mostów i estakad oraz modernizację peronów i systemu odwodnienia będzie będzie realizowany w najbliższych dwóch latach - w 2026 i 2027. Poszczególne elementy będą ze sobą skoordynowane i zostaną ukończone w stosunkowo krótkim czasie.
Prowadzenie prac w ścisłym centrum Gdańska jest związane z rozpoczęciem remontu Mostu Siennickiego, który wyłączył z ruchu część linii tramwajowych. Władze Gdańska chcą wykorzystać czas, w którym niektóre trasy tramwajów nie funkcjonują, by racjonalnie zaplanować objazdy dla wszystkich takich miejsc, a także skonsolidować koszty przeprowadzania tych prac.
Elementem programu inwestycyjnego jest również rozpoczęcie prac przy I etapie Nowej Świętokrzyskiej, jednej z najważniejszych inwestycji w pakiecie dla Gdańska Południa. Za dwa tygodnie planowane jest wbicie pierwszej łopaty, to symboliczny początek całej ofensywy inwestycyjnej, która zmieni sposób poruszania się po mieście.

Remont Podwala Przedmiejskiego i mostu nad Starą Motławą
Prace remontowe będą prowadzone w kilku ważnych dla organizacji ruchu punktach. Na Podwalu Przedmiejskim przeprowadzona zostanie kompleksowa przebudowa torów, trakcji, peronów, odwodnienia oraz samego mostu nad Starą Motławą. Z uwagi na charakter tego ciągu jako jednej z głównych arterii miasta prace obejmą również przebudowę sieci podziemnych, tak aby przywrócony układ był trwały i odporny na wymagania ruchu w kolejnych dekadach.
Wzmocnienie Estakady Okopowa
Prace obejmą również Estakadę Okopowa, która zostanie wzmocniona, naprawione zostaną dylatacje, a także odwodnienie i bariery. Prace będą skoordynowane z robotami przeprowadzanymi na Podwalu i moście, by zredukować czas wyłączenia tych miejsc z ruchu.
ZOBACZ TEŻ: Molo w Brzeźnie zamknięte do grudnia. Trwa kompleksowy remont obiektu
Hucisko – serce komunikacyjne Gdańska
Najbardziej newralgicznym i zatłoczonym miejscem, w którym zostaną przeprowadzone usprawnienia jest Hucisko. Ten element inwestycji jest kluczowy. Przetarg na jego realizacje zostanie ogłoszony jako pierwszy, jeszcze we wrześniu.
– Jeszcze w tym roku ogłosimy dwa postępowania przetargowe: na modernizację sieci trakcyjnej na węźle Hucisko oraz na przebudowę mostu nad Motławą w ciągu Podwala Przedmiejskiego – informuje Małgorzata Polan, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych.
Projekt ma zakładać modernizację sieci trakcyjnej na węźle Hucisko. Konieczne będzie okresowe wyłączenie tego fragmentu z ruchu tramwajowego. Przygotowany jest na to konkretny plan. Realizacja projektu ma się odbyć latem 2026, ponieważ w wakacje ruch w tej części Gdańska może spaść o ok. 30%. W czasie remontu zostanie uruchomiony objazd prowadzący tramwaje przez ul. 3 maja i Nowe Ogrody. Będzie działała również zastępcza komunikacja autobusowa, by maksymalnie rozłożyć ruch skupiający się wokół Huciska.
To będzie drogowy kataklizm? Niekoniecznie
Urzędnicy mówią wprost: wszystkie zadania będą ze sobą skoordynowane, tak aby prace były prowadzone w "logicznej kolejności i w możliwie najkrótszym czasie". A co za tym udzie: wszystkie utrudnienia mają być możliwie jak najmniejsze uciążliwe.
Praca na trzy zmiany i w nocy
W przetargach przewidziane będą wymogi pracy na dwie, a tam gdzie to możliwe na trzy zmiany, w tym prace weekendowe i nocne. Tam, gdzie to dopuszczalne technicznie, zastosowane zostaną prefabrykowane elementy przejazdów tramwajowych - rozwiązanie to skraca czas koniecznego zamknięcia pojedynczego przejazdu z typowych 30 dni do 7–10 dni.
Objazdy
Wokół Huciska zostaną uruchomione wspomniane objazdy. Na odcinku Podwala Przedmiejskiego ruch samochodowy będzie prowadzony po jednej połówce jezdni, z dwoma pasami w jednym kierunku, a piesi będą mogli korzystać z istniejących kładek. Dodatkowo, przed rozpoczęciem prac remontowych w tych newralgicznych punktach, zostanie oddany do użytku remontowany Most Popielny przy ul. Toruńskiej, który będzie służył jako alternatywna trasa.
Szczegółowe rozwiązania organizacji ruchu będę publikowane etapami, po rozstrzygnięciu przetargów i uzgodnieniu terminów z wykonawcami, tak aby mieszkańcy mieli czas na zaplanowanie codziennych podróży.
Miasto zapowiada też uruchomienie dedykowanej strony informacyjnej oraz kampanii w miejskich kanałach komunikacji, przez które będą przekazywane szczegółowe harmonogramy, mapy objazdów i informacje o pracach. Przed każdą większą fazą robót zaplanowana jest oddzielna komunikacja oraz konferencje informacyjne.
























Napisz komentarz
Komentarze