Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Perony za wysokie dla nowych pociągów SKM?

2 z 31 nowych pojazdów zakupionych przez Samorząd Województwa Pomorskiego rozpoczęły regularne kursy na linii PKP SKM. Kolejnych 6 zacznie wozić pasażerów jeszcze przed końcem roku. Według zapewnień samorządu wojewódzkiego pociągi mają być wygodne, nowoczesne oraz niezawodne, jednocześnie wprowadzenie pierwszych z nich, będzie wiązać się dla pasażerów z pewną niedogodnością. 8 pojazdów będzie mieć podłogę 20 cm poniżej poziomu peronów, co może stwarzać trudności osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Rzecznik PKP SKM zapewnia jednak, że wszystko zostało przetestowane i problemu nie będzie.
Perony za wysokie dla nowych pociągów SKM?

Autor: Urząd Marszałkowski w Gdańsku

Nowe pociągi na linii SKM 

W czwartek, 7 grudnia ze stacji Gdańsk Śródmieście, w trasę po „transportowym kręgosłupie” metropolii, wyruszyły dwa pierwsze Impulsy 31WE. Pojazdy mają ok. 75 m długości, osiągają prędkość do 160 km/h. Wyposażone są w miejsca dla osób z niepełnosprawnościami. Mają klimatyzację, defibrylatory, monitoring, wi-fi oraz gniazda 230 V i złącza USB przy każdym fotelu, które są też wyposażone w składane stoliki. Każdy pojazd ma 16 miejsc dla rowerów. W związku z tym, że pociągi PKP SKM będą składały się z dwóch takich pojazdów, w każdym rowerzyści będą mieli do dyspozycji w sumie aż 32 miejsca rowerowe. Nowością będą strefy ciszy. Rozwiązanie to znane w Polsce z pociągów Pendolino, zostało dobrze przyjęte przez pasażerów PKP Intercity. Czas pokaże, czy przyjmie się także  w pojazdach obsługujących połączenia aglomeracyjne.

Zakup ośmiu nowych Impulsów wynika z porozumienia samorządu województwa ze spółką PKP SKM w Trójmieście podpisanego w marcu 2023 r. Umowa dotyczy wspólnego wykorzystania pozyskanego w 2018 r. przez PKP SKM unijnego dofinansowania, które zostało wykorzystane na realizację projektu „Zakup 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi przewozów aglomeracyjnych oraz unowocześnienie zaplecza utrzymania taboru”. Beneficjentem tego projektu jest spółka PKP SKM w Trójmieście, a podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków - Samorząd Województwa Pomorskiego. Osiem pojazdów, które w grudniu br. zaczynają obsługę linii PKP SKM, jest własnością  samorządu, a pozostałe dwa, już od pewnego czasu eksploatowane przez PKP SKM, należą do PKP SKM. Wartość projektu to ponad 240 mln zł, z czego 64 proc. stanowi dofinansowanie z funduszy UE.

- Od połowy 2025 r. do obsługi odcinka aglomeracyjnego Gdańsk Śródmieście -Wejherowo zostanie skierowanych  20 nowych pojazdów „aglomeracyjnych”, z 9 parami drzwi i podłogą na wysokości peronów na linii zarządzanej przez PKP SKM. Będzie to całkiem nowy typ pojazdu, zbudowany także przez Newag specjalnie dla Pomorza – mówi Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku. - W związku z tym, przed rozpoczęciem masowej produkcji, będzie on musiał przejść szereg badań i certyfikacji.

Dzięki realizacji zakupów możliwe będzie wycofanie z obsługi linii SKM najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów EN57 i EN71, a od 2026 r. pasażerowie SKM-ek będą korzystać z nowego lub zmodernizowanego taboru.

Będą problemy z bezpiecznym wchodzeniem do SKM-ek?

Wprowadzenie pojazdów będzie wiązać się też z pewnymi niedogodnościami. Wysokość peronów między Gdańskiem Śródmieście a Rumią wynosi 960 mm, tymczasem osiem nowych pojazdów ma podłogę na wysokości 760 mm. Pociągi nie powstały na zamówienie i nie było możliwości zredukowania tej różnicy. Ma ona jednak mieścić się w obowiązujących normach.

- Pociągi mają do dyspozycji kilka ramp ułatwiających wjazd oraz wyjazd osobom na wózkach. Niepełnosprawni czy matki z wózkami wiedzą, że mają podjeżdżać na początek składu do kierownika pociągu, który w zależności od przystanku wyciąga właściwą rampę lub rozkłada tę, która jest zamontowana – wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście. – Kilka dni temu przeprowadziliśmy testy nowych pociągów. Podczas nocnych przejazdów, osoby wyposażone w wózki sprawdzały czy nie występuje problem z wjazdem oraz wyjazdem z pociągu. Jednocześnie, dopasowywaliśmy rampy do odpowiednich przystanków. Pasażerowie nie powinni odczuwać niedogodności w związku z różnicą pomiędzy podłogą a peronami – przekonuje rzecznik PKP SKM.

W związku ze specyfiką nowego taboru, przygotowano specjalną multimedialną kampanię informacyjną dla pasażerów - naklejki ostrzegawcze na zewnątrz i wewnątrz pojazdów, komunikaty głosowe w pojazdach oraz na peronach, a także film, który będzie wyświetlany na ekranach wewnątrz pojazdów. To co będzie problemem dla pasażerów jeżdżących w obrębie Trójmiasta, dla osób jeżdżących do Lęborka może okazać się wręcz ułatwieniem. Dla przykładu, w Wejherowie perony są na wysokości 760 mm, czyli takiej jak podłoga w nowych pociągach. Na kolejnych przystankach są na wysokości nawet 300 mm.

Do końca 2026 r. na pomorskich torach pojawią się łącznie 32 nowe, elektryczne zespoły trakcyjne. Pomorski samorząd kupił też cztery pociągi hybrydowe, a jeśli pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy zostaną odblokowane, spółka Newag wybuduje dla Pomorza dodatkowych dziewięć pociągów. W sumie na torach pojawi się co najmniej 36, a może nawet 45 nowych pojazdów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama