Modernizacja linii 201 z Gdyni do Kościerzyny trwa. Nowe perony i pociągi elektryczne już wkrótce
Od lipca 2025 roku trwa modernizacja linii kolejowej nr 201 z Gdyni do Kościerzyny – przedwojennej magistrali istotnej dla mieszkańców Kaszub. Choć prace miały zakończyć się wcześniej, pierwotny wykonawca nie poradził sobie z realizacją inwestycji. Obecnie na trasie pojawiły się maszyny budowlane, a pociągi zastąpiono komunikacją autobusową.
Powstają nowe perony dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz infrastruktura pod przyszłą elektryfikację. Linia będzie dwutorowa, a pociągi pojadą z prędkością do 140 km/h. Zamiast spalinowych szynobusów pojawią się wygodne, elektryczne składy z klimatyzacją, monitoringiem, Wi-Fi i gniazdkami.
CZYTAJ TEŻ: Linia kolejowa z Kaszub do Trójmiasta zamknięta do odwołania
Kiedy zakończenie prac?
- Odcinek Gdańsk Osowa – Somonino: koniec 2026 r.
- Odcinek Kartuzy – Somonino: grudzień 2025 r.
- Dojazd do Kościerzyny: grudzień 2027 r.
Drugi tor z Lęborka do Słupska. Pociągi przyspieszą do 160 km/h
Na linii 202 między Lęborkiem a Słupskiem trwa zaawansowana modernizacja. Na niemal całym odcinku ułożono już drugi tor. Powstają nowe przystanki (m.in. Siemianice), a stacja w Słupsku zyskuje dwa nowe perony i nowy budynek dworca.
Dzięki inwestycji pociągi między Trójmiastem a Słupskiem osiągną prędkość do 160 km/h, co pozwoli skrócić czas przejazdu nawet o kilkadziesiąt minut. Zakończenie prac planowane jest na późną jesień 2026 roku.
Gdynia – Lębork: drugi tor i nowe tory aglomeracyjne dla SKM
Kolejna duża inwestycja dotyczy odcinka Gdynia – Lębork. PKP PLK rozstrzygnęły przetarg na budowę drugiego toru oraz dwóch torów aglomeracyjnych pomiędzy Redą a Wejherowem, które będą dedykowane Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM). Inwestycja poprawi przepustowość i jakość połączeń aglomeracyjnych w północnej części województw
Kolej dla atomu: Choczewo, Steknica i rewitalizacja linii 229
Budowa pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce wpłynęła na planowanie i rozwój lokalnej infrastruktury kolejowej. Trwają prace projektowe nad modernizacją nieczynnej od ponad 30 lat linii Wejherowo – Choczewo.
Plan zakłada budowę nowych torów z Choczewa przez teren elektrowni do Steknicy. Zakończenie budowy planowane jest na 2029 rok. Wydano już decyzję środowiskową dla modernizacji linii Lębork – Łeba.
ZOBACZ TAKŻE: PKP PLK modernizuje trasę Malbork-Elbląg. Pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km/h
Z elektrownią powiązany jest też drugi projekt: modernizacja linii 229 z Kartuz do Lęborka. Przetarg został rozstrzygnięty. Po modernizacji pociągi osiągną prędkość do 120 km/h. Koszt inwestycji to ok. 625 mln zł, a pełen zakres poznamy po przygotowaniu dokumentacji projektowej.
Szybszy dojazd do Elbląga. Prace na trasie Malbork – Elbląg
Trwa również modernizacja linii Malbork – Elbląg. Celem prac jest zwiększenie prędkości pociągów nawet do 160 km/h. W 2026 roku planowany jest drugi etap inwestycji, który obejmie modernizację sieci trakcyjnej oraz przejazdów drogowo-kolejowych.























Napisz komentarz
Komentarze