Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Spór o linię tramwajową do Wrzeszcza. Czy i co zatajono przed konserwatorem?

Zdaniem mieszkańców ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku, władze miasta zataiły kluczowe informacje o zagrożeniu dla zabytków, by uzyskać opinię WKZ w sprawie trasy nowej linii tramwajowej z Piecek-Migowa do Wrzeszcza. – Organ wydający dokument miał niezbędną wiedzę pozwalającą na podjęcie decyzji – odpowiada Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
ulica Bohaterów Getta Warszawskiego, Gdańsk
Mieszkańcy ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku uważają, że władze miasta zataiły kluczowe informacje o zagrożeniu dla zabytków, by uzyskać opinię WKZ w sprawie trasy nowej linii tramwajowej z Piecek-Migowa do Wrzeszcza

Autor: Stowarzyszenie Dolina Królewska

Na kilka miesięcy przed rozpoczęciem budowy linii tramwajowej, łączącej Morenę z Wrzeszczem, mieszkańcy ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego zarzucają władzom miasta zatajenie przed Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków kluczowych informacji. Uważają także, że DRMG celowo spreparowała dla PWKZ dokumentację, w której wyselekcjonowano informacje, tak aby ukryć elementy inwestycji zagrażających zabytkowej zabudowie.

Spór o Nową Politechniczną w Gdańsku. Zatajono informacje przed konserwatorem zabytków?

– Planowana trasa tramwajowa ma przebiegać w odległości kilku metrów od zabytkowych kamienic – przypominają protestujący mieszkańcy Wrzeszcza w liście nadesłanym do naszej redakcji. – Szczególnie ważną w tym przypadku instytucją opiniującą trasę jest Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków. 

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska w dokumentach złożonych do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków zataiła kluczowe informacje, które musiałyby mieć wpływ na opinię i zastrzeżenia, które by się w niej znalazły. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków otrzymał jedynie niewielki wycinek projektu budowlanego, w którym pominięto większość dokumentacji, w tym dokumenty i plany dotyczące zagrożenia dla zabytkowych kamienic przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, Politechnicznej, Grunwaldzkiej i Fiszera.

mieszkańcy Wrzeszcza

– Pominięto m.in. mapę przedstawiającą zasięg stref potencjalnego wpływu wykopu na tereny sąsiednie autorstwa dr. inż. Marcina Blockusa, która wskazuje jednoznacznie na to, że planowana inwestycja może mieć bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo obiektów zabytkowych, w tym także wpisanych do wojewódzkiego rejestru zabytków – dodają mieszkańcy Wrzeszcza.

Zagrożenie dla kamienic?

W opinii mieszkańców Gdańska, zagrożeniem dla zabytkowych kamienic są m.in. głębokie wykopy mogące spowodować osunięcie podczas prac budowlanych słabonośnych gruntów (torfy), na których spoczywają fundamenty domów, oraz czasowe i trwałe zmiany stosunków wodnych spowodowane budową zbiornika retencyjnego wchodzącego poniżej poziomu wód gruntowych w sąsiedztwie budynków.

Stąd apel do Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wycofanie pozytywnej opinii z lutego ubiegłego roku dla trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Mieszkańcy oczekują także, że władze miasta zostaną zobowiązane do przeprowadzenia ekspertyz, które pozwolą ocenić, czy w ogóle da się przeprowadzić inwestycję w sposób wykluczający wspomniane zagrożenia.

Stanowisko Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska

– Jednym z elementów niezbędnych do pozyskania decyzji ZRiD dla odcinka czwartego budowy trasy tramwajowej GPW było uzyskanie opinii Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – potwierdza Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. 

Opinię od PWKZ pozyskano 29 lipca 2024 roku, w oparciu o opracowanie wielobranżowe zatwierdzonego projektu budowlanego. Co więcej, wydanie opinii było poprzedzone wizytą w terenie z przedstawicielami PWKZ. Spotkanie odbyło się 26 lipca 2024 roku, czyli przed wydaniem decyzji. Dołożono wszelkiej staranności, by organ wydający dokument  miał wszelką niezbędną wiedzę konieczną do wydania opinii.

Aneta Niezgoda / Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

DRMG po raz kolejny podkreśla, że procedura realizacji inwestycji w oparciu o decyzję ZRiD jest powszechnie stosowanym działaniem nie tylko w Gdańsku, ale w całej Polsce. 

– Większość dużych inwestycji, do jakich niewątpliwie zalicza się budowa trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz, jest realizowana właśnie w oparciu o tę procedurę – mówi Aneta Niezgoda.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Mietek z Politechnicznej 23.03.2025 19:48
Dla mieszkańców BGW tylko furmanki są dobre. Rozsypujące się kamienice i garaże świadczą tylko o tych mieszkańcach. O swoje niepotrafią zadbać i na złość innym chcą blokować tak potrzebną inwestycję.

że zagrożenie istnieje realnie świadczy 20.03.2025 19:07
przypadek widocznego na zdjęciu nowego budynku. Do jego budowy użyto palowania, a to spowodowało, że grunt zaczął płynąć, powodując pękanie ścian sąsiednich budynków. Palowanie przerwano, fundament powstał w innej technologii. Działo się w drugiej połowie lat '80. Przestrogą powinno być doświadczenie z gmachem Wydziału Elektroniki, od którego odpadały audytoria... Pomijając techniczne zagrożenie, forsowanie z uporem maniaka przebiegu zbędnego tramwaju przez unikalny kwartał w miarę zwartej zabudowy starego Gdańska-Wrzeszcza jest równie absurdalne i szkodliwe jak pomysł wyburzenia gdańskiego Dworca Głównego (lata '60). Przy tak dużej różnorodności dostępnych kierunków rozwoju komunikacji zastanawiający jest upór forsowania najgorszego z nich. Skąd taka motywacja? Skąd inspiracja? Otrzeźwienie powinien również spowodować planowany budżet w wysokości miliarda złotych za 3 km torów tramwajowych...

Wojciech 22.03.2025 20:34
Bardzo interesujący jest twój komentarz, jak następny raz tam będę to się przyjrzę bliżej tym budynkom. Ale co do zbędności i bezsensownego pchania linii tramwajowej w tamtym miejscu to muszę się nie zgodzić. Połączenie Morena-Wrzeszcz jest dosyć słabe zważając na dzielącą ich odległość, czy jest to najlepszy przebieg trasy już nie mi oceniać ale gwarantuje ci, że będzie używana i ulży ona okolicznym korkom. Niestety okolica jest cała zasypana historycznymi kamienicami, plan ma sens, a miasto musi dołożyć wszelkich starań aby żadna z tych kamienic nie runeła. Technologia jest dostępna ale kosztuje, może z tąd taki budżet.

nie musisz się niezgadzać... 24.03.2025 11:26
Wystarczy racjonalnie przyjrzeć się alternatywom przebiegu i zastosowanych środków. Bo ciąganie się tramwajem w polodowcowych dolinkach jest najzwyklejszym "misiem". Że coś będzie używane nie jest argumentem, tym bardziej, że nie będzie innej możliwości. Już "miasto" się o to postara... Tak jak mataczy, stale pogarszając funkcjonowanie 127, 162/262, 132, 210, 227... Alternatywy to dawno planowany przebieg pod estakadą Rakoczego, Sobieskiego i Smoluchowskiego. Jaśkowa Dolina jest dobrym połączeniem, przez lata jej używałem. Doznałem skutków przebudowy Wrzeszcza i Słowackiego, wiem co mówię. Sobieskiego i Trzy lipy też są alternatywą, ale miasto wolało oddać tę okolicę gruntowej spekule. Ostatni ale nie najmniej ważny wariant to onegdaj lansowany wariant "z PKM", szczególnie atrakcyjny dla OBC i w połączeniu z "nową Abrahama". Wstrzykiwanie tak wielkim kosztem (miliard!!!) ruchu w środek zatkanego Wrzeszcza przy tych wariantach jest najzwyczajniej objawem intelektualnej niepełnosprawności... I jest to najłagodniejsza interpretacja...

casus "palma w Oliwie" 24.03.2025 11:29
coś Ci mówi??!

Reklama
Reklama