Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Za budowę zajezdni na Ujeścisku Gdańsk odda teren zajezdni na al. Hallera

W Gdańsku powstanie nowa zajezdnia autobusowa na 250 pojazdów elektrycznych i wodorowych. Ma być proekologiczna, wyposażona w nowoczesne technologie, a w jej podziemiach zbudowany zostanie zbiornik retencyjny. Miasto szuka inwestora, który w zamian dostanie grunt dzisiejszej zajezdni na al. Hallera.
wizualizacje nowych zajezdni w Gdańsku-Ujeścisku
W Gdańsku powstanie nowa zajezdnia autobusowa na 250 pojazdów elektrycznych i wodorowych. To inwestycja proekologiczna, nowoczesna, z retencją wód i AI

Autor: Dominik Paszliński | www.gdansk.pl

Nowa zajezdnia ma powstać na Ujeścisku – na południu Gdańska, na działce o powierzchni 7,3 ha, w sąsiedztwie planowanej zajezdni tramwajowej. Obie znajdą się naprzeciwko dzisiejszej pętli Ujeścisko przy ul. Warszawskiej.

PRZECZYTAJ WIĘCEJ: Gdańsk będzie miał nową zajezdnię tramwajową. Powstanie na Ujeścisku

 To będzie – jak podkreślają urzędnicy – jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w komunikacji miejskiej w Gdańsku.

miejsce planowanych zajezdni tramwajowej i autobusowej na Ujeścisku
Planowane na Ujeścisku na południu Gdańska zajezdnie autobusowa i tramwajowa mają być– jak podkreślają urzędnicy – jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych w komunikacji miejskiej w Gdańsku (fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)

Nowoczesna zajezdnia dla 250 autobusów

Zajezdnia ma zapewnić możliwość obsługi do 250 autobusów – elektrycznych, wodorowych oraz stopniowo wycofywanych spalinowych. W pierwszym etapie (w 2030 r.) będzie to: 125 autobusów zeroemisyjnych i 125 spalinowych.

ZOBACZ TEŻ: Gdańsk dostanie ćwierć miliona na tramwaj. Aktywiści twierdzą, że naruszono regulamin dotacji

Zajezdnia będzie wyposażona w:

  • hale postojowe z ładowarkami,
  • hale serwisowe,
  • myjnię,
  • stację tankowania,
  • dyspozytornię,
  • ośrodek szkoleniowy,
  • zaplecze socjalne,
  • budynek administracyjny,
  • podziemny parking.

Dzięki automatyzacji możliwe będzie szybkie i sprawne parkowanie oraz wyjazdy pojazdów, co ma kluczowe znaczenie w godzinach szczytu. Równolegle inwestujemy w nowy tabor – ogłaszamy postępowanie na zakup 5 autobusów typu midi, które będą obsługiwać dzielnice o węższej zabudowie i trudniejszym układzie ulicznym.

Piotr Borawski / zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa

wizualizacja planowanych zajezdni na Ujeścisku w Gdańsku
Wykonawca dokumentacji będzie odpowiedzialny również za uzyskanie wszystkich wymaganych postanowień, pozwoleń i decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę, oraz za to, jak będzie wyglądać zajezdnia (źródło: gdansk.pl)

Na terenie zajezdni powstanie również podziemny zbiornik retencyjny, do którego odprowadzane będą wody opadowe z sąsiadującej części miasta oraz zajezdni tramwajowej i autobusowej. Przewidziano również Miejsce Doraźnego Schronienia dla ludności cywilnej (MDS), zlokalizowane w podziemnym parkingu dla pracowników.

CZYTAJ TAKŻE: Spór o linię tramwajową do Wrzeszcza. Czy i co zatajono przed konserwatorem?

Pierwszy dialog konkurencyjny 

Wybór wykonawcy kompleksowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy nowej zajezdni autobusowej, dokonany zostanie w trybie tzw. dialogu konkurencyjnego. Oznacza to, że dokumentacja powstać ma w oparciu o koncepcję funkcjonalno-przestrzenną oraz opis przedmiotu zamówienia, który ma uwzględniać wnioski i rozwiązania wypracowane w trakcie dialogu z biorącymi udział w postępowaniu wykonawcami. Wykonawca dokumentacji będzie odpowiedzialny również za uzyskanie wszystkich wymaganych postanowień, pozwoleń i decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę.

Rozpoczynamy procedurę dialogu konkurencyjnego, rzadko stosowaną w zamówieniach publicznych, która pozwoli nam wypracować najlepszy projekt oraz zrealizować budowę nowoczesnej, energooszczędnej, a docelowo zeroemisyjnej zajezdni autobusowej. Chcemy, aby była ona funkcjonalna, przyjazna środowisku i wykorzystywała najnowsze technologie, w tym rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.

Aleksandra Dulkiewicz / prezydent Gdańska

Inwestycja w zamian za teren zajezdni na al. Hallera

Następnie miasto będzie szukało oferenta, który zaprojektuje i zbuduje nową zajezdnie na ul. Warszawskiej w zamian za teren zajezdni na al. Hallera we Wrzeszczu.

– Będziemy też poszukiwać partnera, który wybuduje nową zajezdnię, a w zamian dostanie możliwość zagospodarowania obecnego terenu przy al. Hallera niezwykle atrakcyjnego pod względem lokalizacji i potencjału rozwojowego – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, która ma nadzieję, że dzięki temu nie trzeba będzie dopłacać do budowy nowej zajezdni.

Szacunkowy koszt budowy zajezdni to ponad 450 mln zł netto. Miasto planuje też skorzystać z dofinansowania na magazyny energii, ładowarki elektryczne oraz dotacji na obiekty ochronne (Miejsce Doraźnego Schronienia) z budżetu państwa.

wizualizacja planowanych zajezdni na Ujeścisku w Gdańsku
Tak mają wyglądać nowe zajezdnie na Ujeścisku w Gdańsku (źródło: gdansk.pl)

Planowany harmonogram budowy zajezdni autobusowej na Ujeścisku

  • I kwartał 2026 – podpisanie umowy z wykonawcą kompleksowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy zajezdni autobusowej.
  • Grudzień 2027 – uzyskanie pozwolenia na budowę.
  • Luty 2028 – ogłoszenie przetargu na roboty budowlane.
  • Listopad 2028 – podpisanie umowy z wykonawcą robót.
  • Listopad 2030 – uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu.
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Gdańszczanin 11.11.2025 00:42
Lisicki zna się na takich transakcjach

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama