Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Spacerujmy ze sztuką na zakończenie lata

Jeszcze nie zdążyliśmy nacieszyć się pełnią lata, a już niedługo przyjdzie się nam z nim pożegnać. Przekwitające rośliny i obniżające się promienie słońca wskazują, że wielkimi krokami zbliża się jesień, a miłośnikom ciepła pozostało kilka ostatnich tygodni na korzystanie z pięknej aury. Mamy nadzieję, że nasze propozycje sprawią, że będzie to czas pełen inspiracji. Serdecznie zapraszamy na zestawienie wydarzeń artystycznych na terenie Pomorza, na które warto zwrócić uwagę w najbliższych tygodniach.
Albert Wilhelm Juchanowitz, Christiania, 1846-1850
Albert Wilhelm Juchanowitz, Christiania, 1846-1850

Autor: Materiały prasowe

TSAIBERNETYKA: transgeneracyjna sztuka cybernetyczna | Wen-Ying Tsai, London Tsai, Ming Tsai Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, 21.07.2023 r.-3.12.2023 r.

Użyte w tytule wystawy pojęcie Tsaibernetyka zostało stworzone przez Wen-Ying Tsaia jako określenie wyjątkowego charakteru jego twórczości, która wyłoniła się z eksploracji związków sztuki cybernetycznej z kinetyczną i dynamicznymi formami malarskimi, proponując oryginalną postać estetyki cybernetycznej. W ujęciu Wen-Ying Tsaia podstawowy atrybut sztuki cybernetycznej: sprzężenie zwrotne (proces, w którym informacja lub sygnał wraca do źródła, aby wpływać na jego dalsze działania) łączy się na płaszczyźnie audio-wizualnej z innymi istotnymi dla jego sztuki właściwościami, takimi jak światło i stroboskopia, oscylacja, wibracja i energetyczność oraz partycypacja. Razem właściwości te tworzą charakterystyczny dla twórczości Tsaia efekt kreacji sztuczno-organicznego życia. Na wystawie zostaną zaprezentowane nie tylko najważniejsze realizacje Wen-Ying Tsaia, pioniera rzeźb cybernetycznych, ale również artystyczne i naukowe dokonania jego synów: Londona i Minga, którzy zainspirowani twórczością ojca kontynuują jego pracę, wpisując ją w odmienne pola praktyk. Dla Tsai’ów fundamentalne idee cybernetyki - sprzężenie zwrotne i homeostaza - pozostały przewodnimi zasadami, a pojęcie Tsaibernetyka z dzisiejszej perspektywy stało się kategorią nazywającą wspólny styl pracy Wen-Yinga, Londona i Minga Tsai’ów. W ramach wystawy zostanie przedstawione m.in. dzieło Wen-Ying Tsaia Multi-kinetic Wall, czyli modułowa praca z niepowtarzalnymi, ruchomymi jednostkami w jaskrawych kolorach na obracanych żyroskopowo pierścieniach. Nie zabraknie również przykładów najważniejszych realizacji Wen-Ying Tsaia: Cybernetycznych rzeźb, do których stworzenia wykorzystał swoje wykształcenie w dziedzinie inżynierii mechanicznej, opracowując elektroniczny system wykorzystujący sprzężenie zwrotne do kontroli świateł stroboskopowych i do wprawienia w harmoniczne wibracje grup prętów ze stali nierdzewnej, zamontowanych na zmechanizowanych płytkach aluminiowych.

Tsaibernetyka
Tsaibernetyka

Marzyciele epoki industrialnej. Malarstwo w Gdańsku w XIX wieku – Muzeum Narodowe w Gdańsku, 28.07.2023 r.-26.11.2023 r.

XIX wiek z punktu widzenia historyków i antropologów kultury był jednym z najciekawszych okresów w nowożytnej historii ludzkości. Postępująca industrializacja i gwałtowny rozwój fascynowały i pozwalały wierzyć w nieograniczone możliwości człowieka. Z drugiej strony budziły się obawy o zagubienie tradycji, duchowości i pamięci o przeszłości. Stąd też pojawiła się dbałość o zachowanie pamiątek i marzenie o stworzeniu świątyni sztuki, które udało się spełnić 150 lat temu, gdy otwarto Muzeum Miejskie w Gdańsku. Teraz pracownicy Muzeum Narodowego w Gdańsku postanowili przybliżyć szerszej publiczności twórczość artystów z tego wyjątkowego okresu i przygotowali wystawę Marzyciele epoki industrialnej. Malarstwo w Gdańsku w XIX wieku. Na ekspozycji zobaczyć będzie można prace takich artystów jak Wilhelm von Schadow, Theodor Hildebrandt, Józef Simmler, Wilhelm August Stryowski czy Eduard Hildebrandt, które pochodzą ze zbiorów własnych oraz Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Gdańska i Narodowego Muzeum Morskiego. Oprócz malarstwa pokazane zostaną rzeźby, hafty, ceramika i orientalia ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku. Większość tych obiektów zwiedzający zobaczą po raz pierwszy. Aranżacja jest nowoczesną reinterpretacją projektów dawnych wystaw i ogłoszeń prasowych. Do wystawy został wydany przewodnik po wystawie online oraz przewodnik w formie gazety dla najmłodszych zwiedzających. Zaplanowano też szereg wydarzeń towarzyszących.

Robert Reinick, Głowa dziewczynki, ok. 1840 r.

Glasstress Sopot: Odsłonięte rzeczywistości – Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie – 9.07.2023 r.-22.10.2023 r.

 Czy materiał może określać, czy dana praca zasługuje na miano działa sztuki? To jedno z najciekawszych pytań, jakie wynikają z wystawy „Glasstress Sopot: Odsłonięte rzeczywistości”, organizowanej w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Przez setki lat szklane wyroby były uważane za dekoratywne bądź użytkowe. Adriano Berengo, założyciel Studia Berengo na Murano, postanowił zmienić tę opinię, zapraszając wielu wybitnych współczesnych artystów z różnych dyscyplin sztuki, od rzeźbiarzy po muzyków, do współpracy z weneckimi mistrzami szkła. Inicjatywa ta stara się ukazać wszechstronność i piękno materiału, jakim jest szkło, przez pryzmat sztuki współczesnej. Projekt Glasstress, rozpoczęty w 2009 roku jako oficjalne wydarzenie towarzyszące Biennale di Venezia, jest dziś wiodącą na świecie wizytówką współpracy rzemiosła i kreatywności, który wyznacza nową trajektorię dla szkła i nową ścieżkę dla współczesnych artystów. Zaproszeni twórcy z powodzeniem tworzą niezwykle ciekawe i multimedialne prace łączące koncepcję z rzemiosłem. Wszystkie  dzieła artystyczne, zamówione przez Studia Berengo, wykonywane są w historycznej hucie szkła na Murano. W Sopocie, dzięki współpracy z włoskim Muzeum Szkła, zobaczyć można także filmy prezentujące tradycyjne weneckie techniki, różne sposoby produkcji pięknych szklanych przedmiotów i słynnych żyrandoli Rezzonico.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama