Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Przetarg na pogłębienie rzeki Elbląg od zalewu do portu. Trzy oferty, wszystkie za drogie

Budowa drogi wodnej do portu w Elblągu, nazywana potocznie "przekopem mierzei" przeciąga się w czasie coraz bardziej. Choć 17 września 2022 roku bardzo hucznie otwarto kanał wodny Nowy Świat - właściwy przekop Mierzei Wiślanej, to statki morskie jak do Elbląga nie płynęły tak nadal nie płyną. Trwa bowiem realizacja kolejnych etapów inwestycji. Chodzi m.in. o pogłębienie nurtu rzeki Elbląg na długości 8 kilometrów. Ogłoszono przetarg, lecz oferty potencjalnych wykonawców okazały się znacznie droższe niż planowany budżet. Co teraz?
Przetarg na pogłębienie rzeki Elbląg od zalewu do portu. Trzy oferty, wszystkie za drogie
Tor wodny na rzece Elbląg jest częścią drogi z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany

Autor: Budimex

Pogłębienie rzeki Elbląg na długości 8 km - od ujścia rzeki do Zalewu Wiślanego do połączenia z Kanałem Jagiellońskim, stanowi IV etap budowy drogi wodnej do elbląskiego portu. I etapem było wybudowanie kanału przez mierzeję i tylko ta część całości jest już w pełni gotowa. II etap to przygotowanie toru wodnego o wymaganych parametrach na Zalewie Wiślanym (na ukończeniu), III etap stanowi obudowanie brzegów rzeki Elbląg łącznie z nowym mostem obrotowym w Nowakowie (również na ukończeniu). Pewnie będzie jeszcze V etap - zmodernizowanie ostatniego odcinka rzeki Elbląg łącznie z nabrzeżami, o co toczy się spór między rządem a władzami Elbląga, kto powinien to zrealizować.

Powracając do IV etapu - rzeka wymaga pogłębienia, by mogły do Elbląga docierać statki morskie o zanurzeniu do 4,5 m. Zadanie jest okazałe, ponieważ głębokość rzeki to dziś przeciętnie 2 m. Urząd Morski w Gdyni, realizujący cała inwestycję w imieniu Skarbu Państwa, zaplanował wydatkowanie na te prace kwoty 88,1 miliona złotych. Tymczasem w ogłoszonym przetargu pojawiły się trzy oferty, wszystkie na znacznie wyższą sumę.

CZYTAJ TEŻ: Tor wodny do portu w Elblągu. Rząd obiecywał nawet 200 milionów na jego przebudowę

Konsorcjum dwóch spółek NDI złożyło ofertę z przewidywanym kosztorysem 131,4 mln zł. Firma Budimex przedłożyła ofertę na kwotę 139,8 mln zł. Trzecia oferta złożona została przez konsorcjum Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych z Gdańska oraz FABE Polska z Warszawy, opiewa na 132 mln. 

Widać z powyższego, że najtańsza oferta przekracza planowany budżet o ponad 42 miliony złotych. Możliwe jest w tej sytuacji unieważnienie przetargu i ogłoszenie nowego. Druga ewentualność to zwiększenie puli środków na realizację pogłębienia, lecz chodzi o wysoką sumę. Realizacja IV etapu może się więc przeciągnąć, wykonawca pogłębienia miał to wykonać do listopada 2024 roku. Zrezygnować z tego nie można, bez pogłębienia rzeki statki do Elbląga po prostu nie dopłyną.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama