Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Koncerny MOL i Aramco partnerami fuzji Orlenu i Lotosu

Aramco i MOL będą głównymi partnerami przy przejęciu Grupy Lotos - poinformował w środę PKN Orlen. Tym samym potwierdziły się medialne doniesienia, łączące koncerny z większościowym kapitałem saudyjskim oraz węgierskim, z transakcją przejęcia przez Orlen kontroli nad Grupą Lotos. Do fuzji ma dojść najpóźniej w połowie 2023 r.
Koncerny MOL i Aramco partnerami fuzji Orlenu i Lotosu
(Fot. Karol Makurat)

10 stycznia zarząd Orlenu dokonał wyboru partnerów, z którymi zostaną podpisane umowy dotyczące wdrożenia tzw. środków zaradczych, które spółka musi zrealizować zgodnie z warunkową zgodą Komisji Europejskiej na przejęcie kontroli nad Grupą Lotos.

W środę (12.01.) wydano w tej sprawie oficjalny komunikat. Wynika z niego, że umowa pomiędzy Grupą Lotos a MOL Hungarian Oil obejmuje sprzedaż łącznie 417 stacji paliw sieci detalicznej Lotos, znajdujących się na terenie Polski. Cena to ok. 610 mln USD, uzależniona od wysokości długu oraz kapitału obrotowego Lotos Paliwa.

Pakiet 30 proc. udziałów w spółce Lotos Asfalt zostanie sprzedany Saudi Aramco. Cena określona w umowie zostanie wyliczona w oparciu o formułę, na którą składa się element stały w kwocie ok. 1,15 mld zł oraz element zmienny, zależny od wysokości długu oraz kapitału obrotowego Lotos Asfalt. Ponadto Grupa Lotos sprzeda Aramco 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1 (1 mld zł), podmiocie, do którego wydzielona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa prowadzonego aktualnie przez Lotos Paliwa w zakresie hurtowej sprzedaży paliw.

- To historyczna chwila. Realizujemy projekt, o którym mówiło wielu naszych poprzedników, ale zabrakło im odwagi i determinacji. Tworzymy najsilniejszy koncern paliwowo-energetyczny w tej części Europy. Połączenie PKN Orlen i Grupy Lotos to gigantyczna szansa dla rozwoju Polski - napisał na Facebooku Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. - Połączenie z Grupą Lotos powiększy naszą sieć o 100 stacji w Polsce. Dzięki wymianie pozostałych stacji Lotosu z Grupą MOL, włączamy do naszej sieci blisko 200 stacji na Węgrzech i Słowacji i jesteśmy bliscy pozyskania kolejnych 100, bilansując tę transakcję.

Dodatkowo 100 proc. udziałów Lotos Biopaliwa kupi Rossi Biofuel z siedzibą w Komárom (Węgry), natomiast 100 proc. akcji Lotos Terminale kupi Unimot Investments z siedzibą w Warszawie.

Jak poinformowano, PKN Orlen zawarł z MOL również warunkową umowę nabycia 144 stacji paliw zlokalizowanych na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę ok. 229 mln EUR. Zamknięcie transakcji powinno nastąpić w terminie 12 miesięcy od dnia podpisania umowy ramowej, przy czym faktyczny odbiór wszystkich nabywanych aktywów zostanie zakończony w ciągu 18 miesięcy od dnia zamknięcia transakcji.

- Spółka, w której Skarb Państwa posiada ponad 53 proc. udziałów pozbędzie się majątku wartego wiele miliardów złotych i zostanie przejęta przez spółkę, w której Skarb Państwa posiada zaledwie 27 proc. udziałów. (...) Utworzenie jednej spółki na wzór peerelowskiej Centrali Paliw Naftowych może jedynie odbić się negatywnie na cenach detalicznych dla konsumentów - napisał we wtorek marszałek woj. pomorskiego, Mieczysław Struk, w odniesieniu do medialnych doniesień na temat potencjalnych partnerów transakcji. Według samorządowca, fuzja negatywnie odbije się na rynku pracy w regionie, także poprzez zmniejszenie zatrudnienia w Lotosie.

- Wiele obszarów działalności obu przedsiębiorstw jest zbieżnych, np. spółki asfaltowe - zauważa w swoim facebookowym wpisie. Marszałek dodaje, że jedynym beneficjentem transakcji stanie się rząd, który zostanie zasilony gotówką. - Niezmiennie samorząd województwa stoi na stanowisku, że przejęcie Lotosu przez Orlen albo inny podmiot nie przyniesie żadnej korzyści Gdańskowi, Pomorzu, Polsce ani konsumentom, którym inflacja już teraz drenuje kieszenie.

Na czwartek, na godz. 12 zaplanowano wspólną konferencję prasową przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego oraz Urzędu Miasta Gdańska, podczas której samorządowcy odniosą się do planowanej likwidacji Lotosu.

- Na posiedzeniu Sejmu, które zaczyna się w środę, będziemy domagać się pełnej informacji na temat transakcji połączenia Orlenu z Lotosem, i jednocześnie transakcji związanej z wyprzedażą pomorskiej perełki. Każdego dnia będziemy przypominać, czym jest interes narodowy, bo mamy przekonanie, że polski interes w rozumieniu PiS stanął na głowie - mówiła w poniedziałek, podczas spotkania z dziennikarzami, posłanka Agnieszka Pomaska z KO.

WCZEŚNIEJ PISALIŚMY: Koncern MOL przejmie część Lotosu? Europoseł: To węgierski łącznik z Kremlem


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama