Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Hossa nowa oferta Wiszące Ogrody - Osiedle doskonale skomunikowane

Na przekopie Mierzei Wiślanej powstaną specjalne przejścia dla dzikich zwierząt

Trwają prace na budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Nowa droga wodna połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, aż do Elbląga. Obecnie powstają m.in. specjalne przejścia dla dzikich zwierząt, dzięki którym będą mogły one bezpiecznie przepłynąć na drugą stronę nowego kanału żeglugowego. Budowa pierwszej części inwestycji ma zakończyć się w 2022 r.
(Fot. materiały prasowe NDI/BESIX)

Autor: NDI/Besix

Na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną powstają obecnie m.in. specjalne przejścia dla dzikich zwierząt Dzięki nim będą mogły one bezpiecznie przepłynąć na drugą stronę drogi wodnej.

– Przejście dla zwierząt zaprojektowano w postaci 4 pochylni (które stworzą 2 przejścia), z czego każda o szerokości 5 m i długości 22 m oraz nachyleniu ~1:5. Płaszczyzny pochylni, ze względu na ich szczególną funkcję, wykonane zostaną z geokraty wypełnionej żwirem i otoczakami, a następnie obsadzone trawą – tłumaczy Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni.

Przejścia dla zwierząt będą zlokalizowane w pobliżu mostów Północnego i Południowego przez Mierzeję Wiślaną:

  • pierwsze z nich w pobliżu śluzy stanowiska „północnego” (około 50 m od Mostu Północnego),
  • drugie – w pobliżu śluzy stanowiska „południowego” (około 50 m od Mostu Południowego).

Dzięki nim dzikie zwierzęta będą mogły bezpiecznie przepływać przez kanał żeglugowy.

– W lasach Mierzei Wiślanej żyją różne gatunki zwierząt, zaczynając do największych, takich jak łoś czy daniel, przez sarny, dziki, lisy, borsuki, po mniejsze różne gatunki gryzoni, zające i inne drobne zwierzęta. Większość z nich to gatunki pędzące stacjonarny tryb życia, w związku z czym, nie migrują one na duże odległości. Ich przemieszczanie się ma zazwyczaj charakter lokalny i odbywa się głównie wieczorem, w nocy i nad ranem. Przygotowane przepusty ułatwią przemieszczanie się zwierząt – mówi Jan Piotrowski, rzecznik prasowy Nadleśnictwa Elbląg.

Jak informuje rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni, dodatkowo wzdłuż kanału żeglugowego wydzielone zostaną rejony o większym zaciemnieniu nocą, a w okolicach nowych pochylni posadzona zostanie zieleń naprowadzająca tam dzikie zwierzęta.

– Wzdłuż mierzei zostaną też nasadzone pasy zieleni średniej, od krawędzi lasu w kierunku kanału, po obu jego stronach, pozostawione bez oświetlenia – zmniejszy to powierzchnię bariery dla zwierząt, jaką stanowi otwarta przestrzeń. Nawierzchnia Mostu Północnego zostanie natomiast częściowo wykonana z żywicy epoksydowej wysypanej piaskiem, dzięki czemu  most nie powinien stanowić bariery dla zwierząt, które odstrasza nawierzchnia asfaltowa – dodaje Magdalena Kierzkowska.

Budowa przejść dla dzikich zwierząt planowana jest także podczas umacniania rzeki Elbląg (II część inwestycji). Powstanie tam łącznie 7 takich przepraw po obu stronach rzeki:

  • 4 zejścia na zachodnim brzegu,
  • 3 zejścia na wschodnim brzegu.

Przekop Mierzei Wiślanej. Na jakim etapie są prace?

Na budowie przekopu Mierzei Wiślanej, oprócz wspomnianych przejść dla dzikich zwierząt, trwają m.in. prace w portach osłonowych na Zatoce Gdańskiej.

Zakończono już zasypywanie grodzy we wschodniej części portu osłonowego na Zatoce Gdańskiej, a w zachodniej części nastąpi to lada moment. W obu częściach zakończono też wbijanie stalowych ścianek szczelnych oraz zakładanie ściągów w części zasadniczej – mówi Andrzej Małkiewicz, naczelnik wydziału realizacji inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni. – Obecnie trwa wykonywanie narzutu z kamienia łamanego i układanie betonowych bloków „x-block” i „x-block plus”, które ochronią konstrukcję falochronów przed niszczycielskim działaniem wezbrań sztormowych i rozproszą energię falowania w awanporcie – dodaje.

Cały czas odbywają się również dostawa i montaż prefabrykatów muru oporowego. Wykonywane są podłoże i warstwa wyrównawcza z betonu.

Prace trwają także w rejonie budowanego kanału żeglugowego.

– W samej śluzie trwa wykonywanie oczepów na ścianach, kieszeni bramy północnej, budynku bloku napędowego bramy południowej, i kanałów obiegowych na bramie północnej – wylicza Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. – Montowane są również obrzeża kamienne oraz szyny na bramie północnej, a także obrzeża stalowe na bramie południowej. Poza tym scalana jest konstrukcja bramy południowej, zamontowano tam też obrzeża kamienne.

Montowane jest również wyposażenie hydrotechniczne.

Na Moście Północnym natomiast zamontowano już wózki jezdne, trwa montaż wspór rygli na podporach. Przeprowadzane są testy i regulacje mechanizmów ruchomych obiektu.

Nad przekopem Mierzei Wiślanej poprowadzono dwa obrotowe mosty: Północny i Południowy. Dzięki nim ruch na drodze krajowej 501 nie zostanie wstrzymany, gdy kanałem żeglugowym będą płynęły statki.

– Oba obiekty są identyczne w swojej konstrukcji i unikatowe w skali kraju, ponieważ są jednymi  z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Łączna długość jednego to ponad 60 metrów, a masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550 – 560 ton – tłumaczy Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni.

W związku z budową przekopu, na Zalewie Wiślanym w okolicach Przebrna powstaje sztuczna wyspa o powierzchni 181 ha. Ma to być dom dla ptaków, które już teraz tam przylatują. Rzecznik prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni poinformowała, że na ukończeniu są prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych. Cały czas odbywają się montaż ściągów i wykonywanie geotub. Trwają też roboty czerpalne oraz zasypywanie grobli wyspy, wykonywany jest narzut z kamienia hydrotechnicznego.

Przekop Mierzei Wiślanej. Jakie kolejne prace zostaną wykonane?

W planach są m. in. zakończenie zasypywania grodzy na Falochronie Zachodnim, dalsze roboty w rejonie kanału i śluzy oraz na sztucznej wyspie, a także wykończanie Mostu Północnego.

– Kontynuowane też będą prace z branży elektrycznej, teletechnicznej i sanitarnej, np. montaż złączy elektrycznych, szaf oświetleniowych i lokalnych rozdzielnic Nadrzędnego Systemu Sterowania (w rejonie między mostami), budowa sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych czy kanalizacji deszczowej we wschodnim rejonie śluzy oraz wzdłuż nabrzeża postojowego – wylicza Magdalena Kierzkowska.

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej – pierwszej części całej inwestycji, ma zakończyć się w 2022 roku.

Wykonawcą robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część I” jest konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze