„Czarne na Białym" to zainicjowany przez Liceum Sztuk Plastycznych im. Jacka Mydlarskiego w Gdańsku konkurs modowy skierowany do uczniów szkół średnich - ogólnokształcących i artystycznych oraz tych o profilu zawodowym. Konkurs obejmuje przygotowanie artystycznej wizji projektu modowego inspirowanego tryptykiem „Sąd Ostateczny" Hansa Memlinga ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku.
CZYTAJ TEŻ: Pokaz mody w muzeum! Inspiracją nowożytne malarstwo gdańskie

Finałem konkursu jest prezentacja uszytej kolekcji ukazującej bogactwo i dostojeństwo tego bezcennego dzieła sztuki.
Jak zaznaczają organizatorki konkursu, aktorka i choreografka Jadwiga Możdżer oraz projektantka Magdalena Arłukiewicz, w ubiorach inspirowanych tryptykiem powinna była zawierać się refleksja nad dawną i współczesną kondycja człowieczeństwa.
- Symbolika tryptyku – tłumaczą - niczym złota myśl snuje się przez świadomość odbiorców. Niezmiennie emanuje kulturowymi znaczeniami, w których czytaniu kształcimy młodzież. Czy zawarta w obrazie refleksja korespondująca z innymi dziełami malarstwa, literatury może budować koherentną treść ubioru? O tym można było przekonać się podczas Gali Finałowej konkursu, która, tradycyjnie, odbyła się w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.
Finalistom wręczono statuetki i nagrody. Nagrodą główną jest możliwość zaprezentowania ubiorów modowych podczas wiosennej gali Polskiej Akademii Mody w Poznaniu.

Gali w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim towarzyszył wernisaż malarski Mieczysława Mieta Olszewskiego, wernisaż fotograficzny Agnieszki Arłukiewicz, Sawy Fin-Możdżer, Igora Koreiwo. Pokazana została także kolekcja modowa PSYCHOSTASIS Magdaleny Arłukiewicz i Jadwigi Możdżer z maskami Katarzyny Doleckiej, która premierowo zaistniała podczas Milano Fashion Week 2024, w Chiostri di San Barnaba w Mediolanie. Gdańska publiczność zobaczyła także pokaz kreacji młodych finalistów konkursu.
W roli modelek w choreografii wybiegowej Jadwigi Możdżer wystąpiły dyplomantki Gdańskiej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny – Sobczak oraz uczennice Liceum Sztuk Plastycznych, Ogólnokształcącego Liceum Programów Indywidualnych.

Gościem specjalnym wieczoru był reżyser Krzysztof Zanussi. Inspiracją do zaproszenia profesora było włączenie przez niego wizji Sądu Ostatecznego Hansa Memlinga do prologu filmu „Eter". Podczas spotkania publiczność została wprowadzona w znaczenie symboliki ważenia dusz, która odróżnia dzieło Memlinga od wszystkich innych dzieł malarskich poświęconych tematyce Sądu Ostatecznego.
ZOBACZ TAKŻE: Czarny scenariusz na wypadek wojny. Jak ewakuować "Sąd Ostateczny" Memlinga?
Profesor podzielił się z publicznością bogatym doświadczeniem zawodowym, głęboką refleksją na temat życia i ścieżki twórczej.
- Po spotkaniu wiele osób podchodziło do reżysera, by wyrazić swój szacunek i sympatię dla twórcy będącego symbolem polskiego kina intelektualnego, kształtującego przez lata polską elitę inteligencką – skomentowała współprowadząca spotkanie Jadwiga Możdżer.
Prace młodych artystów - finalistów Ogólnopolskiego Konkursu Modowego im. Jagody Komorowskiej inspirowane „Sądem Ostatecznym" Hansa Memlinga można oglądać w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim do połowy lipca 2025.
























Napisz komentarz
Komentarze