Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza

Po wyroku KIO odcinek PKM Południe zaprojektuje inne konsorcjum!

Zmiana wykonawcy projektu budowy odcinka PKM Południe od Gdańska Śródmieścia do Kowal. Stało się tak po wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, nakazującym ponowną ocenę jednej z odrzuconych pierwotnie przez komisję przetargową ofert. Warto dodać, że rozpoczął się dziesiąty rok funkcjonowania pierwszego odcinka linii PKM na terenie Gdańska. Pomorska Kolej Metropolitalna to pierwsza w Polsce linia kolejowa wybudowana przez samorząd. Od momentu jej uruchomienia skorzystało z niej już kilkadziesiąt milionów pasażerów.
PKM, Pomorska Kolej Metropolitalna

Autor: wizualizacja PKM

Nie konsorcjum polsko-hiszpańskich firm Transprojekt Gdańsk, TPF i TPF Getinsa Euroestudios S.L, a konsorcjum polskich firm Infra Centrum Doradztwa, Mosty Gdańsk i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu zaprojektuje aglomeracyjny odcinek PKM Południe od Gdańska Śródmieścia do Kowal wraz z inwestycjami drogowymi w Gdańsku. 

Pod koniec lutego tego roku poinformowano, iż na ogłoszony w grudniu 2023 roku przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej odcinka aglomeracyjnego PKM Południe oraz dwóch inwestycji drogowych w Gdańsku wpłynęło sześć ofert konsorcjów firm pochodzących z Pomorza, Polski, Niemiec i Hiszpanii. Po weryfikacji ofert przez komisję przetargową wybrano tę złożoną przez konsorcjum polsko-hiszpańskich firm Transprojekt Gdański, TPF i TPF Getinsa Euroestudios S.L za 48,4 mln zł. 

Jednak zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej komisja konkursowa musiała ponownie pochylić się nad oceną jednej z odrzuconych ofert. I kilka dni temu do realizacji wybrana została właśnie ta odrzucona oferta konsorcjum składającego się z firm Infra Centrum Doradztwa, Mosty Gdańsk i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu. To konsorcjum zaprojektuje linię PKM Południe wraz z inwestycjami drogowymi za 44 mln zł. Wykonawca ma na to 36 miesięcy od podpisania umowy. A przypomnijmy, chodzi o zaprojektowanie odcinka linii PKM Południe od Gdańska Śródmieścia do Kowal oraz budowę bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej i Traktu św. Wojciecha przez tzw. ulicę Nową Sandomierską oraz budowę drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.

- Warto przypomnieć, że na całym ok. 7-kilometrowym, aglomeracyjnym odcinku PKM Południe z Gdańska Śródmieścia do Kowal linia kolejowa zaledwie na długości kilkuset metrów przebiegać będzie w poziomie terenu. Cała reszta trasy położona będzie na estakadach, w głębokich wykopach lub tunelach. Spośród sześciu planowanych na tym odcinku przystanków kolejowych dwa zlokalizowane będą na estakadach, dwa w wykopach, a dwa pod ziemią. Do tego dochodzą jeszcze dwie towarzyszące linii kolejowej inwestycje drogowe miasta Gdańsk. Dlatego ze względu na niezwykle skomplikowaną inżynieryjnie inwestycję potencjalni wykonawcy musieli wykazać się m.in. niezbędnym do jej prawidłowego zaprojektowania doświadczeniem i wyspecjalizowanym personelem – informują w PKM. 

Kolejny już projekt, czyli PKM Południe ma zapewnić szybki, niezawodny i niskoemisyjny transport kolejowy dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin jak Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo. Projekt ma szansę powstać do 2030 roku.

Warto podkreślić, że Pomorska Kolej Metropolitalna to pierwsza w Polsce linia kolejowa wybudowana przez samorząd. Jest to zarazem największy w historii projekt komunikacyjny Samorządu Województwa Pomorskiego. W ciągu pierwszych dziewięciu lat z PKM skorzystało ponad 30 milionów pasażerów. Pomorska Kolej Metropolitalna została powołana do życia w czerwcu 2010 r. jako jednoosobowa spółka Samorządu Województwa Pomorskiego, ale regularne kursy pociągów pasażerskich rozpoczęły się jesienią 2015 roku na ok. 20-kilometrowym odcinku. W kolejnych latach postawiono na elektryfikację linii (pierwszy przejazd testowy pociągu elektrycznego odbył się w listopadzie 2022 r.), a pod koniec czerwca 2024 roku na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Żukowo Wschodnie – Kartuzy rozpoczęła się eksploatacja pierwszego egzemplarza hybrydowego zakupionego przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Warto dodać, że w latach 2022–2023 odbudowano bajpas kartuski. 

CZYTAJ TEŻ: Kot Rysiu ma swoją figurkę! Została odsłonięta na przystanku PKM w Gdańsku

Obecnie Pomorska Kolej Metropolitalna swoim zasięgiem obejmuje nie tylko obszar aglomeracyjny Trójmiasta, ale też przylegające powiaty kościerski i kartuski. PKM ma nie tylko szybko i bezpiecznie przewozić pasażerów, ale też przyczyniać się do redukcji emisji CO2 i gazów cieplarnianych na terenie Pomorza. Z PKM korzysta około 400 tysięcy pasażerów miesięcznie.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

coś poszło... 07.10.2024 09:43
...nie tak? ;)

ani dla metropolii, ani dla regionu... 06.10.2024 18:45
A wyłącznie, aby rozwiązać problemy miasta Gdańska... Na dodatek problemy, które Gdańsk ma na własne życzenie, a raczej na życzenie Adamowicza, który "światle" zarządził rezerwą pod SKM Południe... Teraz znowu cały region ma się zrzucać na Gdańsk i jego rozrzutność i utracjuszostwo... Bo przecież mu się należy... ??! PKM można i należy na górnym tarasie, od istniejącego odcinka do nawet Pruszcza... W poprzek mogą jeździć autobusy... Tylko aby miały którędy jechać...

Reklama
Reklama