Kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej - potocznie nazywany przekopem - został oficjalnie otwarty 17 września, dla ruchu jednostek wodnych został jednak udostępniony dopiero od następnego dnia. Z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany do 14 grudnia przepłynęły 204 jednostki tzw. dużej przeprawy (wymagającej otwarcia mostów nad kanałem, znajdujących się na wysokości 4,6 m) oraz 30 jednostek małej przeprawy (kiedy mosty nie muszą być otwierane, statki mieszczą się pod nimi). Z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską przepłynęło 196 jednostek dużej przeprawy i 37 statków małej przeprawy.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Uroczyste otwarcie przekopu przez Mierzeję Wiślaną
Dominowały oczywiście jednostki pod polską banderą. Oprócz nich pojawiły się jednostki pod banderami Szwecji, Francji, Norwegii i Niemiec.
Choć kanał żeglugowy i port Nowy Świat są gotowe, ruch statków do portu w Elblągu ruszy w pełni dopiero po pogłębieniu toru wodnego przez Zalew Wiślany oraz przebudowie toru wodnego na rzece Elbląg. Przejście przez Zalew Wiślany od Nowego Światu to około 10 km, tor na rzece Elbląg również 10 km, ponadto około 2,5 km śluzy, portu zewnętrznego i stanowisk postojowych. Oznacza to, że droga wodna z Zatoki Gdańskiej do elbląskiego portu obejmuje ok. 23 km. Na całej długości ma mieć głębokość 5 m.
W okresie świąteczno-noworocznym, z powodu niskich temperatur i pojawienia się lodu na Zalewie Wiślanym, ruch na nowej drodze wodnej praktycznie zamarł.
Wesprzyj nas,
aby mieć wybór, alternatywę i dostęp do obiektywnej, wiarygodnej i rzetelnej informacji.
BEZ PROPAGANDY
Komentarze