Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

„W relacji ze światem”. 21. edycja Millennium Docs Against Gravity w Gdyni

Ten festiwal to fascynująca, filmowa podróż przez świat olśnień, odkryć i refleksji. A tegoroczne hasło festiwalu odnosi się do niezwykłej wartości kina dokumentalnego, w którym jak w zwierciadle możemy się przejrzeć i dowiedzieć więcej o sobie, innych i o świecie.
„W relacji ze światem”. 21. edycja Millennium Docs Against Gravity w Gdyni
„Naturalna dzikość serca”, reż. Silje Evensmo Jacobsen

Autor: materiał prasowy

Millennium Docs Against Gravity to jedyny festiwal filmowy w Europie, który odbywa się jednocześnie w siedmiu różnych miastach, w tym również – w Gdyni. Trójmiejska edycja imprezy rozpocznie się 10 maja i potrwa do 19 maja. W programie są polskie premiery i pokazy ponad 90 filmów dokumentalnych z całego świata. O Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni powalczy 12 tytułów. Jak każdego roku filmom towarzyszyć będzie program wydarzeń, od nauki gry w piłkę nożną dla dziewczyn przez spotkania z twórcami i bohaterkami filmów po debatę poświęconą „wskrzeszaniu” zmarłych dzięki najnowszym technologiom. Bilety już w sprzedaży.

Oto tytuły z konkursu głównego, których nie można przegapić:

W „Ostatniej wyprawie”, filmie otwarcia festiwalu, reżyserka Eliza Kubarska opowiada historię Wandy Rutkiewicz - pierwszej kobiety świata i pierwszej osoby z Polski na najwyższych szczytach Ziemi. Drugim filmem jest „Las” Lidii Dudy. To spojrzenie na życie Asi i Marka, którzy stworzyli w Puszczy Białowieskiej bezpieczne miejsce dla swoich dzieci, żeby dorastały szczęśliwie. Ale pewnego dnia do ich drzwi zapukała wielka polityka... 

W „Sugarcane”, autorzy: Julian Brave NoiseCat i Emily Kassie przyglądają się rdzennym mieszkańcom rezerwatu Sugarcane, postanawiając rozliczyć się z traumatyczną przeszłością. Naszą cywilizację z perspektywy żyraf pokazuje z kolei Lea Hartlaub. Najwyższe żyjące zwierzę, które zamieszkuje Ziemię od 20 milionów lat, w filmie występuje jako element mitu, baśni, historii naturalnej i politycznej. „Hollywoodgate” Ibrahima Nashata zabiera nas do Afganistanu. Dzień po tym, jak wojska amerykańskie opuściły Kabul, talibowie przejęli Hollywood Gate – opuszczoną bazę Amerykanów. Co tam znaleźli i jak budowali swój nowy reżim? Do innego zapalnego regionu przenosi nas „Nie chcemy innej ziemi” (No Other Land, reż. Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor). Film ukazuje ciągnącą się przez dekady batalię prawną palestyńskich mieszkańców Masafer Yatta na Zachodnim Brzegu o zachowanie swojej wioski i metody, jakie stosowało izraelskie wojsko, żeby regularnie wypychać osadników z ich domów. W przeszłość cofa nas „Ścieżka dźwiękowa zamachu stanu” (Soundtrack to Coup dEtàt) Johana Grimonpreza. Lata 1960–1961. 16 krajów afrykańskich ogłasza niepodległość, co wywołuje niepokój mocarstw. USA wysyła do Afryki gwiazdy jazzu, jak Nina Simone czy Louis Armstrong, żeby ocieplić swój wizerunek, ale nie wszystko idzie zgodnie z planem CIA. 

Nokturny” (Nocturnes, reż. Anupama Srinivasan, Anirban Dutta) są natomiast spektakularnym filmem o istotach nocy. Piękne zdjęcia i przeszywający dźwięk bardzo szybko przenoszą nas z sali kinowej w głąb himalajskiej puszczy, gdzie badacze przyglądają się ćmom i oceniają dzięki temu zagrożenia dla bioróżnorodności. 

Cztery pozostałe filmy Konkursu Głównego opowiadają o poszukiwaniu szczęścia i własnej drogi. To intymne obrazy wyjątkowych jednostek. „Ibelin” Benjamina Ree przybliża nam życie Matsa Steena, który był norweskim graczem cierpiącym na dystrofię mięśniową. Chociaż w rzeczywistości poruszał się na wózku inwalidzkim, w sieci zbudował fascynujący świat, zdobył przyjaciół i... miłość. Tytułowa „Matka Vera” (Mother Vera, reż. Cécile Embleton, Alys Tomlinson) stoi przed innym wyborem w swoim życiu. Kiedyś prowadziła burzliwe życie w Mińsku. Przed autodestrukcyjnym nałogiem uratowała ją decyzja o wstąpieniu do klasztoru, gdzie pomaga uzależnionym. Teraz musi zdecydować, jak silna jest jej wiara, co pięknie pokazują czarno-białe zdjęcia. W świecie fotografii pozwala pozostać także film, który miał swoją premierę w czasie Berlinale - „Jeszcze nie jestem tym, kim bym chciała” (Im Not Everything I Want To Be) Kláry Tasovskiej. Oparty wyłącznie na zdjęciach majstersztyk montażowy i dźwiękowy ukazuje życie oraz trudną artystycznie drogę Libuše Jarcovjákove, która długo czekała na odkrycie a obecnie jest nazywana „Nan Goldin z Czechosłowacji”. O próbie uchwycenia istoty szczęścia opowiada „Agent szczęścia” (Agent of Happiness, reż. Arun Bhattarai, Dorottyja Zurbó). W pięknym, górskim Bhutanie władca postanawia zbadać poziom szczęścia swoich poddanych. Ankieter o imieniu Amber jeździ po kraju i odpytuje mieszkańców. Tylko czy uczucia można zmierzyć?

