Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Odwołane bądź opóźnione pociągi! Awaria urządzeń sterowania ruchem kolejowym PKP PLK

Z powodu awarii urządzeń sterowania ruchem kolejowym (PKP PLK), na stacji Gdynia Główna wstrzymany został ruch pociągów po torach dalekobieżnych na odcinku Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz (linia PKP PLK, po której jeżdżą m. in. nasze pociągi PKM do Kartuz). Jak informuje PKP PLK, wystąpiły usterki na sieci kolejowej w kilkunastu lokalnych centrach sterowania, w tym w Tczewie i w Gdyni.
pociąg PKP
(fot. Pixabay | Zdjęcie ilustracyjne)
Aktualizacja

godz. 19:15

Do godziny 18:00 służby techniczne i przedstawiciele producenta przywróciły sprawność ostatnich pięciu lokalnych centrów sterowania (LCS): Konin, Słupsk, Miastko, Iława, Grodzisk Mazowiecki. Wszystkie LCS działają. Monitorowana jest praca wszystkich urządzeń naprawionych po awarii. Przywracana jest rozkładowa jazda pociągów - informuje w najnowszym komunikacie PKP PLK. 

Znane są przyczyny usterek. Zgodnie z oświadczeniem firmy Alstom – producenta urządzeń – to błąd w działaniu urządzeń. „Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone. Wdrożyliśmy plan przywrócenia dostępności urządzeń sterowania ruchem kolejowym, aby zminimalizować zakłócenia spowodowane usterką w systemach sterowania ex-Bombardier”.

- Aby minimalizować utrudnienia wprowadzane jest wzajemne honorowanie biletów. W miarę możliwości na bieżąco są podawane informacje dla podróżnych. Dane o kursowaniu pociągów z uwzględnieniem bieżącej sytuacji zamieszczają na swoich stronach przewoźnicy. Zwroty biletów można realizować wg obowiązujących i podanych przez przewoźników zasad - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.

Wcześniej

Podróżni w całej Polsce, w tym w Pomorskiem, od wczesnych godzin porannych w czwartek, 17 marca borykają się z problemami.

– Około godz. 4:00 na sieci kolejowej wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe. – Stan wymaga zabezpieczenia urządzeń w terenie i dodatkowych czynności pracowników. Występują zmiany w kursowaniu pociągów, nawet ponad kilkadziesiąt minut. Mogą być odwołane pociągi, wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa lub jazda pociągów zmieniona trasą.

W związku z awarią, działa specjalny zespół złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, aby na bieżąco organizować ruch pociągów. Na stacjach i przystankach podawane są komunikaty o bieżącej sytuacji.

Awaria urządzeń sterowania ruchem kolejowym PKP PLK

– Usterki urządzeń sterowania ruchem kolejowym w województwie pomorskim dotyczą Lokalnego Centrum Sterowania Tczew i LCS-u Gdynia – mówi Przemysław Zieliński, rzecznik trójmiejskiego PKP PLK. – Największe utrudnienia są na linii nr 6 między Tczewem a Gdynią. Problemy występują również na linii od strony Bydgoszczy. Kilka pociągów czeka tam na wjazd do Tczewa od strony Pelplina. Wpływ na ruch w naszym regionie mają również usterki LCS-ów w pozostałych częściach kraju.

Jak podkreśla rzecznik kolei, warto, aby podróżni słuchali komunikatów podawanych na stacjach i przystankach. To są najbardziej aktualne informacje.

PRZECZYTAJ TEŻ: We Wrzeszczu działa dworzec tymczasowy PKP

Lokalne Centrum Sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.

Do sytuacji odniosła się Szybka Kolej Miejska Trójmiasto. Awaria urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Gdynia Główna PKP PLK, utrudnienia w ruchu na linii PKM oraz kwestie honorowania biletów omówione zostały w specjalnym komunikacie.

– Z powodu awarii urządzeń sterowania ruchem kolejowym (PKP PLK) na stacji Gdynia Główna, wstrzymany został ruch pociągów po torach dalekobieżnych na odcinku Gdynia Główna-Gdańsk Wrzeszcz (linia PKP PLK, po której jeżdżą m.in. nasze pociągi PKM do Kartuz) – czytamy w komunikacie. – W związku z powyższym, do odwołania bilety PKP SKM honorowane są w pojazdach komunikacji miejskiej ZTM Gdańsk na odcinku Gdańsk Wrzeszcz-Gdańsk Port Lotniczy-Gdańsk Osowa. Dodatkowo do godz. 10:00 w pociągach PKP SKM na odcinku Gdańsk Śródmieście-Gdynia Cisowa-Gdańsk Śródmieście honorowane są bilety PKP IC.

  • Odwołany został pociąg 96216 relacji Gdynia Główna-Gdańsk Rębiechowo, planowo odjeżdżający z Gdyni Głównej o 8:43.
  • To samo dotyczy pociągu 962325 do Gdyni Głównej, planowo odjeżdżającego z Gdańska Rębiechowo o 9:23.
  • Do listy pociągów odwołanych zalicza się również pociąg nr 96307 relacji Gdańsk Wrzeszcz-Gdynia Główna, przez Gdańsk Port Lotniczy, planowo rozpoczynający bieg o godzinie 08:16,
  • Pociąg nr 96305 relacji Gdańsk Wrzeszcz-Gdynia Główna, przez Gdańsk Port Lotniczy, planowo rozpoczynający bieg o 7:25, odjechał z opóźnieniem około 40 minut.

Na razie trudno przewidzieć, jak długo potrwają utrudnienia.

Awaria urządzeń sterowania ruchem kolejowym PKP PLK. Co mogło być przyczyną?

O awarię zapytaliśmy prof. Andrzeja Torunia, kierownika Zakładu Sterowania Ruchem i Teleinformatyki Instytutu Kolejnictwa.

– Był problem z synchronizacją czasu z zewnątrz – wyjaśnia prof. Andrzej Toruń. – Te nowoczesne urządzenia biorą informacje o synchronizacji czasu, na podstawie której te wszystkie sieci komputerowe sterowania pracują z sygnału GPS. Ten my najczęściej widzimy w nawigacji samochodowej. To właśnie w tym zakresie wystąpił problem, tyle że nie po stronie naszych systemów kolejowych, a właśnie GPS-u.

PRZECZYTAJ TEŻ: PKP Intercity kupuje piętrowe pociągi. Pojadą również przez Pomorze?

Pojawiły się też informacje o prawdopodobnym ataku hakerskim.

– Nie możemy wykluczyć takiego działania, będzie to przedmiotem dalszych badań – odpowiedział Mirosław Skubiszyński, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. eksploatacji PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) na specjalnie zwołanej konferencji.

Obecnie działania PKP PLK koncentrują się na jak najszybszym przywróceniu ruchu kolejowego w minimalnym zakresie.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama