Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Pociągi wyjechały na bajpas kartuski. Nowa trasa z Kartuz

W trasę z Kartuz do Gdańska w poniedziałek, 11 marca o godz. 6.22 wyruszył pociąg o numerze 96450. I może nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że do Wrzeszcza dojechał on nową 18-kilometrową trasą, tzw. bajpasem kartuskim. Po drodze zatrzymał się m.in. w Żukowie Zachodnim, Otominie i Starej Pile. Inwestycja kosztowała ponad 160 mln zł.
pociąg na bajpasie kartuskim

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Ruszył bajpas kartuski. Jeździ nim 6 par pociągów

Oficjalnie ruszył tzw. bajpas kartuski. To nowe 18-kilometrowe połączenie Kartuz z Gdańskiem-Wrzeszczem, omijające dotychczasową trasę przez Żukowo i Port Lotniczy. Na nowym bajpasie znajduje się kilka nowych przystanków, m.in. w miejscowościach, których mieszkańcy do tej pory byli pozbawieni szansy dojazdu do Trójmiasta bezpośrednim pociągiem.

Bajpas kartuski. Tą trasą jadą pociągi

Skład tradycyjnie startuje w Kartuzach, ale w Glinczu zmienia trasę i jedzie przez Żukowo Zachodnie, Starą Piłę i Leźno. Następnie dojeżdża do Gdańska-Kokoszek, stacji Gdańsk Kiełpinek i wjeżdża na linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Prace na odcinku od Kokoszek do Glincza prowadziły PKP PLK, kosztowały one 112 mln zł.

Aby połączyć stację Gdańsk Kokoszki z linią PKM, trzeba było odbudować zniszczony pod koniec II wojny światowej fragment torów. Dla nowego połączenia dobudowano około 1,5-kilometrowy odcinek torów. To zadanie wykonała Pomorska Kolej Metropolitalna. Prace trwały 2 lata, a ich koszt wyniósł ponad 53 mln zł (32 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej).

W sumie na nowej trasie Kartuzy-Gdańsk Kokoszki-Gdańsk Wrzeszcz uruchomionych zostało sześć par pociągów, z czego dwa składy jadą dalej do stacji Gdańsk Główny.

Nowa linia autobusowa Z14 w gminie Żukowo

W gminie Żukowo wraz z uruchomieniem bajpasu kartuskiego rozpoczęła kursowanie nowa linia autobusowa Z14, która ma ułatwić pasażerom dojazd do pociągów. Połączy Babi Dół, Skrzeszewo, Przyjaźń i Niestępowo z dworcem Stara Piła, a rozkład został dopasowany do kursowania pociągów.


„Ten artykuł został wsparty przez program grantowy „Media lokalne na rzecz demokracji” Journalismfund Europe”

JFE
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama