Port Gdańsk z rekordowym zyskiem w I połowie 2025 roku
Port Gdańsk opublikował wyniki przeładunków osiągnięte w I połowie roku, podano także wyniki finansowe. Nadal około 50 procent przeładunków stanowią paliwa płynne, choć łagodniejsza zima i zmiany sytuacji geopolitycznej sprawiły, że mniejsza jest potrzeba gromadzenia przez państwo rezerw strategicznych. Mimo to przeładunki paliw płynnych w Gdańsku zmniejszyły się w porównaniu z analogicznym okresem roku 2024 tylko o 4,7 proc. i wyniosły 19,2 mln ton.
CZYTAJ TEŻ: Port Gdańsk podpisał dwie ważne umowy. Wkrótce ruszają inwestycje

Wzrost przeładunków kontenerów
Przeładunki towarów drobnicowych zwiększyły się natomiast o 12 proc. do wysokości 13 mln ton. Dominuje w tej grupie drobnica skonteneryzowana - 11,6 mln ton, o 14 proc. więcej niż w I połowie ubiegłego roku. Tu z pewnością duże znaczenie miało uruchomienie nowych stałych połączeń realizowanych przez statki armatora MSC - Mediterranean Shipping Company. Do Gdańska zawijają statki w ramach serwisów Britannia i Albatros, zapewniając połączenia z portami Dalekiego Wschodu, od Wietnamu poprzez Chiny aż do Korei Płd. Dodać do tego trzeba stała rozbudowę terminali Baltic Hub, który jest już największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. Po uruchomieniu terminala T3 zdolności przeładunkowe wzrosły z 3 mln TEU do 4,5 mln TEU.
– Port Gdańsk konsekwentnie i pragmatycznie buduje swoją pozycję lidera w regionie Morza Bałtyckiego. Dynamiczny rozwój segmentu kontenerowego, stabilna pozycja w przeładunkach paliw oraz wzrost w grupie ładunków masowych pokazują, że elastycznie reagujemy na zmiany w otoczeniu gospodarczym, społecznym i geopolitycznym. To wszystko przekłada się na stabilną sytuację finansową spółki i jest potwierdzeniem, że inwestycje w infrastrukturę portową, technologie i nowe kierunki logistyczne przynoszą wymierne efekty i budują odporność Portu Gdańsk dzisiaj i na przyszłość - ocenia Dorota Pyć, prezes zarządu Portu Gdańsk.
Ruda w górę, węgiel i zboża w dół
Wzrost aż o 25 proc. zanotowano w grupie innych ładunków masowych, które osiągnęły 1,9 mln ton - o 206 proc. wzrosły niskowolumenowe przeładunki rudy, był to największy "skok" we wszystkich grupach ładunkowych. Ziściły się przewidywania co do spadku przeładunków węgla, do poziomu 2,9 mln ton, mniej przeładowano także zbóż - 1,1 mln ton.
























Napisz komentarz
Komentarze