Budowa Portu Zewnętrznego to najważniejszy projekt w historii Portu Gdynia od czasu jego wybudowania. Inwestycja obejmuje budowę nowego pirsu portowego (czyli sztucznego półwyspu), stanowiącego przedłużenie Mola Węglowego Portu, wraz z nowym połączeniem kolejowym oraz drogowym. Na pirsie zostanie zlokalizowany uniwersalny terminal głębokowodny zorientowany przede wszystkim na przeładunek kontenerów. Minimalna szacowana docelowa zdolność przeładunkowa wynosi 2,5 mln TEU rocznie, co stanowi odpowiednik około 25 mln ton.
- Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w tzw. formule PPP czyli partnerstwa publiczno-prywatnego – informuje Zarząd Morskiego Portu Gdynia. - Zgodnie z prawem partnera szuka się w na takich zasadach, jak wykonawcę zamówienia publicznego w przetargu. W okresie od kwietnia do września 2025 do Portu Gdynia wpłynęło ok. 80 zapytań i wniosków do specyfikacji zamówienia. Część z wniosków uwzględniono, wprowadzając zmiany.
Skąd decyzja o wydłużeniu terminu na składanie ofert na przetarg? Zgodnie z prawem, wprowadzenie zmian do specyfikacji istotnych warunków zamówienia pociąga za sobą konieczność zmiany terminu na składanie ofert. W związku z powyższym oferty można składać do 28 listopada br., tj. o 4 tygodnie dłużej.
- Prawo do wnoszenia o zmiany oraz o interpretację zapisów przysługuje potencjalnym wykonawcom – mówi Kalina Gierblińska, zastępca dyrektora, Specjalista-Rzecznik Prasowy, Biuro Strategii i Analiz Rynkowych. - Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. nie wszystkie wnioski uznał za zasadne. Dla przykładu, nie uwzględniono prośby o wprowadzenie dodatkowych warunków umożliwiających wypowiedzenie umowy przez Partnera Prywatnego. Jednocześnie w toku prac nad dokumentacją projektu wprowadzono rozwiązania mające na celu podniesienie atrakcyjności inwestycji i dostosowanie jej do aktualnych realiów rynkowych, w tym optymalizację od strony nakładowej oraz uzupełnienie zapisów wynikających ze statusu portu o podwójnym przeznaczeniu.

Zarząd Portu Morskiego w Gdyni przyjął wszystkie te propozycje, które nie niosły ze sobą szkody ani ryzyka dla gdyńskiego portu. Warto przypomnieć, że postępowanie na Port Zewnętrzny jest prowadzone zgodnie z przepisami tzw. starej ustawy o zamówieniach publicznych. Wszelkie zmiany w specyfikacji mają na celu zwiększenie szans na sprawną realizację i finansowanie projektu. ZMPG SA za każdym razem dogłębnie rozważa i szuka balansu pomiędzy spełnieniem postulatów wykonawców, mając na uwadze przyszłość projektu i dobrą współpracę z nimi, a słusznym interesem portu.
CZYTAJ TAKŻE: Karol Nawrocki podpisał w Gdyni inicjatywę ustawodawczą „Tak! Dla Polskich Portów”
Co niezwykle istotne, budowa Portu Zewnętrznego ma na celu zapewnienie perspektywy wieloletniego rozwoju Portu Gdynia. Przewidywanymi korzyściami z inwestycji będzie rozwój sieci transportowej, gdyż zostaną zbudowane nowe połączenia drogowe i kolejowe do Portu, zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko transportu towarowego, rozwój rynku pracy. W Porcie Zewnętrznym będzie możliwa efektywna obsługa kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltimax, to znaczy o długości do 430 metrów (w dalszej perspektywie 490 metrów), szerokość do 60 metrów (w dalszej perspektywie do około 70 metrów) oraz zanurzeniu do 16 metrów. Zakończenie prac budowlanych w ramach inwestycji jest planowane na 2029 rok.
























Napisz komentarz
Komentarze