Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Gdańsk: Rusza przetarg na realizację kontrowersyjnej inwestycji tramwajowej

Ma być domknięciem tramwajowej obwodnicy z głównym węzłem na Hucisku, pochłonie 800 mln zł, a jej budowa potrwa trzy lata. Mowa o trasie Gdańsk Południe-Wrzeszcz, jednej z kluczowych inwestycji miasta, która nieustannie budzi wielkie emocje wśród mieszkańców. Miasto jednak właśnie uruchamia przetarg na realizację. Pierwsze prace przy linii powinny rozpocząć się na początku przyszłego roku.
Gdańsk: Rusza przetarg na realizację kontrowersyjnej inwestycji tramwajowej
Koncepcja budowy linii tramwajowej spotkała się z dużym oporem ze strony mieszkańców Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku. To wąska ulica, którą mają pojechać tramwaje

Autor: Stowarzyszenie Dolina Królewska

To była istna telenowela. O trasie, która ma łączyć ul. Rakoczego z al. Grunwaldzką, można już zrobić naprawdę niezły sitcom. Sprawa przewija się od wielu lat, ale spotkała się z dużym oporem ze strony mieszkańców Wrzeszcza, a w szczególności ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To wąska ulica, którą mają pojechać tramwaje.

Ostatecznie jednak miasto ogłosiło rozpoczęcie pierwszego etapu przetargu na realizację jednej z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat. Dzięki niej znacząco skróci się podróż z południa Gdańska do Wrzeszcza i Oliwy. Bez konieczności jazdy na około czy autobusem, co w godzinach szczytu bywa mocno frustrujące.

To inwestycja, która realnie wpłynie na życie nawet 200 tysięcy mieszkanek i mieszkańców naszego miasta. Umożliwi szybkie i wygodne połączenie południowych dzielnic z Wrzeszczem, z pominięciem Śródmieścia.

Aleksandra Dulkiewicz / prezydent Gdańska

Budowa potrwa trzy lata

Jesienią miasto planuje spotkanie z mieszkańcami, aby omówić organizację budowy, która potrwa około trzy lata od momentu podpisania umowy z wykonawcą.

Przetarg będzie dwustopniowy. Pierwszy etap rusza 16 czerwca – będzie kwalifikacja wykonawców, który potrwa co najmniej 60 dni. W drugim etapie zakwalifikowane firmy złożą szczegółowe oferty – oceniane będą m.in. pod kątem doświadczenia w różnych branżach.

Planowana inwestycja obejmuje:

  • budowę 3,75 km nowej linii tramwajowej oraz modernizację 0,6 km istniejącej linii,
  • 7 nowych przystanków, w tym jeden węzeł przesiadkowy autobusowo-tramwajowy,
  • 4,8 km nowej trasy rowerowej i 2,8 km przebudowanych dróg,
  • budowę tunelu pod ul. Wileńską (280 m, metodą wykopu otwartego),
  • zielone torowiska i nowoczesny tabor.

Dzięki tej inwestycji domykamy obwodnicę tramwajową Gdańska, która stanie się kluczowym elementem komunikacji dla południowych dzielnic miasta. Szacujemy, że czas przejazdu z Piecek-Migowa do Wrzeszcza wyniesie zaledwie 12 minut.

Piotr Grzelak / zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki

Nowa trasa będzie miała blisko 4 km długości. Dodatkowo powstanie przy niej 5 km tras rowerowych i 3 km przebudowanej infrastruktury drogowej. Przystanki będą na poziomie podłogi tramwaju, całość zostanie przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodziców z wózkami i seniorów.

Rozpoczęcie robót na początku 2026

Miasto wyszczególniło trzy kluczowe daty dla inwestycji:

  • Lipiec 2025 – podpisanie umowy o dofinansowanie z CUPT,
  • Grudzień 2025 – planowane podpisanie umowy z wykonawcą,
  • I kwartał 2026 – rozpoczęcie robót budowlanych.

Jak zapewnia magistrat, projekt stanowi kluczowy element rozwoju nowoczesnej, dostępnej i przyjaznej dla środowiska sieci transportu publicznego. Będzie to jedna z największych i najdroższych inwestycji miasta w ostatnich latach. Pochłonie przeszło 800 mln zł.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

to nie jest kontrowersyjne... 16.06.2025 21:53
To jest, po prostu, głupie, złośliwe i nachalne.

ciemny lud to kupi??! 16.06.2025 21:52
"Jak zapewnia magistrat, projekt stanowi kluczowy element rozwoju nowoczesnej, dostępnej i przyjaznej dla środowiska sieci transportu publicznego." Bzdura... Żaden z tych postulatów nie zostanie spełniony. Najgorszy z możliwych wariantów, niszczący dla resztek starego Wrzeszcza i wstrzykujący ruch wprost w środek zakorkowanego jego centrum. Z kierunkiem "na Oliwę". Czyli coś, co taniej, łatwiej i znacznie mniej intruzywnie można zrobić, kontynuując betonową estakadę w Brętowie... Po co ona powstała? W ramach tego budżetu można położyć tory do Kowal i Straszyna, komunikując górny taras wydajną koleją...

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
ReklamaNewsletter Zawsze Pomorze - zapisz się
Reklama