Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Gdańsk rusza z kampanią „Stany przedwypadkowe”

W Gdańsku rusza nowa kampania społeczna „Stany przedwypadkowe”, która ma na celu uświadamianie i przypominanie pieszym, pasażerom komunikacji i kierowcom o bezpieczeństwie. Kampania jest też efektem przeprowadzonego na przełomie 2024 i 2025 roku przez miasto audytu jedenastu newralgicznych pętli tramwajowych i przystanków integracyjnych.
W Gdańsku wypadków coraz mniej. Miasto rusza z kampanią "Stany przedwypadkowe"
Gdańsk rusza z kampanią „Stany przedwypadkowe”, by poprawić bezpieczeństwo pieszych i pasażerów

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Wypadki w Gdańsku – statystyki pokazują wyraźny spadek

Każdego dnia po Gdańsku poruszają się tysiące ludzi. Są to kierowcy, piesi, rowerzyści, ale też osoby korzystające z miejskiej komunikacji zbiorowej. W Gdańsku zainaugurowano dziś nowa kampanię społeczną nastawioną właśnie na wszystkich tych, którzy poruszają się po ulicach i chodnikach stolicy województwa pomorskiego.

- Bezpieczeństwo na drogach to dla nas kwestia absolutnie priorytetowa, zwłaszcza jeśli chodzi o pieszych, rowerzystów oraz dzieci i seniorów, czyli tych uczestników ruchu, którzy są najbardziej narażeni. Od lat konsekwentnie realizujemy w Gdańsku politykę zero ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. To nie jest tylko hasło, ale realne działania - mówiła dziś podczas konferencji Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. 

A co mówią statystyki? Rzeczywiście w ostatnich kilku latach liczba wypadków w Gdańsku o 43 proc., a z udziałem pieszych o 48 proc. W 2024 roku odnotowano 317 wypadków drogowych (43% mniej niż w roku 2018). Rannych zostało 386 osób, a 9 osób poniosło śmierć. 

Audyty pętli tramwajowych i przystanków integracyjnych

W Urzędzie Miejskim w Gdańsku podkreślają, że pomimo faktu, że liczby pokazują wyraźny trend spadkowy, to każde tragiczne zdarzenie jest sygnałem, że należy działać dalej. Dlatego na przełomie 2024 i 2025 roku miasto przeprowadziło audyty jedenastu newralgicznych pętli tramwajowych i przystanków integracyjnych, aby szczególną uwagę poświęcić miejscom, gdzie do zdarzeń dochodzi najczęściej tj. skrzyżowaniom, przejściom dla pieszych i torowiskom. 

Audyty objęły m.in. pętle: Łostowice–Świętokrzyska, Siedlce, Oliwa, Strzyża PKM, Ujeścisko, Śródmieście, Brzeźno Dom Zdrojowy oraz węzły przesiadkowe przy Warneńskiej, Przemyskiej, Płockiej i Zakopiańskiej. Zorganizowano też ankietę wśród około 100 motorniczych, którzy przekazali ponad 1100 spostrzeżeń na temat bezpieczeństwa pieszych w tych lokalizacjach.

- Każde zdarzenie drogowe zakończone ofiarą śmiertelną jest dla nas impulsem do działania – dlatego wspólnie z policją analizujemy je również pod kątem infrastruktury, a audyt pętli tramwajowych był naturalnym krokiem w tym procesie – mówi Agata Lewandowska, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym. – W terenie pracowaliśmy z zespołem ekspertów i przedstawicieli różnych służb – od inżynierów ruchu, przez ZTM i GAiT, po policję i straż miejską. Ocenialiśmy nie tylko infrastrukturę, ale i zachowania pieszych. 

Kampania „Stany przedwypadkowe” – koncentracja ratuje życie

Ankiety ujawniły m.in. przechodzenie ludzi na czerwonym świetle czy nagłe wychodzenie zza tramwaju. Okazało się też, że potrzebne są korekty sygnalizacji, nowe chodniki czy poprawa widoczności. Jednym z działań jest nowa kampania „Stany przedwypadkowe”, która ma przypominać, że na drodze ważna jest tez koncentracja i nawyki uczestników ruchu. W Urzędzie Miejskim w Gdańsku potwierdzają, że celem kampanii jest zwrócenie uwagi na zachowania, które często bagatelizujemy, a które mogą prowadzić do tragedii: pośpiech, rozkojarzenie, zmęczenie, używanie telefonu w trakcie jazdy lub przechodzenia przez ulicę. Kampania prowadzona jest we współpracy z policją i strażą miejską.

Materiały nowej kampanii. Źródło: Urząd Miejski w Gdańsku

– Kampania będzie widoczna przede wszystkim w przestrzeni komunikacji miejskiej – na ekranach w pojazdach, plakatach, tyłach autobusów, a także na citylightach. Planujemy, by przekaz był obecny zwłaszcza w okresach wzmożonego ruchu, takich jak wakacje czy początek roku szkolnego, dlatego kampania będzie miała charakter cykliczny i potrwa dwa lata – mówi Aleksandra Jonczyk-Rozpędowska, kierownik Referatu Promocji Miasta. 

Pierwsze zmiany infrastrukturalne po audycie już wdrożone

Po audycie i zebraniu ankiet dokonano także pierwszych zmian w infrastrukturze

  • na pętli Łostowice–Świętokrzyska odnowiono oznakowanie poziome „TRAMWAJ” oraz opracowano projekt korekty pasa postojowego dla autobusów w celu poprawy widoczności pieszych
  • na pętli Ujeścisko wykonano chodnik na przedeptach pieszych w rejonie przystanków
  • na pętli Oliwa dokonano korekty czasu nadawania sygnału „Uwaga tramwaj” dla pieszych, odnowiono oznakowanie poziome oraz opracowano projekt doposażenia przejść dla pieszych w sygnalizację pieszo-rowerową
  • na pętli Brzeźno wydłużono czas trwania sygnału zielonego na przejściu dla pieszych i przygotowano projekt zmiany lokalizacji przystanku autobusowego, by poprawić widoczność. 

- Kolejne działania będą realizowane w drugiej połowie 2025 roku. To m.in. dalsza poprawa oznakowania, montaż barier i prowadnic czy korekta ustawień sygnalizacji świetlnej – deklarują w gdańskim Urzędzie Miejskim.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
ReklamaNewsletter Zawsze Pomorze - zapisz się
Reklama