Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Miliardy na rozwój kolei na Pomorzu. Nowe tory, szybsze pociągi, lepsze połączenia

Drugi tor do Słupska, elektryfikacja trasy do Kościerzyny, modernizacja trasy na Lębork, czy skrócenie czasu przejazdu do Elbląga. To tylko przykładowe inwestycje w pomorską kolej. Zainwestowane miliardy złotych sprawiają, że zmienia się kolejowy krajobraz Pomorza.
Miliardy na rozwój kolei na Pomorzu. Nowe tory, szybsze pociągi, lepsze połączenia
Miliardy złotych na kolej na Pomorzu. Modernizacja tras do Kościerzyny, Słupska i Elbląga. Nowe tory, szybsze pociągi i lepsze połączenia do 2029 roku.

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Modernizacja linii 201 z Gdyni do Kościerzyny trwa. Nowe perony i pociągi elektryczne już wkrótce

Od lipca 2025 roku trwa modernizacja linii kolejowej nr 201 z Gdyni do Kościerzyny – przedwojennej magistrali istotnej dla mieszkańców Kaszub. Choć prace miały zakończyć się wcześniej, pierwotny wykonawca nie poradził sobie z realizacją inwestycji. Obecnie na trasie pojawiły się maszyny budowlane, a pociągi zastąpiono komunikacją autobusową.

Powstają nowe perony dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz infrastruktura pod przyszłą elektryfikację. Linia będzie dwutorowa, a pociągi pojadą z prędkością do 140 km/h. Zamiast spalinowych szynobusów pojawią się wygodne, elektryczne składy z klimatyzacją, monitoringiem, Wi-Fi i gniazdkami.

CZYTAJ TEŻ: Linia kolejowa z Kaszub do Trójmiasta zamknięta do odwołania

Kiedy zakończenie prac?

  • Odcinek Gdańsk Osowa – Somonino: koniec 2026 r.
  • Odcinek Kartuzy – Somonino: grudzień 2025 r.
  • Dojazd do Kościerzyny: grudzień 2027 r.

Drugi tor z Lęborka do Słupska. Pociągi przyspieszą do 160 km/h

Na linii 202 między Lęborkiem a Słupskiem trwa zaawansowana modernizacja. Na niemal całym odcinku ułożono już drugi tor. Powstają nowe przystanki (m.in. Siemianice), a stacja w Słupsku zyskuje dwa nowe perony i nowy budynek dworca.

Dzięki inwestycji pociągi między Trójmiastem a Słupskiem osiągną prędkość do 160 km/h, co pozwoli skrócić czas przejazdu nawet o kilkadziesiąt minut. Zakończenie prac planowane jest na późną jesień 2026 roku.

Gdynia – Lębork: drugi tor i nowe tory aglomeracyjne dla SKM

Kolejna duża inwestycja dotyczy odcinka Gdynia – Lębork. PKP PLK rozstrzygnęły przetarg na budowę drugiego toru oraz dwóch torów aglomeracyjnych pomiędzy Redą a Wejherowem, które będą dedykowane Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM). Inwestycja poprawi przepustowość i jakość połączeń aglomeracyjnych w północnej części województw

Kolej dla atomu: Choczewo, Steknica i rewitalizacja linii 229

Budowa pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce wpłynęła na planowanie i rozwój lokalnej infrastruktury kolejowej. Trwają prace projektowe nad modernizacją nieczynnej od ponad 30 lat linii Wejherowo – Choczewo.

Plan zakłada budowę nowych torów z Choczewa przez teren elektrowni do Steknicy. Zakończenie budowy planowane jest na 2029 rok. Wydano już decyzję środowiskową dla modernizacji linii Lębork – Łeba.

ZOBACZ TAKŻE: PKP PLK modernizuje trasę Malbork-Elbląg. Pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km/h

Z elektrownią powiązany jest też drugi projekt: modernizacja linii 229 z Kartuz do Lęborka. Przetarg został rozstrzygnięty. Po modernizacji pociągi osiągną prędkość do 120 km/h. Koszt inwestycji to ok. 625 mln zł, a pełen zakres poznamy po przygotowaniu dokumentacji projektowej.

Szybszy dojazd do Elbląga. Prace na trasie Malbork – Elbląg

Trwa również modernizacja linii Malbork – Elbląg. Celem prac jest zwiększenie prędkości pociągów nawet do 160 km/h. W 2026 roku planowany jest drugi etap inwestycji, który obejmie modernizację sieci trakcyjnej oraz przejazdów drogowo-kolejowych.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Andrzej P. 05.08.2025 06:54
Szymankowo-Nowy Dwór Gd. by się przydało reaktywować

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama