To była istna telenowela. O trasie, która ma łączyć ul. Rakoczego z al. Grunwaldzką, można już zrobić naprawdę niezły sitcom. Sprawa przewija się od wielu lat, ale spotkała się z dużym oporem ze strony mieszkańców Wrzeszcza, a w szczególności ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To wąska ulica, którą mają pojechać tramwaje.
Ostatecznie jednak miasto ogłosiło rozpoczęcie pierwszego etapu przetargu na realizację jednej z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat. Dzięki niej znacząco skróci się podróż z południa Gdańska do Wrzeszcza i Oliwy. Bez konieczności jazdy na około czy autobusem, co w godzinach szczytu bywa mocno frustrujące.
To inwestycja, która realnie wpłynie na życie nawet 200 tysięcy mieszkanek i mieszkańców naszego miasta. Umożliwi szybkie i wygodne połączenie południowych dzielnic z Wrzeszczem, z pominięciem Śródmieścia.
Aleksandra Dulkiewicz / prezydent Gdańska
Budowa potrwa trzy lata
Jesienią miasto planuje spotkanie z mieszkańcami, aby omówić organizację budowy, która potrwa około trzy lata od momentu podpisania umowy z wykonawcą.
Przetarg będzie dwustopniowy. Pierwszy etap rusza 16 czerwca – będzie kwalifikacja wykonawców, który potrwa co najmniej 60 dni. W drugim etapie zakwalifikowane firmy złożą szczegółowe oferty – oceniane będą m.in. pod kątem doświadczenia w różnych branżach.
Planowana inwestycja obejmuje:
- budowę 3,75 km nowej linii tramwajowej oraz modernizację 0,6 km istniejącej linii,
- 7 nowych przystanków, w tym jeden węzeł przesiadkowy autobusowo-tramwajowy,
- 4,8 km nowej trasy rowerowej i 2,8 km przebudowanych dróg,
- budowę tunelu pod ul. Wileńską (280 m, metodą wykopu otwartego),
- zielone torowiska i nowoczesny tabor.
Dzięki tej inwestycji domykamy obwodnicę tramwajową Gdańska, która stanie się kluczowym elementem komunikacji dla południowych dzielnic miasta. Szacujemy, że czas przejazdu z Piecek-Migowa do Wrzeszcza wyniesie zaledwie 12 minut.
Piotr Grzelak / zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki
Nowa trasa będzie miała blisko 4 km długości. Dodatkowo powstanie przy niej 5 km tras rowerowych i 3 km przebudowanej infrastruktury drogowej. Przystanki będą na poziomie podłogi tramwaju, całość zostanie przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodziców z wózkami i seniorów.
Rozpoczęcie robót na początku 2026
Miasto wyszczególniło trzy kluczowe daty dla inwestycji:
- Lipiec 2025 – podpisanie umowy o dofinansowanie z CUPT,
- Grudzień 2025 – planowane podpisanie umowy z wykonawcą,
- I kwartał 2026 – rozpoczęcie robót budowlanych.
Jak zapewnia magistrat, projekt stanowi kluczowy element rozwoju nowoczesnej, dostępnej i przyjaznej dla środowiska sieci transportu publicznego. Będzie to jedna z największych i najdroższych inwestycji miasta w ostatnich latach. Pochłonie przeszło 800 mln zł.
























Napisz komentarz
Komentarze