Nagrodę ETNOMATOGRAF po raz kolejny przyzna Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku dla najlepszego filmu o tematyce etnograficznej i antropologicznej. Nagrodę otrzyma reżyserka lub reżyser filmu, który w najczulszy sposób ukaże na ekranie autentyczne oblicze człowieka. 

Po raz drugi wręczona zostanie również w Gdyni Nagroda All About Freedom Festival przyznawana przez Europejskie Centrum Solidarności dla filmu, który najtrafniej odnosi się do najbardziej aktualnych wyzwań, przed którymi stoi człowiek i przyczynia się do szerokiego zrozumienia wartości solidarności.

Nowe sekcje tematyczne

To m.in: Niezapomniane historie kobiet, czyli opowieści o pionierkach, walczących z patriarchatem i wytyczających drogę dla kolejnych pokoleń w różnych dziedzinach. W tym zestawie znalazł się między innymi film „Copa 71” Jamesa Erskine’a i Rachel Ramsey, którą będziemy gościć w Gdyni. To opowieść o tym, jak najlepsze reprezentacje piłki nożnej kobiet uczestniczyły w wielkich zawodach w 1971 roku w Meksyku. Ponad 60 lat później, twórcy filmu wracają do wydarzeń, które zostały intencjonalnie wymazane z kart historii. W drodze do szczęścia to sekcja opowiadająca o często trudnych i zawiłych poszukiwaniach życiowego spełnienia. Miłość, życie i śmierć to sedno pięknego i zabawnego filmu o starzejącej się parze artystów – Maggie Barret i Joelu Mayerowitzu, który się znalazł w nowej sekcji. Ich historię poznamy w „Dwójce nieznajomych próbujących się nie pozabijać” (Two Strangers Trying Not To Kill Each Other, reż. Jacob Perlmutter, Manon Oimet) – będzie to również inspiracja tegorocznej Filmoterapii. 

Pokazy, goście, spotkania i debaty w Gdyni

Oprócz twórców wybranych filmów z konkursu głównego odwiedzi Gdynię także: Łukasz Ronduda, Dawid Nickel, reżyserzy filmu „Rave”, Karolina Domagalska, autorka „Nie jesteś sama” czy Małgorzata Imielska, która pojawi się na spotkaniu wraz z bohaterką swojego filmu „Posłuchaj, co chcę ci powiedzieć”, a także Piotr Szczepański „Dwadzieścia lat później: C.K.O.D.3”. Z gości zagranicznych, oprócz wspomnianych Racheli Ramsay (Copa 71) i Lei Hartlaub (sr) Gdynia będzie gościć: Edwarda Porembnego, twórcę filmu „Życie i śmierć Maxa Lindera”.

W ramach odbywających się w trakcie festiwalu warsztatów „Dziewczyny zagrają w piłkę” przed filmem „Copa 71” a „Dziewczyny i chłopaki zatańczą dancehall” po filmie „Bad Like Brooklyn Dancehall”.

Jak co roku organizatorzy zapraszają na ekscytującą debatę. Tak będzie po filmie „Druga szansa”, a temat debaty to: „Zaświaty na wyciągnięcie ręki: jaka jest przyszłość algorytmicznej nieśmiertelności?”. Będziemy też debatować w partnerstwie z ECS-em i udowodnimy, że „Potrafimy rozmawiać o klimacie!” po filmie „Pewnego razu w lesie” czy kinem IKM-u po poświęconym architekturze filmie „E.1027 – Eileen Gray i dom nad morzem”. Będziemy mówić o tym „Kiedy nas zaleje morze?” z Akwarium Gdyńskim i „Muzeach na nowo” dzięki Oddziałowi Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku. Co ciekawe do kina zapraszamy także na obiad, który zaserwuje jeden z najlepszych polskich kucharzy, Michał Popielarz, w połowie niezwykle długiego filmu poświęconego jedzeniu „Manu przyjemności”. Nie można przegapić też spotkania „Fake newsy na sterydach” ze specjalistą od bezpiecznego internetu Adamem Majchrzakiem czy rozmowy o chorobie Alzheimera po filmie „Pamięć jest wieczna”.  


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama