Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Wycieczkowce w Porcie Gdynia znowu przyciągają turystów i mieszkańców!

Na dobre trwa sezon wycieczkowców w Porcie Gdynia! W okresie od kwietnia do końca października do Portu Gdynia wycieczkowce zawiną aż 51 razy
Wycieczkowce w Porcie Gdynia znowu przyciągają turystów i mieszkańców!
Unikatowe położenie Gdyni oraz możliwość obsługi największych statków wycieczkowych stanowią atut Portu Gdynia i zwiększają zainteresowanie całym regionem

Autor: Tadeusz Urbaniak | Port Gdynia

Rozpoczął go, 29 kwietnia, pływający pod włoską banderą wycieczkowiec AIDAmar, jeden ze statków operatora turystycznego AIDA Cruises. Jednostki AIDAmar wyróżniają się oryginalnym malowaniem burt, stąd zyskały nazwę „uśmiechniętych wycieczkowców”. AIDAmar będzie w Gdyni bardzo częstym gościem, plan zawinięć przewiduje aż 11 wizyt tego statku.

Warto zauważyć, że po okresie kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 oraz destabilizacją geopolityczną w regionie Morza Bałtyckiego, związaną z wojną w Ukrainie, rynek obsługi statków wycieczkowych na Bałtyku wykazuje oznaki odbudowy. Port Gdynia stanowi stabilny punkt na mapie rejsów wycieczkowych. W ubiegłym roku, w związku z trwającą agresją Federcji Rosyjskiej na Ukrainę Port Gdynia przejął część zawinięć, które dotychczas kierowane były do St. Petersburga.

Zawinięcia wycieczkowców w Porcie Gdynia to element portowej historii. Pierwszym statkiem, którego wizytę możemy uznać za rozpoczęcie zawinięć wycieczkowców do Portu Gdynia był MS „Batory” w 1936 roku. Natomiast, rynek obsługi wycieczkowców we współczesnym wydaniu rozpoczął się dla Gdyni w latach 90-tych XX wieku. To właśnie wtedy Gdynia stała się jednym z głównych portów wycieczkowych na południowym Bałtyku. Polska, po przemianach ustrojowych otworzyła się na zachodnich operatorów.

W tym sezonie do Portu Gdynia wycieczkowce zawiną aż 51 razy (fot. Tadeusz Urbaniak | Port Gdynia)

Port Gdynia obsługuje największe wycieczkowce

Port Gdynia jest w stanie obsługiwać największe wycieczkowce na świecie, mierzące ponad 300 metrów długości. Obsługa statków wycieczkowych odbywa się przy Nabrzeżu Francuskim, w bezpośrednim sąsiedztwie Muzeum Emigracji i w miejscu, gdzie historia łączy się z teraźniejszością.

W bieżącym sezonie przewidywane jest 51 zawinięć statków wycieczkowych. Sezon potrwa dłużej niż dotychczasowe i zakończy się 30 października, zawinięciem statku AidaDiva – jednostki z  charakterystycznym, „uśmiechniętym” malowaniem na dziobie.

Wśród jednostek, które odwiedzą Port Gdynia ponownie znajdują się miedzy innymi statki Mein Schiff, w tym statek Mein Schiff 7 zasilany metanolem, a także statki operatora Aida Cruises, które odwiedzą Gdynię 13-krotnie.

Nowością tegorocznego sezonu będą Norwegian Prima oraz ultraluksusowa jednostka Ilma. Najdłuższym statkiem, który zawinie do Gdyni w 2025 roku, bę dzie Celebrity Eclipse – wycieczkowiec o długości przekraczającej 300 metrów, z możliwością przewiezienia ponad 3 ty sięcy pasażerów.

Wzrost liczby zawinięć potwierdza utrzymujący się trend wzmacniania rynku turystyki morskiej na Morzu Bałtyckim. Gdynia, jako największy polski port wy cieczkowy i jeden z ważniejszych portów pasażerskich w rejonie Bałtyku, umacnia swoją pozycję jako atrakcyjny kierunek dla światowych operatorów cruise.

(fot. Tadeusz Urbaniak | Port Gdynia)

Przyciąga ich atrakcyjna oferta turystyczna

Unikatowe położenie Gdyni oraz możliwość obsługi największych statków wycieczkowych stanowią atut Portu Gdynia i zwiększają zainteresowanie całym regionem. To także zasługa rozwijającej się, atrakcyjnej oferty turystycznej, która przyciąga zarówno armatorów, jak i pasażerów z całego świata. To właśnie dzięki dogodnemu położeniu najwięksi światowi armatorzy cruisów są zainteresowani Portem Gdynia. Jako największy polski port pod względem liczby obsługiwanych turystów oraz 10-ty port na Bałtyku, Gdynia jest gotowa przyjmować kolejnych armatorów i kolejne luksusowe statki w porcie. Pod względem operacyjnym, Nabrzeże Francuskie, przy którym cumują wycieczkowce jest w  sąsiedztwie głównego wejścia do portu, a czas manewrowania w porcie jest ograniczony do minimum – średni czas zacumowania zajmuje około 20 minut. Na bezpieczeństwo wpływa także szeroki basen portowy, dzięki czemu nawigowanie statkiem jest bardziej komfortowe, precyzyjne i bezpieczne, nawet dla największych jednostek pasażerskich.

Obecność luksusowych statków w porcie podnosi jego rangę jako atrakcyjnego miejsca na mapie w regionie Bałtyku. Wpłynięcie wycieczkowców do Portu Gdynia to nie tylko wydarzenie w  skali całego portu, ale także atrakcja dla lokalnej społeczności. To korzyść dla całego regionu – w szczególności dla sektora turystycznego oraz promocji miasta na arenie międzynarodowej. Szacuje się, że turyści przypływający do Gdyni mogą zostawiać w całym Trójmieście od około 3 do 5 mln dolarów rocznie. Jest to sektor, który rzutuje nie tylko bezpośrednio na port zawinięcia, ale także na cały region, ponieważ wśród atrakcji, z których chętnie korzystają turyści znajduje się również Zamek Krzyżacki w Malborku.

(fot. Tadeusz Urbaniak | Port Gdynia)

Pasażerowie wycieczkowców zwiedzają Pomorze 

Po pandemii COVID-19 rynek wycieczkowców zaczął się dynamicznie odradzać. Po niemal całkowitym wstrzymaniu rejsów w latach 2020–2021, aktualnie obserwujemy systematyczny powrót statków pasażerskich do europejskich portów. Obecnie, Port Gdynia odwiedza rocznie około 100 tys. pasażerów oraz 30 tys. członków załogi. Warto zaznaczyć, że to właśnie załoga chętnie korzysta z atrakcji, muzeów oraz restauracji i kawiarni – szczególnie tych usytuowanych w Gdyni – co w zauważalnym stopniu wspiera lokalną branżę turystyczną i ma pozytywny wpływ na przychody miasta.

Pasażerowie przybywający do Gdyni w ramach podróży wycieczkowych odwiedzają najważniejsze atrakcje Trójmiasta, takie jak Skwer Kościuszki, Akwarium Gdyńskie, Muzeum Emigracji, sopockie molo czy historyczną starówkę w Gdańsku. Do głównych atrakcji regionu należą też bardziej oddalone miejsca, takie jak Zamek Krzyżacki w Malborku, wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Pomorze jest jednym z najbardziej malowniczych i popularnych regionów Polski, w którym nowoczesna architektura współistnieje w harmonii z zachowanym dziedzictwem kulturowym i  bogactwem naturalnym. Obszar znany jako Szwajcaria Kaszubska jest pełen zieleni i  malowniczych jezior. Lokalizacja ta przyciąga turystów i stanowi o sile regionu. Również Zamek w Gniewie oraz Szymbark to lokalizacje, które cieszą się zainteresowaniem wśród turystów odbywających rejsy na luksusowych statkach pasażerskich.

