Połączenie ze sobą dwóch części miasta, rozładowanie ruchu na drodze krajowej numer 6 oraz łatwiejsze umożliwienie podróżowania różnymi środków transportu – to główne idee, które przyświecały budowie nowego węzła integracyjnego w Rumi Janowie. Tę ważną, a wręcz historyczną dla tej miejscowości inwestycję oddano do użytku w środę, 26 października. Oczywiście najbardziej spektakularnym punktem projektu była budowa tunelu pod torami i przystankiem SKM. Około południa przejechały nim pierwsze samochody. Natomiast piesi mogą korzystać z kładki nad ul. Gdańską.
– To ogromny sukces, efekt wieloletnich marzeń. Węzeł Janowo został oficjalnie otwarty wraz z tunelem, parkingami i całą okoliczną infrastrukturą dostosowaną do tego, aby mieszkańcy mogli sprawnie przedostać się do SKM-ki. Przez pierwszy miesiąc będziemy analizowali, czy światła są odpowiednio wyregulowane, jak przebiega ruch, jak duży jest potok samochodów. Do tej pory to były tylko symulacje, teraz zobaczymy, jak to wyjdzie w rzeczywistości, ale jestem przekonany, że znaczna część mieszkańców będzie mogła spędzać mniej czasu za kółkiem – mówił podczas oficjalnego otwarcia burmistrz Rumi Michał Pasieczny.
O tym, jak ważne było to zadanie, mówił też marszałek Mieczysław Struk.
– Na oddanie tego bezkolizyjnego przejazdu mieszkańcy Rumi czekali kilkadziesiąt lat. Unia Europejska stawia przed takimi krajami jak Polska wyzwanie, aby integrować systemy transportu publicznego i zachęcać mieszkańców do przesiadania się z samochodów na autobusy, trolejbusy, tramwaje czy też, tak jak w tym przypadku, kolej. W Rumi udało się ten cel zrealizować i bardzo się cieszę, że to członkostwo w Unii Europejskiej przynosi realne rezultaty – mówił marszałek Struk.
Realizacja węzła integracyjnego z tunelem w Rumi Janowie ruszyła w marcu 2020 roku. Oprócz budowy samego tunelu, który najbardziej wpłynie na ułatwienie codziennego życia mieszkańców oraz turystów, powstała też nowa infrastruktura przy dworcu kolejowym, m.in. nowe miejsca parkingowe, a także ścieżki rowerowe, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych oraz wiaty autobusowe.
Koszt całego tego przedsięwzięcia to ponad 60 mln zł, z czego około 17 mln zł to dofinansowanie ze środków unijnych województwa pomorskiego.
Od kilku miesięcy trwają prace przy drugim etapie tego przedsięwzięcia.
Napisz komentarz
Komentarze