Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Vectra na celowniku UOKiK

Operator telewizji kablowej Vectra z Gdyni na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK postawił spółce zarzuty za jednostronne zmiany w umowach w trakcie ich obowiązywania. W praktyce oznaczało to dla klientów większe opłaty za Internet i telewizję. Spółce grozi kara do 10 proc. obrotu. Vectra nie podziela stanowiska UOKiK.
(Fot. Pixabay)

Postępowanie, jakie prowadzi prezes UOKiK, dotyczy jednostronnej zmiany umów przez operatora telewizji kablowej Vectra. Abonenci tej firmy, jak podaje urząd, otrzymali listy informujące ich o jednostronnym dodaniu do ogólnych warunków umowy postanowienia, na podstawie którego Vectra może podnosić wysokość abonamentu raz w roku.

Co istotne, dotychczasowe warunki umowne nie przewidywały uprawnienia przedsiębiorcy do wprowadzenia tego rodzaju zapisów. Już na tym etapie prezes urzędu wystąpił do operatora z tzw. wezwaniem miękkim, w którym wezwał do wycofania się z dopiero mających wejść w życie zmian, co pozwoliłoby spółce uniknąć postępowania administracyjnego. Vectra jednak zignorowała wystąpienie miękkie – podał UOKiK.

Po kilku miesiącach, klienci operatora kablowego otrzymali informację o wzroście miesięcznego abonamentu o 5 zł, mimo że warunki umowy uniemożliwiały takie działanie. Osoby, które nie wypowiedziały umowy, muszą więc płacić za usługi telekomunikacyjne o 60 zł więcej rocznie.   

W podejmowanych przez nas na rynku interwencjach wielokrotnie wskazywaliśmy, że zmiana istotnych warunków trwającej umowy, a do takich bez wątpienia zalicza się cenę usługi, może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje. Temu służą właśnie klauzule modyfikacyjne, dzięki którym konsument, zawierając umowę, dysponuje informacją, w jakich konkretnie sytuacjach może wystąpić modyfikacja warunków świadczonej usługi, w tym jej ceny. Nie można jednak takich postanowień wprowadzać jednostronnie, to jest z pozycji silniejszej strony, jaką jest przedsiębiorca powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, jak podał UOKiK, może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. obrotu, nakazem zaniechania praktyki i usunięciem jej skutków.

Vectra na celowniku UOKiK. Spółka nie podziela stanowiska urzędu

Biuro prasowe Vectry w odpowiedzi na pytania portalu „Zawsze Pomorze” poinformowało, że operator telewizji kablowej nie podziela stanowiska UOKiK.

Nasze działania były zgodne z literą prawa i w dostateczny sposób zabezpieczały interesy klientów, którzy mieli możliwość odstąpienia od umów w odpowiednim czasie. Klienci zostali poinformowani o zmianach z odpowiednim wyprzedzeniem, a dla tych, którzy nie zgadzają się z podwyżką, przygotowaliśmy szczegółową instrukcję, jak wypowiedzieć umowę bez dodatkowych kosztów. W tej sytuacji trudno mówić o naruszeniu praw konsumenckich – podało biuro prasowe Vectry.

Do decyzji o zmianie warunków umowy miały zmusić operatora zewnętrzne okoliczności, niezależne od niego. Podkreślił, że „dostosowanie cen do bieżących warunków makroekonomicznych, w tym rosnącej inflacji i presji na wzrost wynagrodzeń, jest obecnie jednym z głównych wyzwań w zarządzaniu przedsiębiorstwem”.

– W najbliższych dniach złożymy do UOKiK bardziej rozbudowaną argumentację merytoryczną, szczegółowo uzasadniającą nasze stanowisko. Jednocześnie cały czas pozostajemy do dyspozycji urzędu, licząc na szybkie rozwiązanie sprawy i rozwianie wszelkich wątpliwości – poinformowało biuro prasowe Vectry.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama