Tukan – nowy pojazd podwodny z Politechniki Gdańskiej
Tukan to kryptonim nowoczesnego pojazdu podwodnego, nad którym pracuje Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. Projekt ma w przyszłości wspierać Marynarkę Wojenną RP w zadaniach związanych z wykrywaniem i identyfikacją min morskich oraz improwizowanych ładunków wybuchowych.
Tukan tani nie będzie. Na realizację projektu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznało grant w wysokości 8,6 mln zł.
Technologia i możliwości Tukana
- Pojazd rozpoznawczy przystosowany jest do wodowania z nawodnych platform załogowych oraz bezzałogowych, sterowanych zdalnie, drogą radiową - wyjaśnia Patryk Rosiński, rzecznik PG.
Mastermindem całego przedsięwzięcia jest jest prof. Jerzy Kowalski z Instytutu Budowy Okrętów, a pomysłodawcą pojazdu i liderem rozwiązań technologicznych jest prof. Lech Rowiński.
CZYTAJ TEŻ: Wykorzystają ultradźwięki do zbadania, czy statku nie zżera korozja
- Wkrótce rozpoczniemy próby na basenie modelowym Politechniki Gdańskiej. Następnie planujemy przenieść się do ośrodka doświadczalnego w Iławie, gdzie przetestujemy działanie Tukana na Jezioraku. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, kolejnym etapem będą testy na Bałtyku - mówi prof. Jerzy Kowalski.
W skład systemu będą wchodzić półautonomiczny pojazd podwodny, konsola operatora oraz serwer z oprogramowaniem bazującym na sztucznej inteligencji. Pojazd - wyposażony w sonar boczny i czołowy oraz kamerę - ważący około stu kilogramów będzie mógł pracować na głębokości do dwustu metrów.
- System, dzięki algorytmom sztucznej inteligencji, sam oceni, który obiekt jest miną, niewybuchem bądź improwizowanym ładunkiem wybuchowym. Operator pojazdu będzie miał możliwością zweryfikować podpowiedź z systemu AI - opisuje prof. Kowalski.
Kontynuacja tradycji – od Głuptaka po Tukana
To kolejny tego typu pojazd, nad którym pracują naukowcy z Politechniki Gdańskiej. Wcześniej powstały systemy Głuptak, Ukwiał i Morświn, z których już korzysta Marynarka Wojenna. Prace nad Tukanem trwają od 2021 roku i są już na ukończeniu. Jak zapewnia uczelnia, projekt ma być gotowy w grudniu.
























Napisz komentarz
Komentarze