Od grudnia minionego roku trwają prace nad projektem budowlanym PKM Południe. Nowa trasa ma zapewnić szybkie i wygodne połączenie pomiędzy centrum i południową częścią Gdańska. Trasa ma przebiegać od przystanku Śródmieście, przez Trakt św. Wojciecha, Orunię, Chełm, Maćkowy, Łostowice do Kowal.
10-metrowy wykop nie będzie potrzebny
W trakcie prac projektowych zdecydowano, aby zmieć lokalizację końcowego przystanku. Pierwotnie miał powstać po północno-zachodniej stronie ul. Świętokrzyskiej, w rezerwie terenowej pozostawionej pod ul. Nową Bulońską, w tunelu zlokalizowanym ponad 10 metrów pod ziemią.
Głównym powodem wybrania tej lokalizacji były potencjalne plany przedłużenia aglomeracyjnego odcinka PKM Południe dalej, w kierunku Jasienia. Szczegółowe analizy wykonane w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego PKM Południe wykazały jednak, że budowa kolei na tym odcinku jest nieuzasadniona, a lepsze efekty transportowe przyniesie planowana tu pierwotnie linia tramwajowa.
Pomorska Kolej Metropolitalna
W związku z tym, zaproponowano przesunięcie przystanku na drugą stronę ul. Świętokrzyskiej. Dzięki temu można całość zbudować o kilkadziesiąt milionów złotych taniej, ponieważ nie będzie konieczności robienia głębokich wykopów. Pozwoli to także na zlokalizowanie kluczowych elementów węzła przesiadkowego – przystanków kolejowych i tramwajowych, dworzec autobusowy i parkin Park & Ride – w jednym miejscu.
Kiedy pojedziemy PKM na Południe?
Przede wszystkim jednak to rozwiązanie zdecydowanie zmniejszy utrudnienia dla mieszkańców w trakcie budowy przystanku na Kowalach. Nowa lokalizacja pozwoli na zachowanie pełnej przepustowości ul. Świętokrzyskiej bez konieczności objazdów.
Planowo PKM Południe ma powstać do 2030 roku. Szacowany koszt inwestycji to ponad 2 miliardy złotych.
























Napisz komentarz
Komentarze