„Kompas Jutra” – nowa reforma edukacji od 2026 roku
Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprezentowało założenia reformy „Kompas Jutra”, która wejdzie w życie we wrześniu 2026 r. Jedną z najważniejszych części projektu jest nowa podstawa programowa z języka polskiego. O ocenę zmian Radio ZET poprosiło Bartłomieja Rosiaka, doświadczonego polonistę z Łodzi.
– Jak pierwszy raz przeczytałem nową podstawę programową, to uznałem, że jest to podstawa, o jakiej marzyłem – mówi nauczyciel. – Oddaje inicjatywę nauczycielowi, nie krępuje go. To wielki przełom.
CZYTAJ TEŻ: „Dość chaosu w oświacie”. Nauczyciele protestowali pod kuratorium w Gdańsku
Nowa lista lektur obowiązkowych – co przeczytają uczniowie?
W ramach „Kompasu Jutra” MEN przedstawiło zaktualizowaną listę lektur obowiązkowych. Podzielono ją na dwa etapy edukacyjne.
Lektury obowiązkowe – klasy IV–VI
- wybrane fragmenty Biblii
- mity greckie
- baśnie i legendy
- „Mazurek Dąbrowskiego”
- „Rota”
Lektury obowiązkowe – klasy VII–VIII
- treny i fraszki Jana Kochanowskiego
- bajki Ignacego Krasickiego
- utwory Adama Mickiewicza: „Dziady” cz. II, „Reduta Ordona”, „Śmierć Pułkownika”, inwokacja „Pana Tadeusza” oraz wybrana ballada
- „Balladyna” Juliusza Słowackiego
- nowela Prusa lub Sienkiewicza do wyboru
- „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego
- wybrane utwory Sławomira Mrożka
- opowiadania Idy Fink
Pozostałe lektury uczniowie będą wybierać wspólnie z nauczycielami – do dyspozycji jest ponad sto propozycji.
Nowa struktura podstawy programowej: siedem obszarów
Zgodnie z informacjami Radia ZET, nowa podstawa programowa z języka polskiego została podzielona na siedem kluczowych obszarów: komunikacja, odbiór, świadomość językowa, tworzenie wypowiedzi, autorefleksja i budowanie tożsamości, edukacja medialna oraz lektury. Zmiana ta ma zastąpić dotychczasowe kształcenie literacko-kulturowe oraz językowe.
ZOBACZ TAKŻE: Barbara Nowacka ws. edukacji zdrowotnej: Dla mnie ważniejsza jest opinia nauczyciela i rodzica niż opowieści biskupów
Powrót do wyjść edukacyjnych i tygodnia projektowego
Nowa podstawa zachęca do tego, by uczeń co najmniej raz w roku odwiedził teatr. Ministerstwo zapowiada też powrót do tygodnia projektowego, znanego z czasów gimnazjum.
– Przywracamy to, co było w gimnazjum – podkreśla Bartłomiej Rosiak. – Projekt edukacyjny uczył kompetencji takich jak planowanie, realizacja zadań czy ewaluacja. Cieszę się, że do tego wrócimy.
Szanse i zagrożenia według nauczycieli
Polonista zwraca jednak uwagę, że nowy program wymagać będzie większej aktywności nauczycieli. Podręcznik przestanie być wyrocznią – to nauczyciel będzie odpowiadał za dobór materiałów i organizację pracy.
– Z jednej strony nowy program daje wielkie szanse, z drugiej je odbiera – ocenia.
























Napisz komentarz
Komentarze