(fot. Tadeusz Urbaniak | Port Gdynia)

Dbają o zrównoważony rozwój

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. od wielu lat angażuje się w działania i inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem. Przykładem jest budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków sanitarnych ze statków pasażerskich i promów w Porcie Gdynia. W ramach projektu współfinansowane go przez Unię Europejską ze Środków Funduszu Spójności w ramach POIiŚ w perspektywie 2014-2020 między innymi wybudowano na Nabrzeżu Francuskim 5 punktów odbioru ścieków ze statków pasażerskich o maksymalnej przepustowości 200 [m3/h]. Jakość ścieków jest weryfikowana na platformach mobilnych wyposażonych w sondy mierzące poziom pH, zawartość oleju oraz przewodność. Odebrane ścieki ze statku są włączane do sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjno-tłocznej i kierowane na podczyszczalnię ścieków.

Zgodnie z Międzynarodową Konwencją MARPOL w Porcie Gdynia prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów statkowych. W ubiegłym roku ze statków pasażerskich typu criuse wyspecjalizowane firmy odebrały 147 m3 odpadów zaolejonych, 853 m3 odpadów stałych, 8761 m3 ścieków i 592 m3 odpadów ze skruberów (wody z płuczek oczyszczających spaliny na statkach).

(fot. Tadeusz Urbaniak | Port Gdynia)

Ponadto Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. na bieżąco monitoruje roczne emisje gazów cieplarnianych (GHG) z działalności portowej Portu Gdynia. Opracowania uwzględniają nie tylko emisje dwutlenku węgla, ale także emisje pary wodnej, metanu, ozonu, podtlenku azotu, freonów, perfluorowęglowodorów, wodorofluorowęglowodorów i heksafluorku siarki. Głównym źródłem emisji w granicach Portu Gdynia jest transport morski, który odpowiada za ok 60% całkowitych emisji GHC w porcie. W związku z powyższym najlepszym rozwiązaniem ograniczającym emisję spalin oraz redukcję hałasu i wibracji podczas postoju statków przy nabrzeżu jest budowa infrastruktury zasilania statków energią elektryczną z lądu (on shore power supply OPS). Taki nowatorski system powstał w Porcie Gdynia jako pierwszy w polskich portach już w 2022 r. w ramach budowy nowego publicznego terminalu promowego. Ten projekt również współfinansowany był przez Unię Europejską ze Środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w perspektywie 2014 – 2020. Zbudowany system składa się z systemu gniazd wtykowych usytuowanych w nabrzeżu (w kanale kablowym) , żurawika mobilnego do podawania wtyczki na statek oraz stacji przekształtnikowej usytuowanej pod estakadą najazdową na prom. Całość zasilana jest z infrastruktury elektroenergetycznej średniego napięcia Portu Gdynia. Parametry techniczne wybudowanego systemu OPS na Nabrzeżu Polskim w pełni zaspokajają potrzeby współczesnych promów zawijających obecnie do gdyńskiego terminala promowego.

Obecnie trwają prace nad przygotowaniem koncepcji dotyczącej budowy infrastruktury i punktów zasilania energią elektryczną z lądu na pozostałych nabrzeżach Portu Gdynia.

Największym wyzwaniem jest obecnie budowa OPS dla statków pasażerskich typu cruise. Ich zapotrzebowanie na energię elektryczną wynosi od 5 do 10 MW w zależności od wielkości statku. Dokładnie takie jest zapotrzebowanie całego portu na moc, które na dzień dzisiejszy wynosi ok 10 MW.

Planowane jest, aby już za 3 lata statki pasażerskie zawijające do Portu w Gdyni mogły być zasilane energią elektryczną z lądu. Pozwoli to z pełnym przekonaniem stwierdzić, że statki wycieczkowe zawijające do gdyńskiego portu nie trują.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama