Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Przekop wkrótce otwarty, ale tor wodny nadal w budowie

Urząd Morski w Gdyni - inwestor budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany i do portu w Elblągu - informuje o coraz większym zaawansowaniu prac przy drugim etapie całości, czyli wykonaniu toru wodnego na rzece Elbląg. Roboty prowadzi spółka Budimex, wartość kontraktu to ponad 574 miliony złotych. Zaawansowanie realizacji wynosi 50 procent, termin ukończenia - kwiecień przyszłego roku. Przypomnijmy, że przekop Mierzei Wiślanej ma być otwarty już 17 września.
Tor wodny na rzece Elbląg jest częścią drogi z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany

Autor: Budimex

Na rzece Elbląg istnieje tor wodny, obecnie jest w głębokiej przebudowie. Obejmuje ona m.in. budowę niskich przystani ułatwiających dostęp do rzeki, obudowę brzegów przejmujących docelowo funkcję wałów przeciwpowodziowych, do tego jeszcze budowę nowego mostu obrotowego w miejscowości Nowakowo łącznie ze zmianą układu drogowego. 

- Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wchodzi w decydujący etap. Elementem bardzo ściśle związanym z drugim etapem jest droga powiatowa oraz most w Nowakowie, który budujemy jako nową przeprawę. Obecnie wykonywana jest konstrukcja stalowa w miejscu prefabrykacji. Na miejscu mamy wykonane konstrukcje żelbetowe wszystkich podpór. Trwają roboty wykończeniowe związane z tymi podporami mówi Andrzej Małkiewicz zastępca pełnomocnika do spraw realizacji projektu z Urzędu Morskiego w Gdyni.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Ostatnie prace na budowie przekopu Mierzei Wiślanej

Tor wodny na rzece Elbląg jest częścią drogi z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany
Tor wodny na rzece Elbląg jest częścią drogi z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany
Tor wodny na rzece Elbląg jest częścią drogi z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany (fot. Budimex) 

Na terenie budowy pracuje obecnie około 200 ludzi, w użyciu jest 20 jednostek pływających. Prowadzone są intensywne roboty hydrotechniczne, jak: pogrążanie ścianek szczelnych i ich kotwienie, prace mikropalowe oraz żelbetowe.

- W tej chwili przede wszystkim realizowane są roboty kafarowe. Mamy zrealizowane 80 procent pogrążania grodzic, a także ponad połowę mikropali i kleszczy kotwiących tę konstrukcję. Cały kontrakt jest zaawansowany w ok. 50 procentach. W tej chwili na budowie pracuje ok. 200 pracowników i ponad 20 jednostek pływających. Mamy 5 zespołów do pogrążania grodzic i 5 zespołów pogrążających mikropale. Planujemy ukończyć pogrążanie grodzic we wrześniu lub październiku. W sierpniu kończymy podpory obiektu mostowego i rozpoczynamy montaż konstrukcji stalowej. Natomiast w październiku rozpoczynamy roboty drogowe, które też planujemy w znacznej części ukończyć w tym roku – mówi Grzegorz Małasiewicz, dyrektor ds. Hydrotechniki Rejonu Budimex SA.

Po zakończeniu całości prac, droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama