Drix H-8. Pierwszy cywilny bezzałogowiec w Polsce
Innowacyjny pojazd autonomiczny rozpoczyna właśnie misję na Bałtyku.
– Skala inwestycji Grupy Orlen na Morzu Bałtyckim jest bezprecedensowa – twierdzi Wiesław Prugar, członek zarządu Orlen ds. Upstream. – Budujemy pierwszą morską farmę wiatrową, równolegle prowadzimy działalność wydobywczą i świadczmy zaawansowane usługi dla offshore. Naturalną konsekwencją tych działań jest inwestowanie w najwyższej jakości sprzęt, który poprawi efektywność codziennej pracy.
DriX H-8 to innowacyjne rozwiązanie, które otwiera nowy etap w wykorzystaniu autonomicznych technologii na Bałtyku, wpisując się w globalny trend cyfryzacji i automatyzacji sektora offshore. Dzięki swoim możliwościom pojazd odpowiada nie tylko na potrzeby rozwojowe Orlen, ale także rosnące wymagania regulacyjne. Jego zastosowanie wzmocni potencjał konkurencyjny Orlen Petrobalitc i pozwoli sprostać coraz bardziej wymagającym standardom technicznym i prawnym w sektorze offshore.
Wiesław Prugar / członek zarządu Orlen ds. Upstream
Zastosowanie Drix H-8. Monitoring i mapowanie dna morskiego
DriX H-8 będzie wykorzystywany do monitoringu stanu platform i turbin wiatrowych, a także precyzyjnego mapowania dna morskiego. Dzięki wysokiej jakości zbieranych danych pomoże spełnić wymagania tzw. rozporządzenia metanowego UE, które nakłada na firmy naftowe i gazowe obowiązek szybkiego reagowania na ewentualne wycieki metanu.
To już drugi pojazd DriX dostarczony przez polską spółkę Thesta na rynek krajowy, jednak pierwszy przeznaczony do zastosowań pozawojskowych. Cieszymy się, że to właśnie z Orlen Petrobaltic otwieramy nowy rozdział we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań dla sektora offshore.
Michał Bytomski / prezes zarządu Thesta
Wytrzymałość i zaawansowane możliwości Drix H-8
Warunki Morza Bałtyckiego są bardzo wymagające. Dlatego pojazd charakteryzuje się:
- wytrzymałością,
- autonomią działania
- oraz funkcjonalnością pozyskiwania wysokiej jakości danych hydrograficznych i geofizycznych.
Dzięki zaawansowanym możliwościom autonomicznym oraz zdolności do pracy w trudnych warunkach offshore DriX H-8 stanowi bezpieczniejszą, bardziej efektywną i przyjazną dla środowiska alternatywę dla tradycyjnych jednostek załogowych. Jego zastosowanie umożliwia optymalizację kosztów i czasu prowadzonych działań.

Najnowocześniejsze wyposażenie i zgoda na testy
Orlen Petrobaltic uzyskał już zgodę od administracji morskiej – Urzędu Morskiego w Gdyni – na realizację testów na wyznaczonym obszarze.
Pojazd jest wyposażony w najbardziej zaawansowane sensory, w tym zintegrowaną wielowiązkową echosondę (MBES) oraz profilograf dna (SBP).
Jednostka DriX H-8 została wyprodukowana we Francji przez firmę Exail. Do Orlen Petrobaltic dostarczyła ją szczecińska spółka Thesta, która specjalizuje się w nowoczesnych rozwiązaniach morskich.
Obecnie DriX jest uznawany za najbardziej zaawansowany technologicznie pojazd typu USV dostępny na rynku.
























Napisz komentarz
Komentarze